Spring naar bijdragen

garmin gps v


mc gregor

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Ik bezit een GPS V en het is echt een fantastisch toestel. Het brengt me steeds op de plaats waar ik moet zijn. Als ik ga cachen dan heb ik steeds de snelste of kortste route van punt naar punt. Ik heb ook steeds een kaart bij de hand. Qua ontvangst zijn er geen problemen. Het is een gebruiksvriendelijk toestel. Op locatie aangekomen, klik ik het toestel uit de houder, ik zet hem off-road en ik kan in het veld aan de slag...

 

Toch enige minpunten, wat ik storend vind is dat ik slechts 19 MB kan inladen. Dit komt overeen met bv de Vlaamse gedeelte van België. Ik ga geregeld zowel in Nederland als België cachen en dan moet ik telkens mijn kaarten veranderen. Ik krijg er wel wat voor terug...straten tot op zandweg-niveau worden ( soms) weer gegeven.

Voor de aankoop in de USA zou ik met de GPS V oppassen. Er zit namelijk een basiskaart in die je niet kan veranderen. Als je dus met een Amerikaanse basiskaart zit, kan je met je GPS eigenlijk hier niet navigeren op straatniveau...en bezit je eigenlijk een "maar" een Geko of Etrex... :angry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch enige minpunten, wat ik storend vind is dat ik slechts 19 MB kan inladen. Dit komt overeen met bv de Vlaamse gedeelte van België. Ik ga geregeld zowel in Nederland als België cachen en dan moet ik telkens mijn kaarten veranderen. Ik krijg er wel wat voor terug...straten tot op zandweg-niveau worden ( soms) weer gegeven.

Voor de aankoop in de USA zou ik met de GPS V oppassen. Er zit namelijk een basiskaart in die je niet kan veranderen. Als je dus met een Amerikaanse basiskaart zit, kan je met je GPS eigenlijk hier niet navigeren op straatniveau...en bezit je eigenlijk een "maar" een Geko of Etrex...

Hier ben ik even het noorden kwijt.

 

Je schrijft dat je telkens kaarten moet inladen naargelang je, je in België of in Nederland bevind als je op straatniveau wild navigeren, is je Europese basemap dan toch niet nauwkeurig genoeg om te kunnen navigeren, te weinig gegevens ? (alleen autostrades en hoofdwegen misschien ?).

 

En dan schrijf je

Begin Quote:

Voor de aankoop in de USA zou ik met de GPS V oppassen. Er zit namelijk een basiskaart in die je niet kan veranderen. Als je dus met een Amerikaanse basiskaart zit, kan je met je GPS eigenlijk hier niet navigeren op straatniveau...en bezit je eigenlijk een "maar" een Geko of Etrex...

Einde Quote

 

Voor zover ik het nog allemaal begrijp, kan ik het volgende concluderen:

1 als ik een toestel heb met Europese basemap dan moet ik kaarten importeren om op straatniveau te kunnen navigeren.

2 als ik een toestel heb met de Amerikaanse basemap dan moet ik ook kaarten importeren om op straatniveau te kunnen navigeren.

 

Wat is nu het verschil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik begrijp Rovertje ook niet helemaal.

 

Een europese GPS V bevat een europese basiskaart. Dit is een kaart op hoofdwegenniveau, dus alleen geschikt om over grotere afstanden te navigeren. Kleine wegen en straten ontbreken dus, maar via die grotere wegen kan wel een route worden berekend. Knooppunten en aansluitingen van autosnelwegen zijn echter gereduceerd tot een enkele kruising, er wordt gewoon aangegeven dat je linksaf moet slaan op het snijpunt als je rechts af de snelweg moet verlaten om daarna linksaf te slaan. Ook zijn de wegen samengesteld uit grotere rechte stukken, zodat je vaak op geruime afstand van de weg lijkt te rijden.

 

Van Amerika is een nog veel beperktere kaart aanwezig, eigelijk alleen grenzen en aanduiding van enkele grote steden. Voor de amerikaanse GPS V geldt natuurlijk het omgekeerde.

 

Met de europese versie wordt een MapSource kaart van NL,B,LUX,F meegeleverd, die wel veel details biedt. En voor ca. 100 Euro extra (als ik me goed herinner) krijg je de rest van W-Europa erbij. Kleine buitenwegen, straten, vaak ook huisnummers en wegenknooppunten zoals ze werkelijk zijn. Nadeel is dat je maar een beperkt gebied (ca. 1/3 van NL) tegelijkertijd in het geheugen kunt hebben.

 

Samengevat: de amerikaanse versie is ongeschikt om in Europa op te navigeren. Waypoints invoeren en opzoeken gaat natuurlijk wel, maar daarvoor kun je ook een veel goedkopere GPS gebruiken. Als je een europese MapSource kaart erbij koopt kun je wel navigeren, maar alleen in het gebied waarvan je de kaart hebt geladen.

 

Let op, er bestaan verschillende soorten MapSource kaarten, de meegeleverde is de uitgebreidste.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik leg het inderdaad wat dubbelzinnig uit, maar wat Lex zegt klopt. Er zit in een Europese GSP V een basiskaart vast ingebakken die hoofdzakelijk bestaat uit snelwegen en steden. Bijkomende details en "kleine" wegen moet je per regio bijladen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor zover ik het nog allemaal begrijp, kan ik het volgende concluderen:

1 als ik een toestel heb met Europese basemap dan moet ik kaarten importeren om op straatniveau te kunnen navigeren.

2 als ik een toestel heb met de Amerikaanse basemap dan moet ik ook kaarten importeren om op straatniveau te kunnen navigeren.

 

Wat is nu het verschil.

Als je geen europese basemap hebt, dan MOET je kaarten laden om je te laten navigeren. Met europese basemap kun je je via de basemap laten navigeren, bijvoorbeeld bij een ritje naar de zon of sneeuw (eerst via basemap en vlak bij eindpunt via kaarten op straatnivo).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zelf ook een V en ben byzonder tevreden. Lekker je laten navigeren tot vlak bij de cache met de auto en van daaruit door het terrein lopend ernaar toe.

 

Kijk voor info die niet in de manual staat eens op mijn GPS V FAQ site.

 

Ik zou 'm niet in de US kopen, want het prijsverschil is vrijwel nihil. Hij is in de US wel goedkoper, maar je moet er dan nog de EUR City Select kaarten bijkopen (kost weer een paar honder euro) en eigenlijk ook de Worldmap (als vervanging voor de basemap, want CS kun je niet verder uitzoomen dan 10km). En dan mis je dus de europese routeerbare basemap. Tegenwoordig komt de V trouwens standaard met een volledige europese kaartset, niet alleen benelux plus frankrijk.

 

Wil je in NL kopen, dan adviseer ik http://www.gps-garmin.nl, goede service en laagste prijs garantie. In engeland of zwitserland kan het vaak nog iets goedkoper, maar is de service iets verder weg.

 

[edit US->EUR :dribble: ]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hij is in de US wel goedkoper, maar je moet er dan nog de US City Select kaarten bijkopen

Ik ben het helemaal eens met Elsinga.

Alleen denk ik dat hij hier EUR City Select kaarten bedoelt.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...