kuipjeboter Geplaatst 3 juli 2007 Geplaatst 3 juli 2007 Ik overweeg een eTrex Vista te bestellen in Amerika. De prijs ligt daar namelijk flink lager. Maar ik vraag me af of ik de geleverde basemap kan vervangen door een Europese map. Of zit zo'n basemap als het ware ingebakken in het apparaat? Ik weet dat de Vista 24 MB geheugen heeft, maar gebruik je die alleen voor aanvullend kaartmateriaal, of zit die basemap in die 24 MB, en kan die dus zonder meer worden overschreven door een andere basemap? Ewout
Lex Geplaatst 3 juli 2007 Geplaatst 3 juli 2007 Nee, je kunt de basemap niet vervangen. Hij zit in het interne geheugen.
kuipjeboter Geplaatst 3 juli 2007 Auteur Geplaatst 3 juli 2007 Nee, je kunt de basemap niet vervangen. Hij zit in het interne geheugen. Ok, dat is een duidelijk antwoord. Volgende vraag moet dan zijn: heb je er last van dat die basemap dan eigenlijk waardeloos is, of gebruik je in de praktijk toch vooral het extra kaartmateriaal die je in die 24 MB kwijt kan? (Ik ben een beginnend cacher, dus ik stel misschien hele domme vragen.)
de Roode Lantaarn Geplaatst 3 juli 2007 Geplaatst 3 juli 2007 Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel. Die USA basemap zul je totaal niet missen (of je moet die kant opgaan)/ De basemap zit inderdaad ingebakken in de GPS. Je kan wel een tweede (EU) basemap inladen en de standaard (USA) basemap uitzetten. Maar of je nou zo gelukkig wordt van een basemap.
Lex Geplaatst 3 juli 2007 Geplaatst 3 juli 2007 Ook als je detailkaarten hebt, vervult de basemap nog steeds een belangrijke, maar niet onmisbare, functie. Als je uitzoomt wordt overgeschakeld naar de basemap, omdat het tekenen anders heel erg traag zou worden. Bij de verkeerde basemap krijg je in die situatie een leeg scherm.
kuipjeboter Geplaatst 4 juli 2007 Auteur Geplaatst 4 juli 2007 Ook als je detailkaarten hebt, vervult de basemap nog steeds een belangrijke, maar niet onmisbare, functie.Als je uitzoomt wordt overgeschakeld naar de basemap, omdat het tekenen anders heel erg traag zou worden. Bij de verkeerde basemap krijg je in die situatie een leeg scherm. Moeilijk hoor. Kies ik voor het voordeel (bijna 80 euro) of voor een apparaat met een geschikte basemap? Als ik vraag 'wat zouden jullie doen?' zal ik wel tegenstrijdige reacties krijgen De prijs speelt dus een rol in de overweging. De laagste prijs die ik voor de Vista ben tegengekomen is 235 euro (bij Futurumshop.nl). Weet iemand waar ik 'm goedkoper zou kunnen krijgen?
