Spring naar bijdragen
  • 0

Mapsource wandelt in het water (Arnhem)

Vraag

Geplaatst (bewerkt)

Recent heb ik een Garmin 60CSx aangeschaft waar ik mee wil wandelen en, als ik het toestel voldoende onder de knie heb (ben een nieuweling), ook gaan geocachen. Topo NL moet ik nog een maand op wachten :cry: dus ik moet het voorlopig doen met alleen de meegeleverde Mapsource.

Als ik een track gelopen heb en die upload naar de pc, dan blijkt ineens de onderliggende standaardkaart verschoven te zijn en heb ik volgens het kaartje de helft door de Rijn gelopen, terwijl het toch echt in de uiterwaarden was. Prachtig gebied trouwens, Meinderswijk bij Arnhem. De daar liggende cache is helaas weg na het hoge water.

Wie weet wat ik daaraan kan doen, of is het een fout in het kaartmateriaal en moet ik naar de leverancier?

bewerkt door Kruimelsje

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst (bewerkt)

Ik denk dat dit een kwestie van instellingen is. Het maakt namelijk bv. uit wat voor graden-notatie en kaartdatum je gebruikt.

Kijk even in Mapsource bij de Voorkeuren ( te vinden in het menu via Bewerkingen - Voorkeuren - Positie ) of de instellingen bij "Grid" staan op "Lat/Lon ddºmm.mmm'" en "Datum" staat op "WGS84".

Die instellingen moeten ook op je gps ingesteld staan. Ik kan me namelijk voorstellen dat je de graden notatie op ddºmm'ss" hebt staan, of dat je bv. het mapdatum op "Dutch" hebt gezet.

bewerkt door Peetee
  • 0
Geplaatst

Dit is helaas een vaak gemaakte fout, Dus wees getroost je ben niet de laatse die hier tegen aan zal lopen. Dus gewoon ff de gps goed instellen. en je zult nooit meer natte voeten hebben.

Sucess met cachen

• 0
Geplaatst

Zeer waarschijnlijk ligt dit niet aan je instellingen.

De basiskaart van Mapsource (Trip en Waypoint manager) is namelijk een heel erg ruwe kaart. Als ik naar het Meinerswijk kijk, zie ik in TopoNL land waar T & WP manager water weergeeft. Maak je dus niet druk, er is niets mis.

Het is trouwens inderdaad een heel mooi gebied. Ik heb Meinerswijk als eerste mogen voltooien. Jammer dat hij nu weg is.

• 0
Geplaatst (bewerkt)

Dat notatie of kaartdatum van invloed zijn op het plaatsen van een opgenomen track is helemaal niet waar.

Het is een verwarring met de situatie dat je zelf met coördinaten aan de gang gaat.

Trackpunten worden opgenomen, en ook naar MapSource gestuurd, in een standaardvorm (decimaal verdeelde graden, datum WGS84). De gepresenteerde coördinaten worden daaruit berekend.

Omgekeerd worden ingevoerde coördinaten omgezet in de standaardnotatie, die dan verder intern wordt gebruikt.

Als je track in het water ligt terwijl je op het land liep zijn er twee mogelijkheden: de kaart is onjuist, wat bij de basiskaart zeker zo is, of je had een grote fout bij de positiebepaling. In het laatste geval zal de track echter ook flink slingeren.

bewerkt door lex
  • 0
Geplaatst
Dat notatie of kaartdatum van invloed zijn op het plaatsen van een opgenomen track is helemaal niet waar.

Het is een verwarring met de situatie dat je zelf met coördinaten aan de gang gaat.

Trackpunten worden opgenomen, en ook naar MapSource gestuurd, in een standaardvorm (decimaal verdeelde graden, datum WGS84). De gepresenteerde coördinaten worden daaruit berekend.

Omgekeerd worden ingevoerde coördinaten omgezet in de standaardnotatie, die dan verder intern wordt gebruikt.

Helemaal niet waar? Je opmerking over het werken met coördinaten begrijp ik. Maar is het zo dat een track op de gps in alle gevallen in je gps wordt "opgenomen" in WGS84 (maakt niet uit hoe de gps qua mapdatum staat ingesteld) staat én in alle gevallen in Mapsource in WGS84 wordt "ingelezen" en weergegeven (maakt niet uit hoe Mapsource qua mapdatum staat ingesteld) ?

