flatfisher Geplaatst 5 juli 2007 Geplaatst 5 juli 2007 Het hoogste bouwwerk is de televisietoren in IJsselstein. Met 375 m twee maal zo hoog als de Euromast. Overigens moet je de sensoren van de 60CSx niet afdoen als overbodige ballast. Je zult ze niet echt nodig hebben, maar het kan toch een leuk extraatje zijn. Ook in Nederland. Het richten van de kaart bij stilstand, het uitpeilen, en de barograaffunctie zijn best mooi, ook in Nederland. En als je een keer de bergen in gaat zijn de uitgebreidere hoogtefuncties erg nuttig. Een uitgebreide uitleg vind je op het Notterforum in Kompas, hoogtemeting en barometer van de GPSmap 60CSx. Ik zie die sensoren ook niet als overbodige ballast. Zeker niet op de oudere modellen. Zelf maak ik regelmatig gebruik van de electronische kompas-functie op mijn GPSmap 76 CS. Waarop dus geen superchipset zit, ik heb daarom nogal eens een gevalletje matige ontvangst. Zeker in bosgebied. Dan zoek ik naar een open plek en peil vandaar uit een gewenste richting en afstand. Vervolgens probeer ik al stappen tellend de kompasnaald te volgen. Werkt prima. Maar heb je nu wel een model met zo'n superchip, dan is de ontvangst onder de bomen vaak nog wel genoeg om op basis van satellietsignalen je weg te vervolgen. Waarbij je aan een digitaal kompas dus niet zo veel hebt. Overigens kunnen topografische kaartjes je ook heel erg goed op weg helpen. Je ziet bij welk pad de cache ligt, dus als je dat pad vindt, vind je de cache ook. Dan gebruik je je GPS dus eigenlijk alleen als kaart en zou je de satellietontvangst zelfs kunnen uitschakelen. Edoch, dit topic ging eigenlijk over de basemap van de Etrex en wat je daarmee kunt aanvangen, excusez moi! En nog meer off topic: dan is de televisietoren in IJsselstein dus het hoogste punt van Nederland? IJsselstein ligt rond zeeniveau, dus steekt die toren nog 50 meter boven de Vaalserberg uit?
Lex Geplaatst 5 juli 2007 Geplaatst 5 juli 2007 En nog meer off topic: dan is de televisietoren in IJsselstein dus het hoogste punt van Nederland? IJsselstein ligt rond zeeniveau, dus steekt die toren nog 50 meter boven de Vaalserberg uit?Het topje ligt inderdaad hoger dan het topje van de Vaalserberg. Maar dat is eigenlijk een plateau waar ook bouwwerken op staan, al zijn die geen 50 m hoog. Het zou echter kunnen dat er ergens in Zuid-Limburg wel een toren staat die met zijn top hoger komt dan de toren in IJsselstein. Geen kerktoren overigens, want de hoogste kerk ligt op ca. 200 m, en zo hoog zijn die torens niet.
Kruimeldief Geplaatst 5 juli 2007 Geplaatst 5 juli 2007 En dan nog een klein stukje inbreng van mijn kant. De S wordt een beetje afgedaan als overbodig, of minder belangrijk, omdat de nieuwere toestellen een betere ontvangst hebben. Er wordt gesteld dat met een goede ontvangst, onder een dik bladerdak, je eigenlijk de S functie niet meer nodig bent. nee, nodig niet, ook een kaartfunctie ben je niet nodig, een basemap ben je ook niet nodig. De S functie, en dan met name het electronische compas, blijft het doen, ook bij stilstand. Als je een GPSr hebt dat een super ontvangst heeft, ook onder de dikke bladerbossen, maar als die geen electronisch compas heeft, doet hij bij stilstaan net zoveel als een GPS die geen ontvangst heeft. Weinig tot niets. Of je nu wel ontvangst hebt of niet. Als je stilstaat, doet je GPS zonder S(ensor) functie het niet (goed) meer. En wat het kaartmateriaal betreft, basemap of niet, geheugen of niet. Menig geocacher gebruikt de basemap niet, ook al is het nederlands, en menig geocacher gebruikt ook de geheugenruimte niet, of het nu de 24 Mb van een Vista of 76S is, of de 180 of 190 Mb van een hoger geplaatse in de rangorde, of de micro SD kaartjesvan voor mijn part 2 gieg die je o.a. in een 60CSx kunt proppen. Om te geocachen, ben je geen kaartmateriaal nodig. Het pijltje moet je op kunnen vertrouwen. Liever een toestel met een sirfIIIchipset en dus een goede ontvangst, zonder ook maar enige vorm van kaartopties of kaartmateriaal, dan een GPSr met een geweldig stuk geheugenruimte, al dan niet een kleurenscherm, en de conventionele chipset, dus geen sirfIII Als je het geld er voor liggen hebt, en het er voor over hebt, is een super de luxe apparaat, met kleurenscherm, veel geheugenruimte, sirfIIIchipset, (extra te koop, dure kaartmateriaal), S(ensor)functie, veel tutertjes en piepjes, enz een heerlijk apparaat om te hebben en mee te spelen. Als je het geld er niet voor hebt, of er niet voor over hebt. Neem dan een monochroom apparaat, zonder toeters en bellen, zonder kaartmateriaal, maar wel met een sirfIIIchipset. Ik weet trouwens niet eens of een sirfIII wel bij monochrome apparaten is. Dus neem in ieder geval een xje bij het apparaat. Het gaat om het cachen en dan is de pijl met een goede ontvangst tijdens het cachen stuk prettiger dan een superkaart met minder goede ontvangst. Hoe mooi het ook allemaal lijkt, het schermpje is nog altijd minimaal qua grootte om een kaart goed te bekijken. en er is echt niets vervelender dan rond te lopen en te zoeken en dat je ontvangst geregeld wegvalt... Dat was in ieder geval bij mijn, met een etrex venture, en legend, een GPSmap76S (met betere antenne dan de etrexen) bij mij jaren een geweldige bron van frustratie. Ook bij de veel betere 76S. Nu, met de GPSmap60CSx die ik heb, snap ik niet hoe wel ooit caches hebben kunnen vinden met de andere toestellen. En, ondanks dat ik er ook kaarten in heb, is de winst die we nu hebben, niet dankzij de kaarten, maar echt dankzij de sirfIII. Als ik een cache zoek, doe ik dat met het pijltje en niet met die priegelkaart.