Mars Express Geplaatst 4 juli 2007 Geplaatst 4 juli 2007 Ook als je detailkaarten hebt, vervult de basemap nog steeds een belangrijke, maar niet onmisbare, functie. Als je uitzoomt wordt overgeschakeld naar de basemap, omdat het tekenen anders heel erg traag zou worden. Bij de verkeerde basemap krijg je in die situatie een leeg scherm. Moeilijk hoor. Kies ik voor het voordeel (bijna 80 euro) of voor een apparaat met een geschikte basemap? Als ik vraag 'wat zouden jullie doen?' zal ik wel tegenstrijdige reacties krijgen De prijs speelt dus een rol in de overweging. De laagste prijs die ik voor de Vista ben tegengekomen is 235 euro (bij Futurumshop.nl). Weet iemand waar ik 'm goedkoper zou kunnen krijgen? je kan hier even kijken: http://www.unbelievableshop.com/store/default.php?language= in Europa, dus geen geneuzel met de douane. Niet zo goedkoop als USA, maar wel de Europese basemap (voor wie dat belangrijk vindt)
Peetee Geplaatst 4 juli 2007 Geplaatst 4 juli 2007 (bewerkt) Hier? Verder zou ik je enkele redenen geven om nu geen monochrome Vista in Amerika te kopen: 1. Er zijn op dit moment al goedkopere modellen met betere ontvangst. (bv. de 60serie) 2. Het voordeel (€ 80) is aanzienlijk, maar niet heel groot. 3. Je loopt de kans nog invoerrechten te moeten betalen, waardoor het voordeel kleiner wordt. 4. Garantieproblemen: als er wat met je gps moet je hem opsturen naar Amerika. 5. Er komen binnenkort (vermoedelijk de komende maanden) meer goedkopere (basis-)modellen uit met duidelijk betere ontvangst, vanwege uitvoering met een andere chipset. Wie weet ook wordt een "nieuwe" Vista met een nieuwe chipset uitgevoerd en presteert dan ook beter? Ik zou even afwachten. Moeilijk, ik weet het ... 4 juli 2007 bewerkt door Peetee
Peetee Geplaatst 4 juli 2007 Geplaatst 4 juli 2007 Ik zie net dit bericht op de Garmin site. Dus áls je al een nieuwe gps in de Etrex serie wilt kopen (evt. in de USA), zorg dan dat je eentje koopt met de nieuwe chipset. Hier zie je al enkele nieuwe Etrexen met de USA prijzen.
kuipjeboter Geplaatst 4 juli 2007 Auteur Geplaatst 4 juli 2007 (bewerkt) Ik zie net dit bericht op de Garmin site. Dus áls je al een nieuwe gps in de Etrex serie wilt kopen (evt. in de USA), zorg dan dat je eentje koopt met de nieuwe chipset. Hier zie je al enkele nieuwe Etrexen met de USA prijzen. Mmm, dat klinkt interessant. Vooral het volgende: The newly added high sensitivity GPS receiver results in faster acquisition times and improved tracking performance in challenging outdoor environments, including heavy tree coverage and canyons. Maar wanneer zouden deze modellen in Europa beschikbaar komen, en hoeveel moeten ze dan gaan kosten? (Waarom is het nemen van een beslissing nou altijd zo moeilijk? ) 4 juli 2007 bewerkt door kuipjeboter
Peetee Geplaatst 4 juli 2007 Geplaatst 4 juli 2007 (bewerkt) Maar wanneer zouden deze modellen in Europa beschikbaar komen, en hoeveel moeten ze dan gaan kosten? (Waarom is het nemen van een beslissing nou altijd zo moeilijk? ) Met de 60x-serie ging dat heel snel. Die werden (geloof ik) in november/december 2005 aangekondigd en lagen vlot daarna in de Amerikaanse winkels. De Nederlandse dealers verwachtten toen dat het nog een maand of vier zou gaan duren voor ze in Europa verkocht zouden gaan worden. Maar in januari 2006 lagen ze al in de winkels! Het kan dus heel snel gaan! Nu worden ze voor de herfst aangekondigd. Het zou me niet verbazen dat ze niet lang daarna (oktober/november?) in Nederland verkocht gaan worden. Maar het kan ook zomaar eerder of later zijn. Garmin is (als beursgenoteerd bedrijf) de enige die dat weet. De prijzen in Nederland ? Dat weet ik natuurlijk niet. Maar tel bij de USA prijzen (in dollars) eens een procent of 30-35 op, en reken dat om naar euro's; zou je dan niet aardig in de buurt zitten? Maar ik voorspel je: als je nu de gewone Vista nieuw koopt, en je merkt dat een maand later de nieuwe (met verbeterde ontvangst!) in de winkel ligt, dan ga je balen! 4 juli 2007 bewerkt door Peetee
