GeoTeeth Geplaatst 14 april 2007 Geplaatst 14 april 2007 Hallo, Is het mogelijk om met een GPS (plus bijbehorende software) de oppervlakte te bepalen van een gebied tussen 4 waypoints? En zo ja op welke manier kan dat? Beschikbare apparatuur: GPSmap 60CSx Beschikbare software: MapSource. Groet, GeoTeeth
hesselannema Geplaatst 14 april 2007 Geplaatst 14 april 2007 (bewerkt) Ik zat eerst ff aan Geotools te denken, Maar helaas. Ik ben bang dat je weer in de school banken mag om je wiskunde op te halen. Of je met eens gaan zoeken op die schoolbank achtige sites waar ze weel uitleg geven ao. wiskunde, natuurkunde, uittreksels, enz Toevoeging Kijk hier eens, moet vast wat tussen staan Startpagina Wiskunde 14 april 2007 bewerkt door hesselannema
Powk Geplaatst 14 april 2007 Geplaatst 14 april 2007 (bewerkt) Hallo,Is het mogelijk om met een GPS (plus bijbehorende software) de oppervlakte te bepalen van een gebied tussen 4 waypoints? En zo ja op welke manier kan dat? Beschikbare apparatuur: GPSmap 60CSx Beschikbare software: MapSource. Groet, GeoTeeth Ik weet niet of het voor jou doel nauwkeurig genoeg is, maar maak in Mapsource van de 4 WP's een gesloten Route. De route kan je overtrekken door een Track te maken. Bij de trackeigenschappen vindt je dan de oppervlakte. Succes, Powk Hier is ook nog een link om WinGDB te downloaden. Is een freeware programma om oa routes om te zetten naar tracks. 14 april 2007 bewerkt door Powk
Team The Cache Hunters Geplaatst 14 april 2007 Geplaatst 14 april 2007 Ik weet niet of het voor jou doel nauwkeurig genoeg is, maar maak in Mapsource van de 4 WP's een gesloten Route. De route kan je overtrekken door een Track te maken. Bij de trackeigenschappen vindt je dan de oppervlakte. Succes, Powk Dit klopt! Dit werkt niet alleen met 4 wp's maar met elke willekeurige gesloten route. Dwz waar het startpunt ook het eindpunt is. Ga naar "bewerken" kies "nieuwe track" en verbind alle wp's met elkaar. Ga dan naar het tab blad "tracks", klik met de rechter muisknop op de track, kies eigenschappen en hiet kun je de oppervlakte aflezen. Succes
GeoTeeth Geplaatst 14 april 2007 Auteur Geplaatst 14 april 2007 Dank voor jullie tips. Denk dat ik daar voorlopig wel mee uit de voeten kan. GeoTeeth
Ruud4d Geplaatst 14 april 2007 Geplaatst 14 april 2007 Nog een kleine aanvulling. Op je GPS kun je ook de oppervlakte aflezen waarbinnen een track ligt.
Lex Geplaatst 14 april 2007 Geplaatst 14 april 2007 En nog een aanvulling: Het kan nauwkeuriger en sneller dan via tracks. Als je een track tekent ben je geheel vrij in de plaatsing van de 5 benodigde punten. Daar schuilt dus een onnauwkeurigheid in. Als je in MapSource de afstands/peilingknop aanklikt kun je ook de 5 punten invoeren. Nu worden de punten echter naar de waypoints toegetrokken. Ze vallen er dus precies op. Onder in het scherm kun je direct het oppervlak aflezen. Op het toestel is er nog een speciale voorziening als je een oppervlak in het terrein wilt bepalen. Op de trackpagina is er een MENU-optie Opp. berekening. Loop een rondje om het terrein, en druk stop als je klaar bent. Ook nu kun je het oppervlak aflezen zonder dat je punten op de kaart nauwkeurig hoeft aan te wijzen, wat wel zou moeten als je de track uit een langere actieve tracklog wilt knippen. Ik heb het nooit nodig gehad, maar je ziet maar weer, die toestellen kunnen meer dan je denkt!
franka en pim Geplaatst 14 april 2007 Geplaatst 14 april 2007 Nou... ik zie het al. Ik hoef niet meer uit te leggen dat je de oppervlakte binnen een bepaalde route kan verdelen in driehoeken en vierkanten. Puur persoonlijk... het is super handig zo'n optie. Maar ik vind het juist zo leuk om te weten wat er op de achtergrond precies gebeurd. Is ook wel omslachtig hoor. En meer iets voor een regenachtige zondag, dan zo'n stralende dag als vandaag. Net heerlijk op de fiets door het Stroomdal getrapt.