Peetee Geplaatst 5 juli 2007 Geplaatst 5 juli 2007 Dus neem in ieder geval een xje bij het apparaat. Hierbij een kleine kanttekening: in veel apparaten met het x-je zit de Sirf III chipset ingebouwd, maar niet in al deze apparaten. Zo zit ie bv. wel in de 60C(S)x, maar niet in de Vista Cx. De x staat namelijk niet voor het feit dat de Sirf III chipset ingebouwd is, maar voor het feit dat het geheugen uitbreidbaar is. De H in de nieuwe, binnenkort uitkomende toestellen staat voor High-sensitive, dus voor een verbeterde ontvangst.
flatfisher Geplaatst 5 juli 2007 Geplaatst 5 juli 2007 En dan nog een klein stukje inbreng van mijn kant. Daar word ik altijd vrolijk van, inbreng van jouw kant! Maar ik ben het dit keer niet met je eens. Het elektronische kompas geeft slechts je richting aan zoals een gewoon kompas dat ook zou doen, daar heb je geen satellietontvangst voor nodig. En met richting, afstand en een bekend beginpunt kan je naar een eindpunt toelopen, ook als je dáár geen ontvangst meer hebt. In zo'n geval is de S dus wel handig. Maar een simpel magnetisch kompasje doet het dan wellicht nog wel beter... Uiteraard is de basis van geocachen het pijltje achterna lopen. Waarbij je altijd de nauwkeurigheid van je GPS in de gaten moet houden. Dit spreekt absoluut in het voordeel van de apparaten met de high-sensitivity receivers. Helaas, zo'n superapparaat kostte me destijds € 195 méér dan die tweedehands 76CS van mij. In dat geval dus vergeleken met de 60 Cx. En dan ga je afwegen. Minder geld uitgeven en toch lekker kunnen geocachen? Inmiddels lijkt de wereld te veranderen door de aanstaande introductie van betere chipsets in de Etrex serie. Er komt dan inderdaad ook een monochroom basismodel, de Etrex H. En de prijs? Suggested Retail Price: $ 106.24 USD (kopie van Garmin.com). Stel dat je daarover nog invoerrechten moet betalen, geen idee maar zeg bijvoorbeeld 30%. Kost die omgerekend net €100. Notter, Futurumshop? Ongeveer €130..... Ken je iemand die naar de VS gaat, dan kost die misschien maar € 75... Heb je dus die high-sensitivity monochroom receiver! Prima idee! Maar toch, ik zou die kaartjes wel missen. De routeerbare software voor in de auto en topokaartjes voor in het bos. Dat geeft wel degelijk voordelen, zolang het je gaat om relatief kleine stukjes van 500 - 800 m voor je uit. Maar in een dicht bos kan dat soms het verschil maken tussen de cache wel of niet vinden. En soms maakt het ook geen ene d....r uit. Maar leuk speelgoed blijft het wel!
Peetee Geplaatst 10 juli 2007 Geplaatst 10 juli 2007 (bewerkt) De nieuwe Vista met verbeterde ontvangst is inmiddels leverbaar! De nieuwe Legend komt binnenkort. Het gaat dus nog sneller als verwacht! 10 juli 2007 bewerkt door Peetee
flatfisher Geplaatst 13 augustus 2007 Geplaatst 13 augustus 2007 Net terug van vakantie en een ervaring met mijn Basemap rijker. Ik heb de Europese versie en had detailkaartjes geladen van mijn vakantiebestemming (Frankrijk) en thuis (Uithoorn). Nou weet ik de weg terug zelf ook wel, maar speelgoed blijft speelgoed nietwaar? Toen ik echter vlakbij Utrecht kwam, raakt mijn GPS toch wel in de war. Ik reed gewoon over de A27, vlakbij Lexmond denk ik. Bedacht mijn GPS ineens dat ik over de parallel lopende provinciale weg ernaast reed. Met als gevolg dat hij automatisch een andere route ging uitrekenen. Naar mijn mening mag je hier wel uit concluderen dat de Europese basiskaart niet echt nauwkeurig is. Overigens ging het ook nog fout bij Vianen, knooppunt Everdingen. Gelukkig reed ik min of meer automatisch de A2 op, maar de melding dat ik moest afslaan kwam ruim nadat het verdrijvingsvlak gepasseerd was. Was ik dus op onbekend terrein geweest en klakkeloos mijn GPS gevolgd, dan was ik de afrit voorbij gereden. Nee, dan kan je toch beter vertrouwen op de City-Navigator kaartjes, dan wordt je toch wel vóór de afslag gewaarschuwd om af te slaan. Kortom, het nut van een basemap is wel zeer beperkt!
Aanbevolen berichten