Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hoi,

Na een jaartje of twee cachen merk ik dat het batterijverbruik van mijn explorist 300 exceptioneel toeneemt.

(heb maar een klein emmertje bij de voordeur gezet ;-) Is dit normaal? Wordt het herkend?

Ik twijfel trouwens ook of het inmiddels geen tijd voor een overstap is. Maar gaat zo'n accu in de explorist 210 nu wel lang mee?

Geplaatst
Hoi,

Na een jaartje of twee cachen merk ik dat het batterijverbruik van mijn explorist 300 exceptioneel toeneemt.

(heb maar een klein emmertje bij de voordeur gezet ;-) Is dit normaal? Wordt het herkend?

Ik twijfel trouwens ook of het inmiddels geen tijd voor een overstap is. Maar gaat zo'n accu in de explorist 210 nu wel lang mee?

Hallo, accu's hebben nou eenmaal niet het eeuwige leven. Na verloop van tijd zal de duur ervan afnemen. Wat nog wel eens wil helpen is om ze een keer helemaal goed leeg te maken en daarna weer opladen. De Explorist 210 van mij gebruikt 2 oplaadbare penlights. Deze houden het lang vol en ik heb ook altijd een extra opgeladen setje bij me.

Geplaatst

Hallo, accu's hebben nou eenmaal niet het eeuwige leven. Na verloop van tijd zal de duur ervan afnemen. Wat nog wel eens wil helpen is om ze een keer helemaal goed leeg te maken en daarna weer opladen. De Explorist 210 van mij gebruikt 2 oplaadbare penlights. Deze houden het lang vol en ik heb ook altijd een extra opgeladen setje bij me.

ah ja, ik had het verkeerd gelezen elders. Dacht dat de 210 op accu ging maar dat is niet.

De 300 ook niet hoor; daarom vind ik het zo raar. Na een kwartier kan ik al penligthts gaan wisselen. Soms. Soms wat langer, maar het is allemaal veel korter dan bij de start.

Raar?

Geplaatst
ah ja, ik had het verkeerd gelezen elders. Dacht dat de 210 op accu ging maar dat is niet.

De 300 ook niet hoor; daarom vind ik het zo raar. Na een kwartier kan ik al penligthts gaan wisselen. Soms. Soms wat langer, maar het is allemaal veel korter dan bij de start.

Raar?

je probleem is me toch niet helemaal duidelijk: zijn je oplaadbare penlights na twee jaar telkens na een kwartiertje weer leeg? Of slurpt je twee jaar oude explorist nieuwe penlights in een kwartier leeg? In 't eerste geval zullen die penlights waarschijnlijk te oud en dus aan vervanging toe zijn. In 't andere geval mag iemand anders iets zinnigs zeggen :thumbdown:

Geplaatst (bewerkt)

Wat Oink wilt weten, is wat je met penlights, batterijen en accu's bedoeld. Gebruik je in jouw geval van die oplaadbare batterijen of batterijen voor eenmalig gebruik?

In het geval dat je batterijen voor eenmalig gebruik gebruikt, ligt het blijkbaar op een vreemde manier aan je GPS.

In het geval je al twee jaar lang dezelfde oplaadbare batterijen gebruikt, zal dat zeer waarschijnlijk aan die batterijen liggen. Dat is zeer normaal omdat zo'n batterij "slijt". Dat is bijvoorbeeld ook het geval bij je mobiele telefoon. In dit geval kun je het eens testen door er een setje eenmalige batterijen in te doen en eens te kijken hoe lang hij het dan volhoudt. Is daar een duidelijk verschil, wordt het tijd voor nieuwe oplaadbare batterijen.

En de 210 gebruikt dus ook net als de 300 penlights (het formaat van de batterij).

bewerkt door Ruud4d
Geplaatst

Ik gok erop dat hier bedoelt wordt nieuwe penlights (gezien er al een emmertje voor de deur is gezet).

Zelf heb ik een explorist 100. Deze lijkt heel kieskeurig te zijn wat betreft merk batterijen. Duracel batterijen daar doet ie lang mee (echt lang) en Philips long life nou die vreet ie bij het leven (die echt niet lang mee, uitzonderlijk kort). Ook een ander merk (was voor mij onbekend) was binnen no-time leeg. Toen maar weer Duracelletjes gekocht en die gaan weer heerlijk lang mee (wel jammer dat ze zo duur zijn). Maar wil hier geen reclame maken voor een of ander merk.

Ik wil als deze leeg zijn eens oplaadbare accu's proberen, kijken hoe lang die mee gaan (want scheelt toch wel in de portomonnee).

Geplaatst (bewerkt)

Ik ben toch wel verbaasd dat er mensen zijn die niet-oplaadbare batterijen in hun GPSr gebruiken.

In mijn ogen is het overduidelijk dat hier alleen oplaadbare op zijn plaats zijn.

Dat niet-oplaadbare ook te gebruiken zijn is wel een groot voordeel, maar uitsluitend voor het noodgeval dat je oplaadbare leegraken en je niet in de gelegenheid bent ze op te laden. Als reservesetje dus.

bewerkt door Lex
Gast Team_Maju
Geplaatst

Mijn euro verbruikte met gewone batterijen er 6 per 2 uur.. was nog al duur dus.

Ik heb oplaadbare gekocht, 2300 mAh, en die gaan langer dan een dag mee.. misschien toch te overwegen dus.. een keer oplaadbare batterijen erin..

