Spring naar bijdragen

Formules gezocht


Team Kipje

Aanbevolen berichten

Kan iemand mij helpen aan een site die de omzetting geeft van een pixel met locatie (x,y) naar een locatie in graden? En dan nog zelfs van een onbekend projectie?

 

Ik zoek dus eigenlijk de formules die nodig zijn om een kaart te calibreren, binnen mijn eigen software. Dus als je 4 punten aanklikt waarvan je de GPS-locatie weet, en natuurlijk de pixel-locatie. Om dan gelijk elke omzetting te kunnen maken van pixel naar GPS-locatie en v.v.

 

[ik ben nl. zo brutaal geweest om van een routeplannersite een kaart te downloaden van NL met als oppervlakte 1.458.000*2.187.000 pixels. Ik zou dus deze kaart graag willen ijken om binnen een eigen programma te kunnen gebruiken.]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

[ik ben nl. zo brutaal geweest om van een routeplannersite een kaart te downloaden van NL met als oppervlakte 1.458.000*2.187.000 pixels. Ik zou dus deze kaart graag willen ijken om binnen een eigen programma te kunnen gebruiken.]

Ik vind het wel leuk, wil het ook wel hebben... ;)

 

Wellicht kun je uit de voeten met de Excel spreadsheet van ons lid Bigbird.

 

http://bigbird.geocacher.nl/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je niet weet hoe de kaart in elkaar steekt dan wordt het gokken.

Het kan zijn dat er een projectie is gedaan met het oog op een metrisch raster. Zo iets als onze RD of Gauss-Krüger of Lambert. Maar dat gaat meestal alleen op voor kaarten tot schaal 1:100.000.

In dit geval kan je gewoon lineair interpoleren.

Bij een transverse mercator wordt de zaak meestal zo gedaan dat het UTM raster ook metrisch en lineair is maar scheef op de kaart loopt.

Maar vaak is een kaart van zoiets groots als heel Nederland in een mercator projectie. Als je dan met graden gaat werken dan is de afstand in pixels van een graad bovenaan de kaart anders dan onderaan. Staan er lijnen op de kaart? En lopen die parallel?

 

Verder: het is mij een raadsel hoe je zo'n grote kaart met software hanteerbaar wil krijgen. Gebruik je een paging-fileformat zoals ECW?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[ik ben nl. zo brutaal geweest om van een routeplannersite een kaart te downloaden van NL met als oppervlakte 1.458.000*2.187.000 pixels. Ik zou dus deze kaart graag willen ijken om binnen een eigen programma te kunnen gebruiken.]

Ik vind het wel leuk, wil het ook wel hebben... ;)

 

Wellicht kun je uit de voeten met de Excel spreadsheet van ons lid Bigbird.

 

http://bigbird.geocacher.nl/

Zal wel, maar het is in totaal 3,8 GB aan gifjes van 100*100 pixels.

 

Maar volgens mij heb ik niets aan Bigbird (helaas ;) )

 

En ik ben op zoek naar zoiets als in GPSU. Daar markeer je 4 calibratiepunten, en dan berekent het programma de projectiemethode. 1e punt is referentie, 2e is voor grootte, 3e is voor rotatie en de 4e is voor verschuiving(skew).

 

Heeft iemand anders voor mij de volgende coordinaten in WGS84?

Domtoren te Utrecht (0788,1140)

Drielandenpunt te Vaals (1280,2152)

Martinitoren te Groningen(1482,0258)

Euromast te Rotterdam (520,1264)

 

Dan kan ik proberen of ik zelf met het handje de formule kan opstellen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heeft iemand anders voor mij de volgende coordinaten in WGS84?

Domtoren te Utrecht (0788,1140)

Drielandenpunt te Vaals (1280,2152)

Martinitoren te Groningen(1482,0258)

Euromast te Rotterdam (520,1264)

 

Dan kan ik proberen of ik zelf met het handje de formule kan opstellen

Drielandenpunt is nagenoeg gelijk aan de coordinaten van ZUID.NL Hoe precies wil je het hebben ? De plaats waar de grenspalen bij elkaar staan is namelijk niet exact het drielandenpunt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Heeft iemand anders voor mij de volgende coordinaten in WGS84?

Domtoren te Utrecht (788,1140)

Drielandenpunt te Vaals (1280,2152)

Martinitoren te Groningen(1482,0258)

Euromast te Rotterdam (520,1264)

 

Dan kan ik proberen of ik zelf met het handje de formule kan opstellen

Drielandenpunt is nagenoeg gelijk aan de coordinaten van ZUID.NL Hoe precies wil je het hebben ? De plaats waar de grenspalen bij elkaar staan is namelijk niet exact het drielandenpunt.

Visueel gezien lijkt HOOGTE.NL dichter bij het drielandenpunt als ZUID.NL. En wat mij betreft is een afwijking wel aanvaardbaar van de meting, want ik heb de waarden alleen maar nodig voorlopig om de kaart ongeveer te ijken (klinkt tegenstrijdig (ijken & ongeveer). Maar zodra ik dan weet wat voor projectie er aan vast zit, zal ik kijken of ik de benaderingen beter kan krijgen.

 

Als het vanmiddag lukt, zal ik een kleine versie van het kaartje online zetten.

 

PS: De cijfers achter de lokaties zijn de coordinaten van het gifje waar het betreffende punt op staat (in een 9-tallig stelsel (0..8))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Visueel gezien lijkt HOOGTE.NL dichter bij het drielandenpunt als ZUID.NL. En wat mij betreft is een afwijking wel aanvaardbaar van de meting, want ik heb de waarden alleen maar nodig voorlopig om de kaart ongeveer te ijken (klinkt tegenstrijdig (ijken & ongeveer). Maar zodra ik dan weet wat voor projectie er aan vast zit, zal ik kijken of ik de benaderingen beter kan krijgen.

 

Als het vanmiddag lukt, zal ik een kleine versie van het kaartje online zetten.

 

PS: De cijfers achter de lokaties zijn de coordinaten van het gifje waar het betreffende punt op staat (in een 9-tallig stelsel (0..8))

Sorry, foutje.. ik bedoelde natuurlijk ook HOOGTE.NL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Visueel gezien lijkt HOOGTE.NL dichter bij het drielandenpunt als ZUID.NL. PS: De cijfers achter de lokaties zijn de coordinaten van het gifje waar het betreffende punt op staat (in een 9-tallig stelsel (0..8))

En niet alleen visueel, ook in werkelijkheid.

 

Ik denk dat Sjors even in de war was met die twee.

 

Ik heb beide caches bezocht en weet zeker dat HOOGTE.NL op enkele tientallen meters afstand ligt van het drielandenpunt, terwijl ZUID.NL op enkele kilometers afstand ligt.

 

ZUID.NL is trouwens een uitstekend ijkpunt, omdat het op 1 m afstand ligt van de haakse hoek die de grens hier maakt.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

DOMTOREN UTRECHT

RD 310101 136780/455840

WGS84 N52° 5,436’ E 5° 7,2808’

 

MARTINITOREN

RD 79112 233845,5/ 58255,1

WGS84 N53° 15,1655’ E 6° 34,0891’

 

EUROMAST

RD 03794 91620,3/436104,9

WGS84 N51° 54,3284’ E 4° 27,9975’

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...