Peetee Geplaatst 4 juli 2007 Geplaatst 4 juli 2007 (bewerkt) Aan deze pagina te zien zal de gewone monochrome Vista niet van een gevoeliger ontvanger worden voorzien, maar de kleurenversie wel. Maar die is dan ook weer flink duurder. Ik denk dat de Etrex Venture HC qua specificaties (geen electronisch kompas!) en qua prijs het dichtst in de buurt komt van de huidige monochrome Vista. 4 juli 2007 bewerkt door Peetee
flatfisher Geplaatst 4 juli 2007 Geplaatst 4 juli 2007 Om nog even terug te komen op een basemap, die kan wel handig zijn, met name bij een model met weinig geheugen. Zelf heb ik een 76 CS, die heeft 115 mb geheugenruimte. Da's best veel, genoeg ruimte om van citynavigator Nederland op te slaan, en ook nog een strook middenNederland topokaartjes. Hartstikke leuk, maar binnenkort ga ik naar Frankrijk. Heel Frankrijk past er nooit op, heb ik het alleen over Metroguide. Wat je dan kan doen is plukjes kaarten van bepaalde streken op je GPS zetten. Ga je dan buiten het gebied, dan schakel je over op je basemap. Als die natuurlijk wel Europees is. Een beetje anders wordt het verhaal als je een x-model hebt. Daar passen immers die micro-SD kaartjes in, dus koop je er één van 1 Gb waarop al het kaartmateriaal van Metroguide past. Da's dan vrijwel heel Europa en heb je dus geen Europese Basemap (basiskaart) meer nodig. Nu even terug naar de nieuw uit te komen Vista HC, die heeft dan een Amerikaanse basemap en 24 mb vast geheugen, niet uitbreidbaar. Daar heb je dus in Europa vrijwel niets aan. Dan ben je beter af met een Legend HCx, zijn grotere broer. Daar kunnen wel micro SD-kaartjes in. Overigens wordt die zonder zo'n kaartje geleverd, dus moet je die er apart bij kopen. Naar mijn mening hoeft dat niet meer dan € 15,00 extra te kosten, maar daarvoor moet je wel even zoeken. Wat is wijsheid he? Ik denk dat als je in Amerika koopt, dat je een model voor micro SD kaartjes moet kiezen. En zo'n gevoelige chipset is niet gek, dus kies voor een Legend HCx of een 60 Cx. De modellen met sensoren voor luchtdruk en electronisch kompas zijn naar mijn idee overbodig, zeker als je een model met gevoelige chipset hebt. En in Nederland cacht, alsvanwege de hoogteverschillen alhier. De Amerongse Berg eindigt op 60 m boven zeeniveau, de Eiserbosweg op bijna 200 m en de Vaalserberg was dacht ik het hoogste punt met 320 m. Of haalt de Martinitoren dat ook? Hmm, ik draaf geloof ik weer een beetje door...
flatfisher Geplaatst 4 juli 2007 Geplaatst 4 juli 2007 Of haalt de Martinitoren dat ook? Hmm, ik draaf geloof ik weer een beetje door... Nee dus, beetje overschat. De Martinitoren blijkt geeneens 100 m hoog te zijn (97 m), de Domtoren is de hoogste kerktoren (112 m) en het hoogste bouwwerk is de Euromast (185 m).
Lex Geplaatst 4 juli 2007 Geplaatst 4 juli 2007 Het hoogste bouwwerk is de televisietoren in IJsselstein. Met 375 m twee maal zo hoog als de Euromast. Overigens moet je de sensoren van de 60CSx niet afdoen als overbodige ballast. Je zult ze niet echt nodig hebben, maar het kan toch een leuk extraatje zijn. Ook in Nederland. Het richten van de kaart bij stilstand, het uitpeilen, en de barograaffunctie zijn best mooi, ook in Nederland. En als je een keer de bergen in gaat zijn de uitgebreidere hoogtefuncties erg nuttig. Een uitgebreide uitleg vind je op het Notterforum in Kompas, hoogtemeting en barometer van de GPSmap 60CSx.
Aanbevolen berichten