• 0
Geplaatst

Jongens het is zo simpel, wie woont er nu in Arnhem? Nou? Haak toch dan snap je toch wel dat er bij ons over water gelopen wordt?

Gewoon een emmer leeggooien voor de deur en eroverheen lopen. Enne bij regen heb je het helemaal makkelijk. Of eeeh ging het daar niet over?

Groeten Haak Je zus en je zo.

• 0
Geplaatst (bewerkt)

Jemig, wat een snelle reacties. Heel erg bedankt allemaal.

Voor ik begon heb ik a.d.h .v. de handleiding die in het forum staat (ook super, dank aan de maker) alle instellingen in de Garmin goed gezet. Nog even gecontroleerd, maar het staat echt goed, zowel in de Garmin als in Mapsource. Dus ik neem aan dat het toch de onnauwkeurigheid van het basis kaartmateriaal is. Als ik de track vanuit Mapsource projecteer in Google Earh loopt ie weer over land. Ik zal de leverancier een mail sturen en hem vragen de loop van de Rijn op de juiste positie te leggen.

.... en kaplaarzen kopen.

bewerkt door Kruimelsje
  • 0
Geplaatst
<knip> Ik zal de leverancier een mail sturen en hem vragen de loop van de Rijn op de juiste positie te leggen.

.... en kaplaarzen kopen.

Je kunt beter een Grond verzet bedrijf bellen, Die zijn nl in staat om de Rijn fisiek te verplaatsen. :D

En wat die kaplaarzen betreft ik den niet dat je het daar mee gaat redden. Een bootje lijkt mij beter. :cry:

• 0
Geplaatst
Nog even gecontroleerd, maar het staat echt goed, zowel in de Garmin als in Mapsource. Dus ik neem aan dat het toch de onnauwkeurigheid van het basis kaartmateriaal is.

Ja, dat is het enige dat dan overblijft. :cry:

• 0
Geplaatst (bewerkt)
Maar is het zo dat een track op de gps in alle gevallen in je gps wordt "opgenomen" in WGS84 (maakt niet uit hoe de gps qua mapdatum staat ingesteld) staat én in alle gevallen in Mapsource in WGS84 wordt "ingelezen" en weergegeven (maakt niet uit hoe Mapsource qua mapdatum staat ingesteld) ?
Inderdaad, dat is zo.

Een track wordt in de standaardcoördinaten opgenomen, hoe de instellingen ook zijn.

En als je de track tekent teken je die op een kaart; ook dan worden de standaardcoördinaten van de kaartpositie gebruikt.

Alleen als je een track zou tekenen door de coördinaten in de onderbalk van MapSource in de gaten te houden krijg je de verkeerde plaats. Maar dat valt onder zelf met de coördinaten aan de gang gaan.

Tenslotte gaat het wel mis als je in een verkeerd gekalibreerde Ozi-kaart tekent.

In mijn ogen ben je dan ook zelf met de coördinaten aan de gang, want je hebt het alleen maar geautomatiseerd.

Maar goed, als je dit niet zo wilt beschouwen kun je deze situatie zien als het krijgen van een schuif terwijl je toch niet zelf coördinaten invoert.

Wel opletten dus, maar in mijn ogen in een eerder stadium, namelijk als je kaart installeert.

Een niet goed gekalibreerde kaart mag je immers niet gebruiken.

bewerkt door lex
  • 0
Geplaatst
Maar is het zo dat een track op de gps in alle gevallen in je gps wordt "opgenomen" in WGS84 (maakt niet uit hoe de gps qua mapdatum staat ingesteld) staat én in alle gevallen in Mapsource in WGS84 wordt "ingelezen" en weergegeven (maakt niet uit hoe Mapsource qua mapdatum staat ingesteld) ?
Inderdaad, dat is zo.

Een track wordt in de standaardcoördinaten opgenomen, hoe de instellingen ook zijn.

En als je de track tekent teken je die op een kaart; ook dan worden de standaardcoördinaten van de kaartpositie gebruikt.

Nou, dat wist ik dus niet. Weer wat geleerd! :tooth:

Bedankt voor je reactie.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...