Geplaatst

Bedankt voor de reacties! Ik doelde inderdaad op 'gewone penlights' die mijn Explorist 300 van twee jaar oud 'verslindt'. De soorten batterijen maken inderdaad wel iets uit, maar niet heel veel. (Het Duracel verhaal van een van de sprekers hiervoor herken ik. Zo is mijn ervaring dat je geen Varta moet gebruiken. pfff...).

Eigenlijk staat mijn vraag dus nog open. Is het mogelijk dat mijn gps aan vervaning toe is? Vroeger had ie dit probleem dus niet...of in mindere mate .Ik deed best lang met een batterij.

En oh ja; opladen? Als ik er aan denk. Meestal niet dus. Bovendien heeft niet iedere winkel dezelfde soort batterijen en die blijken dan naderhand toch weer niet in je batterijlader te passen ondanks de belofte van de verkoper. Ondertussen heb ik hier zes verschillende soorten oplaadbare batterijen en twee opladers. Hoe dan ook; het werkt dus ook niet echt :)

Geplaatst
Bedankt voor de reacties! Ik doelde inderdaad op 'gewone penlights' die mijn Explorist 300 van twee jaar oud 'verslindt'. De soorten batterijen maken inderdaad wel iets uit, maar niet heel veel. (Het Duracel verhaal van een van de sprekers hiervoor herken ik. Zo is mijn ervaring dat je geen Varta moet gebruiken. pfff...).

Eigenlijk staat mijn vraag dus nog open. Is het mogelijk dat mijn gps aan vervaning toe is? Vroeger had ie dit probleem dus niet...of in mindere mate .Ik deed best lang met een batterij.

En oh ja; opladen? Als ik er aan denk. Meestal niet dus. Bovendien heeft niet iedere winkel dezelfde soort batterijen en die blijken dan naderhand toch weer niet in je batterijlader te passen ondanks de belofte van de verkoper. Ondertussen heb ik hier zes verschillende soorten oplaadbare batterijen en twee opladers. Hoe dan ook; het werkt dus ook niet echt :)

Het kan natuurlijk zijn dat er inderdaad iets met je GPS is. Kan het zijn dat de achtergrond verlichting aan staat? Dit verbruikt namelijk aanzienlijk meer stroom en dus zullen je batterijen sneller leeg. Een andere oorzaak voor meer stroom verbruik zou ik zo niet weten, tenzij er een kleine sluiting in het apparaat zelf zit welke de batterijen leeg trekt.

Geplaatst
Een andere oorzaak voor meer stroom verbruik zou ik zo niet weten, tenzij er een kleine sluiting in het apparaat zelf zit welke de batterijen leeg trekt.

Daar lijkt het wel op! Als hij buiten de garantie is, kan je hem openmaken en de achterkant van het printje inspuiten met contactspray, met een borsteltje schoon poetsen en goed droogmaken! Meestal werkt het dan wel weer. Mogelijk is er toch vocht in de GPS gekomen, waardoor de printzijde is gaan corroderen, wat een sluiting veroorzaakt. En vocht kan ook van een lekkende batterij gekomen zijn!

Geplaatst

Oké, 't zijn dus niet te oude oplaadbare batterijen. Dan zal 't wel aan je gps liggen. Uit de serie dooddoeners, maar 't is 't één of 't ander.

Je verhaal over niet passende en verschillende oplaadbare batterijen kan ik overigens helemaal niet volgen. Dat je vergeet op te laden, dat deel van 't verhaal nog wel. Maar batterijen die niet passen, zes verschillende opladers, huh? De kwaliteit van oplaadbare batterijen is inmiddels zeer goed, mijn explorist 210 loopt zo'n 10 uur op 2700mAh penlights. Ik zou zeggen, koop een fatsoenlijke oplader (die ook kan ontladen) met twee setjes batterijen en klaar. Lijkt mij...

Geplaatst
.... koop een fatsoenlijke oplader (die ook kan ontladen) ....
Dat is achterhaald.

NiCad moest je ontladen om de capaciteit te behouden, bij de modernere NiMH hoeft dat niet.

Geplaatst
Oké, 't zijn dus niet te oude oplaadbare batterijen. Dan zal 't wel aan je gps liggen. Uit de serie dooddoeners, maar 't is 't één of 't ander.

Inderdaad :)

Ik begin een vermoeden te krijgen dat er een keer een batterij wissel heeft plaatsgevonden tijdens een regenbuitje ofzo. Dan kan je er op wachten dat je vroeg of laat dit soort problemen krijgt.

Geplaatst

.... koop een fatsoenlijke oplader (die ook kan ontladen) ....

Dat is achterhaald.

NiCad moest je ontladen om de capaciteit te behouden, bij de modernere NiMH hoeft dat niet.

NiMH heeft inderdaad geen last van het memory-effect zoals NiCad dat heeft, maar ik had altijd begrepen dat het voor de levensduur ook voor NiMH goed is om ze zo af en toe volledig te ontladen. Misschien is dat toch onzin? Al was 't ook het dringend advies wat er bij de batterij van mn laptop bijgesloten zat :thumbup:

Heb nog even gegoogled of ik ergens iets kon vinden wat uitsluitsel zou kunnen geven, maar ik vind niet echt iets wat me overtuigd van 't één dan wel 't ander. Toevallig een :) in de zaal?

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...