Spring naar bijdragen

Track lopen a la Garmin met PDA


virage1959

Aanbevolen berichten

Is dit mogelijk?

Heb vandaag met mijn PDA en OZI-CE een track gelopen.

Harstikke leuk, maar wat ik eigenlijk zoek is het volgende.

 

Ik zoek zeg maar het Garmin systeem ( bolletje pijltje, onbeleefd gezegd) voor mijn PDA.

Dus is er een programma dat geen kaart nodig heeft zoals OZI, maar dat ik op mijn PDA kan zien hoe ik een track moet lopen dmv pijltjes, linksaf, rechtsaf enz enz.

Mijn vrouw heeft zoiets eens gedaan met een Garmin in de stad, en zoiets zoek ik dus nu voor de PDA.

En voor dat ik commentaar krijg, ik vraag niet om illegale dingen!! :thumbup:;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Is dit mogelijk?

Heb vandaag met mijn PDA en OZI-CE een track gelopen.

Harstikke leuk, maar wat ik eigenlijk zoek is het volgende.

 

Ik zoek zeg maar het Garmin systeem ( bolletje pijltje, onbeleefd gezegd) voor mijn PDA.

Dus is er een programma dat geen kaart nodig heeft zoals OZI, maar dat ik op mijn PDA kan zien hoe ik een track moet lopen dmv pijltjes, linksaf, rechtsaf enz enz.

Mijn vrouw heeft zoiets eens gedaan met een Garmin in de stad, en zoiets zoek ik dus nu voor de PDA.

En voor dat ik commentaar krijg, ik vraag niet om illegale dingen!! ;);)

 

Voor in de stad zijn er genoeg programma's, alleen zitten die in navigatiesystemen. Dus schaf voor je PDA een navigatiepakket aan en navigeer dmv. "bolletje, pijltje".

Met een handheld gpsr zowel van Garmin als van Magellan gaat dat ook mits je er een navigatiepakket bij koopt zoals Citynavigator van Garmin. Hoe het bij Magellan heet weet ik niet.

 

Kortom: een kwestie van de portemonnee trekken! :thumbup:

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat Virage1959 dit niet bedoelt.

Bolletje- Pijltje is een wat vage aanduiding omdat je dat systeem niet precies zo zult aantreffen.

 

Geopatra geeft een systeem aan dat in de wandeling A -> B navigeren wordt genoemd. Het toestel rekent een route uit naar het doel, en hoe de route loopt valt buiten de invloed van de gebruiker. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een wegenkaart.

 

Virage wil echter een track volgen. Dat kun je uiteraard doen door op het kaartscherm te kijken, en zo de track te volgen.

Garmin kent als aanvulling de TracBack-functie. Dit werkt zonder wegenkaart, alleen met de track.

Hier wijst een pijl steeds naar het eerstvolgende trackpunt, en vanaf 10 seconden voordat je het punt bereikt wijst hij in de richting van dat punt naar het volgende. Zo wordt al voor de kruisingen aangegeven welke kant je opmoet.

Als extra krijg je een speciale waarschuwing als de track een flinke knik maakt.

Dit komt m.i. het dichtste bij het bolletje-pijltje-systeem.

In principe zou het natuurlijk ook op een PDA kunnen, maar ik ken niet zo'n programma, wat overigens helemaal niet wil zeggen dat het niet bestaat.

bewerkt door Lex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat Virage1959 dit niet bedoelt.

Bolletje- Pijltje is een wat vage aanduiding omdat je dat systeem niet precies zo zult aantreffen.

 

Geopatra geeft een systeem aan dat in de wandeling A -> B navigeren wordt genoemd. Het toestel rekent een route uit naar het doel, en hoe de route loopt valt buiten de invloed van de gebruiker. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een wegenkaart.

 

Virage wil echter een track volgen. Dat kun je uiteraard doen door op het kaartscherm te kijken, en zo de track te volgen.

Garmin kent als aanvulling de TracBack-functie. Dit werkt zonder wegenkaart, alleen met de track.

Hier wijst een pijl steeds naar het eerstvolgende trackpunt, en vanaf 10 seconden voordat je het punt bereikt wijst hij in de richting van dat punt naar het volgende. Zo wordt al voor de kruisingen aangegeven welke kant je opmoet.

Als extra krijg je een speciale waarschuwing als de track een flinke knik maakt.

Dit komt m.i. het dichtste bij het bolletje-pijltje-systeem.

In principe zou het natuurlijk ook op een PDA kunnen, maar ik ken niet zo'n programma, wat overigens helemaal niet wil zeggen dat het niet bestaat.

 

Dat is precies wat ik bedoel. Gewoon "blind" lopen zonder kaart. ;):thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

 

heb je BeeLineGPS al eens geprobeerd?

die gebruik ik al een hele tijd, en dat bevalt mij prima.

ik weet niet of dat is wat je zoekt, maar dat programma geeft alleen de richting aan waarheen je moet lopen en de afstand ernaar toe.

 

 

 

MissyM

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat Virage1959 dit niet bedoelt.

