mc gregor Geplaatst 3 april 2003 Geplaatst 3 april 2003 ik wil kaarten laten scanen voor ozi welk bestands voor maat kan ik het besten nemen jpg /tif noem maar op ??????????????????????????????????????? mvg TEAM MC GREGOR
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 3 april 2003 Geplaatst 3 april 2003 De scanners van tegenwoordig halen wel 32 bit kleur en soms staat op de toelichting in de etalage: 48 bit kleur. Maar meestal kan het scanprogramma maar 24 bits kleur saven. Dat is zat voor kaarten. Ze zijn met maar 4 kleuren inkt bedrukt! Dus je kan ze gerust in png-formaat opslaan; dan hoef je geen tinten te verliezen; png kan - ik dacht volgens specificatie - ook 48-bit kleur opslaan. Maar ja zoveel kleuren heb je nooit nodig. 256 kleurtjes (8 bit) is voldoende. Dus : reduceer aantal kleuren met een grafisch beeldbewerkingsprogramma. Kaarten zijn gedrukt in op zijn hoogst een 60 lpcm (drukkersterm: 60 lijnen per centimeter) Dus met 100 kleurendots oftewel 254 dpi ben je er al. Nauwkeuriger scannen is overkill. Ten slotte: zet de kaarten om in het ozi-eigen format (dat ook maar 256 kleurtjes gebruikt). Dat laadt razend snel je kaarten van disk!
Eagles Geplaatst 4 april 2003 Geplaatst 4 april 2003 Ten slotte: zet de kaarten om in het ozi-eigen format (dat ook maar 256 kleurtjes gebruikt). Dat laadt razend snel je kaarten van disk! Inderdaad: dan is het laden op een 486 laptop die draait op 75MHz te versnellen van 7min55sec (jpg, 25H_Bussum) naar 12sec (ozf2)!!!! Nadeel is alleen dat die ozf2 bestanden een vaste selectie van zoomlevels onder de 100% hebben die je bij het genereren van die ozf2 aangeeft. En als ik wat meer zoomlevels aanzette (100,50,25,10,5), dan zag ik de bestandsgrootte een factor 2 toenemen. Dit blijkt dus geen probleem te vormen voor het inladen, maar als je opslagcapaciteit beperkt is dan is het wel een nadeel. (We hebben het hier dus over het tool: img2ozf, te downloaden op de ozi-site natuurlijk).
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 4 april 2003 Geplaatst 4 april 2003 Nog een tip voor het scannen van kaarten: kijk eens of er soms een raster met lijnen op gedrukt is. Zo heeft de topo 1:25.000 een '4 cm op de kaart is 1 km'. Scan je met 100 pixels/cm dan krijg je dus 400 pixels voor een kilometer ofwel iedere pixel is dan precies 2,5 x 2,5 meter groot in werkelijkheid. Met de nieuwste versie van de ozf2 omzetter zijn een paar nadelen weg (denk ik) : "Contains a separate image for each zoom level for 25% and below...." "Zooms of 90, 80, 75, 70, 60, 50, and 40% are created by OziExplorer and OziExplorerCE using a bilinear filter giving good looking smooth zooms. " Dus als ik het goed begrijp zal nu van je 100 % kaart 'on the fly' en 'in realtime' een lager zoomlevel uitgerekend krijgen.
Aanbevolen berichten