Boa Geplaatst 12 april 2007 Geplaatst 12 april 2007 (bewerkt) Ook ik zit met een converteerprobleem. Hopelijk kan iemand mij helpen. Ik heb een excelbestand ontvangen met zo'n 500 coordinaten. Ze staan in het volgende formaat: 51°27'17" +5°52'59" Dit staat in twee kolommen (inclusief alle leestekens). Dit alles moet ik converteren naar RD formaat. Is er een makkelijke manier om dit te doen zonder alles een voor een te moeten overtypen? 12 april 2007 bewerkt door Boa
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 13 april 2007 Geplaatst 13 april 2007 Je hebt een excel bestand. Dat kan je fraai exporteren naar een tekstbestand met nette kolomindeling. Dat hebbende ga je de Help lezen die zit bij de Coordinate Converter van het Kadaster. (of misschien beter omgekeerd: eerst weten hoe de tekstfile in elkaar moet steken) Die haal je op via http://www.rdnap.nl/ linker menu "Download". Daar zie je staan "De nieuwe versie van het programma Coordinate Calculator, versie 4.1. Voor het omrekenen van coördinaten tussen verschillende coördinatenstelsels, inclusief de nieuwe RDNAPTRANS™ 2004 procedure. 1100 kB . " Plus even verder alle techno-docs. Oh ja, er zijn ergens ook scripts voor het omrekenen in Excel zelf.
deBruineBeren Geplaatst 13 april 2007 Geplaatst 13 april 2007 Ook ik zit met een converteerprobleem. Hopelijk kan iemand mij helpen. Ik heb een excelbestand ontvangen met zo'n 500 coordinaten. Ze staan in het volgende formaat: 51°27'17" +5°52'59" Dit staat in twee kolommen (inclusief alle leestekens). Dit alles moet ik converteren naar RD formaat. Is er een makkelijke manier om dit te doen zonder alles een voor een te moeten overtypen? Ik zou het zo doen excel bestand opslaan als CSV bestand. Dit CSV bestand openen met het kladblok Met de functie vervang de volgende leestekens vervangen ° door een ; ' door een ; + door een ; " door niets Als het goed is heb je dan 51;27;17; 5;52;59 Het CSV bestand weer openen met excel, en je hebt alle waarde in een aparte kolom. De formule voor omrekenen naar RD staat hier wel op het forum.
Boa Geplaatst 13 april 2007 Auteur Geplaatst 13 april 2007 Het is inmiddels gelukt. Bedankt voor de hulp!! Ik heb het als volgt gedaan: 1. het excel bestand opslaan als Tab Delimited txt bestand 2. vervolgens helemaal niks veranderen in het bestand (enkel 2 missende aanhalingstekens toegevoegd) 3. Coordinat Calculator --> Transformation from file 4. Bestand selecteren 5. Beginpositie en lengte aangeven van de naam en de coordinaten 6. Original en Target System instellen 7. OK drukken En dat is het eigenlijk al. Vrij makkelijk dus (zonder alle techno-docs door te nemen)
Aanbevolen berichten