Bolletje- Pijltje is een wat vage aanduiding omdat je dat systeem niet precies zo zult aantreffen.

 

Geopatra geeft een systeem aan dat in de wandeling A -> B navigeren wordt genoemd. Het toestel rekent een route uit naar het doel, en hoe de route loopt valt buiten de invloed van de gebruiker. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een wegenkaart.

 

Virage wil echter een track volgen. Dat kun je uiteraard doen door op het kaartscherm te kijken, en zo de track te volgen.

Garmin kent als aanvulling de TracBack-functie. Dit werkt zonder wegenkaart, alleen met de track.

Hier wijst een pijl steeds naar het eerstvolgende trackpunt, en vanaf 10 seconden voordat je het punt bereikt wijst hij in de richting van dat punt naar het volgende. Zo wordt al voor de kruisingen aangegeven welke kant je opmoet.

Als extra krijg je een speciale waarschuwing als de track een flinke knik maakt.

Dit komt m.i. het dichtste bij het bolletje-pijltje-systeem.

In principe zou het natuurlijk ook op een PDA kunnen, maar ik ken niet zo'n programma, wat overigens helemaal niet wil zeggen dat het niet bestaat.

 

Dat is precies wat ik bedoel. Gewoon "blind" lopen zonder kaart. :thumbup::thumbup:

 

 

Allemaal leuk , lief en aardig zo, maar dan zal toch eerst iermand anders voor jou een route gemaakt moeten hebben. Is dat niet het geval, dan wordt het toch echt navigeren.

Hij verwijst naar hetgeen zijn vrouw deed in een stad met gpsr. Dat betekent dat ze een uitgezette route - of zo je wilt track - heeft gelopen. In de stad kan dat ook prima, mits je de juiste software en kaarten hebt. Zonder kaarten m.i. geen navigatie.

Dus aan die tracbackfunctie heb je hier ook niets. tenzij een ander ooit heen gelopen is en jij terug mag lopen over die route. Maar ik kan me niet voorstellen dat het daar om gaat.

 

"Gewoon "blind" lopen zonder kaart" :

jazeker, op een uitgezette route met alleen de kompasfunctie - de pijl dus - aan. Met PDA heb je dan bijvoorbeeld VitoNavigator - en diverse andere - maar nog steeds heb je een ingevoerde route nodig. In het terrein heb je geen kaart nodig, maar ga je over de weg, dan zal er altijd een kaart onder moeten liggen waarop de software navigeert.

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om het e.e.a duidelijker te maken. Ik zoek dus een programma dat een route of track (wat is eigenlijk het verschil?) door geeft zoals TomTom op de weg doet.

Dus na 50 m rechtsaf, dan 500m rechtdoor, dan na 12 m linksaf. Dit lijkt me iets voor BeeLineGPS.

En kan je een PDA als kompas gebruiken? Met een ouderwets kompas kan je een route plannen dmv de roos te draaien, plastisch uitgedrukt.

Hopenlijk is het nu iets duidelijker, maar iig bedankt voor de antwoorden die jullie me al gegeven hebben. :thumbup::thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om het e.e.a duidelijker te maken. Ik zoek dus een programma dat een route of track (wat is eigenlijk het verschil?) door geeft zoals TomTom op de weg doet.

Dus na 50 m rechtsaf, dan 500m rechtdoor, dan na 12 m linksaf. Dit lijkt me iets voor BeeLineGPS.

En kan je een PDA als kompas gebruiken? Met een ouderwets kompas kan je een route plannen dmv de roos te draaien, plastisch uitgedrukt.

Hopenlijk is het nu iets duidelijker, maar iig bedankt voor de antwoorden die jullie me al gegeven hebben. :thumbup::thumbup:

 

Ik ken Beelinegps niet, maar wat jij wil is een programma dat in het veld doet wat TomTom op de weg doet ?

Zo ja: alleen als iemand die route uitgezet heeft en op die 50m, 500m en 12 m wpt's gemaakt heeft. En dan nog alleen via de pijl van de gps - al of niet gpsr of PDA - die op het electronische kompas is gebaseerd.

 

Wil je iets anders: forget it !

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1) TracBacken kan (tegenwoordig) ook in de voorwaartse richting, en ook over een gedeelte van het traject.

2) Iemand zal inderdaad de track gemaakt moeten hebben.

3) Het gaat net zo goed in de stad als in het buitenterrein, mits de ontvangst voldoende is natuurlijk. Als er een track is heb je ook in de stad geen kaart als ondergrond nodig; je volgt immers de track.

4) Wel kun je in de stad de route gemakkelijker op papier aangeven: "sla na huisnummer 45 linkaf de Gortstraat in, en ga dan naar nummer 12 (rechts)". Een te volgen track biedt dan geen echt voordeel.

5) Directe routes kun je in het toestel nog veranderen, en geven ook wat meer informatie (nog af te leggen afstand, ook tot de tussenpunten). Tracks zijn wat gedetailleerder, zij hebben meer punten. Maar beide zijn opgebouwd uit een verzameling punten die door rechte lijnen verbonden zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...