Spring naar bijdragen

basis GPS: Geko 201 vs eTrex Euro


stefanne_3

Aanbevolen berichten

Als ik een basismodel zou kopen dan neem ik de Geko 201 ipv de eTrex Euro.

 

De Geko 201 heeft meer routes en tracks, heeft WAAS en als belangrijkste argument: kleiner en minder gewicht. Dit komt door de kleinere batterijen. Nadeel is dat die dan ook eerder leeg zijn. Klein nadeel is de (nu nog) iets hogere prijs en het display met iets minder regels. Belangrijk blijft in ieder geval de mogelijkheid tot het aansluiten aan een PC waardoor de Geko 101 het in ieder geval niet zou worden.

 

Hopend dat potentiele kopers hier iets aan hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

[...]Dit komt door de kleinere batterijen. Nadeel is dat die dan ook eerder leeg zijn. [...].

Kwa lading bevatten de AAA cellen (bij het bekende merk GP althans) 650 mAh. Top is de 800 mAh GP NiMh AAA cel.

 

Ik dacht dat het wat voordeliger uit zou komen (kleiner is goedkoper) maar dat maakt weinig uit als ik naar de prijzen kijk:

2 x 750mAh NiMH mini-penlite (AAA) Prijs Euro 9,95 incl. BTW

GP NiMh batterijen 2 x 650mAh NiMH (AAA) Prijs Euro 8,95

GP NiMh 800mA AAA cel 2 x 800mAh NiMH Prijs Euro 9,95

Vergelijk dat met de AA:

GP NiMh 2000mAh 4 x 1920mAh (AA) Prijs Euro 21,95

Dan komen 4 AAA's amper goedkoper uit dan een 4xAA.

Voor zover ik gelezen heb: als je de hele dag op pad gaat (12 uur) dan moet je batterijen vervangen ondertussen (na 6 uur?).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oplaadbare batterijen zijn meestal een eenmalige investering. Als je echter al een oplader een een setje AA's hebt voor bijv. je digitale camere of walkman o.i.d. dan moet je nieuwe AAA's kopen die je waarschijnlijk alleen voor dit apparaat kan gebruiken. Alkaline (eenmalige) AAA's zijn wel duurder dan de AA's.

 

Hierboven had ik nog niet alle verschillen opgeschreven, dus hierbij:

 

Montage accessoires zijn totaal anders dan de eTrex serie maar de data en spanningskabel zijn wel gelijk. Verder heeft de Geko 201 een tripcomputer die de eTrex Euro niet heeft. De bedieningsknoppen zitten weer bovenop zoals ook bij andere modellen. Probleempje kan zijn dat de aan-knop makkelijk wordt ingedrukt in je broekzak. Een potentieel zwak punt is het vastklikken (en open maken !?) van de batterijdeksel. Zeker als het plastic wat ouder en koud is kan dit makkelijk breken. Handigheidje is de batterij en satelliet indicator onderaan elk scherm.

 

Op een aantal plaatsen heb ik al gelezen dat deze unit als back-up wordt gekocht voor het geval dat . . .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ik zie hier dat de geko 101 voor €140 wordt aangeboden. Dit basismodel zal je prima wijzen naar een cache dus is als echt 'startmodel' misschien toch wel interessant ;) Beperkingen zijn onder meer het beperkt aantal mapdatums (net zoals mijn oude GPS40 waarschijnlijk géén RD), geen interface dus alles invoeren met de toetsen en dus ook géén update van software en géén routes.

 

Maar wanneer gebruik je die met cachen? Je voert gewoon een coordinaat in en gaat de pijl achterna. Ik denk dat door deze prijsdaling er voor niemand meer een drempel is om een GPS aan te schaffen :angry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het is inderdaad een erg mooi goedkope GPS.. alleen de accu's zijn toch wel handig zo nu en dan.. een beetje capaciteit is wel prettig.. hier is het in ieder geval toch wel handig dat het AA zijn die in mijn GPSMAP76S gaan... kan je even doorgaan.. maar dat maakt de keuze inderdaad een beetje moeilijker..

 

groets,

 

Michiel :angry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...