GeoTeeth Geplaatst 14 april 2007 Auteur Geplaatst 14 april 2007 (bewerkt) Helaas de methode van Lex (en Ruud4d) te laat gelezen. De metingen vanmidaag al in het veld verricht. En nu aan het berekenen in MapScource. Alleen loop ik nu aan tegen het feit dat de oppervlakte wordt gegeven in vierkante kilometers, terwijl ik graag in vierkante meters zou willen hebben. Kan ik dat veranderen in MapScource? GeoTeeth 14 april 2007 bewerkt door GeoTeeth
Ruud4d Geplaatst 14 april 2007 Geplaatst 14 april 2007 Helaas de methode van Lex (en Ruud4d) te laat gelezen. De metingen vanmidaag al in het veld verricht. En nu aan het berekenen in MapScource. Alleen loop ik nu aan tegen het feit dat de oppervlakte wordt gegeven in vierkante kilometers, terwijl ik graag in vierkante meters zou willen hebben. Kan ik dat veranderen in MapScource?GeoTeeth In Mapsource gaat dat niet. Daar schakelt hij automatisch van vierkante meters naar vierkante kilometers als dat meer dan 999 wordt. In de GPS lun je het dacht ik wel vastzetten. Gewoon even naar je GPS zetten en controleren. Je kunt het natuurlijk ook zelf even berekenen
franka en pim Geplaatst 14 april 2007 Geplaatst 14 april 2007 (bewerkt) www.allesopeenrij.nl (Leuke site trouwens) 1 km2 is dus 1.000.000 m2 (10^6) 14 april 2007 bewerkt door franka en pim
Lex Geplaatst 14 april 2007 Geplaatst 14 april 2007 (bewerkt) De berekening kun je je zo voorstellen: Er wordt onder de figuur een hulplijn in de x-richting getekend, en vanuit elk punt worden loodlijnen neergelaten op die lijn. Steeds wordt het oppervlak berekend van de figuur die omsloten wordt door de verbindingslijn tussen het nieuwe punt en het laatste voorgaande punt, de bijbehorende loodlijnen, en de hulplijn. Voor elk nieuw punt wordt de zo verkregen waarde opgeteld als het nieuwe punt rechts van het vorige ligt, en afgetrokken als het er links van ligt. Bij het totaal wordt ook nog het gelijksoortig oppervlak met het eerste en het nieuwe punt opgeteld. Zo wordt altijd met een gesloten lijn gewerkt. Het doet het er niet toe waar de hulplijn ligt; er wordt immers precies evenveel naar links als naar rechts gestapt, zodat elk oppervlak buiten de gesloten figuur 1x opgeteld en 1x afgetrokken wordt. Alleen het gebied binnen de omgrenzingslijn komt maar 1x voor, en daardoor is het resultaat gelijk aan het gezochte oppervlak. Als de figuur rechtsom getekend wordt is het resultaat gelijk aan het omsloten oppervlak, bij linksom tekenen het negatieve ervan. Altijd wordt de positieve waarde genomen. Als het gebied meer dan één gesloten gebied omvat kan het misgaan; als je er niet altijd in dezelfde richting eromheen gaat worden de linksom gebieden afgetrokken van de rechtsom gebieden. Als je een keurig achtje maakt komt er ongeveer nul uit! 15 april 2007 bewerkt door lex
Lex Geplaatst 14 april 2007 Geplaatst 14 april 2007 In MapSource wordt automatisch omgeschakeld van 99.999 m2 naar 0,1 km2. Als dit laatste je te grof is kun je voor ha kiezen (in Bewerken/Voorkeuren/Onderwerp). Je krijgt dan 10,0 ha, dus 2 decimalen meer. Kies niet voor are, want dat is een vertaalfout; er worden acres getoond. Onderwerp is natuurlijk ook een vertaalfout; ik denk dat oppervlak bedoeld is.
Ruud4d Geplaatst 15 april 2007 Geplaatst 15 april 2007 Ik ben even aan het testen geweest. De GPS schakelt ook bij 99999 vierkante meter over naar 0,1 vierkante km.
Lex Geplaatst 15 april 2007 Geplaatst 15 april 2007 Maar zolang het minder dan 999.999 m2 is kun je daarheen overschakelen door de eenheden te markeren en m2 te kiezen.
Aanbevolen berichten