Spring naar bijdragen

kaarten scanen


mc gregor

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

De scanners van tegenwoordig halen wel 32 bit kleur en soms staat op de toelichting in de etalage: 48 bit kleur.

Maar meestal kan het scanprogramma maar 24 bits kleur saven. Dat is zat voor kaarten. Ze zijn met maar 4 kleuren inkt bedrukt! Dus je kan ze gerust in png-formaat opslaan; dan hoef je geen tinten te verliezen; png kan - ik dacht volgens specificatie - ook 48-bit kleur opslaan.

Maar ja zoveel kleuren heb je nooit nodig. 256 kleurtjes (8 bit) is voldoende.

Dus : reduceer aantal kleuren met een grafisch beeldbewerkingsprogramma.

Kaarten zijn gedrukt in op zijn hoogst een 60 lpcm (drukkersterm: 60 lijnen per centimeter) Dus met 100 kleurendots oftewel 254 dpi ben je er al. Nauwkeuriger scannen is overkill.

Ten slotte: zet de kaarten om in het ozi-eigen format (dat ook maar 256 kleurtjes gebruikt). Dat laadt razend snel je kaarten van disk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ten slotte: zet de kaarten om in het ozi-eigen format (dat ook maar 256 kleurtjes gebruikt). Dat laadt razend snel je kaarten van disk!

Inderdaad: dan is het laden op een 486 laptop die draait op 75MHz te versnellen van 7min55sec (jpg, 25H_Bussum) naar 12sec (ozf2)!!!!

Nadeel is alleen dat die ozf2 bestanden een vaste selectie van zoomlevels onder de 100% hebben die je bij het genereren van die ozf2 aangeeft.

En als ik wat meer zoomlevels aanzette (100,50,25,10,5), dan zag ik de bestandsgrootte een factor 2 toenemen. Dit blijkt dus geen probleem te vormen voor het inladen, maar als je opslagcapaciteit beperkt is dan is het wel een nadeel.

 

(We hebben het hier dus over het tool: img2ozf, te downloaden op de ozi-site natuurlijk).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een tip voor het scannen van kaarten: kijk eens of er soms een raster met lijnen op gedrukt is. Zo heeft de topo 1:25.000 een '4 cm op de kaart is 1 km'. Scan je met 100 pixels/cm dan krijg je dus 400 pixels voor een kilometer ofwel iedere pixel is dan precies 2,5 x 2,5 meter groot in werkelijkheid.

 

Met de nieuwste versie van de ozf2 omzetter zijn een paar nadelen weg (denk ik) :

"Contains a separate image for each zoom level for 25% and below...."

"Zooms of 90, 80, 75, 70, 60, 50, and 40% are created by OziExplorer and OziExplorerCE using a bilinear filter giving good looking smooth zooms. "

 

Dus als ik het goed begrijp zal nu van je 100 % kaart 'on the fly' en 'in realtime' een lager zoomlevel uitgerekend krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...