Spring naar bijdragen

Vraag

Geplaatst

De maker van Ozi begon met zijn programma omdat hij met gescande kaarten routes wilde uitzetten door woeste wilde streken (die hebben ze in Australië) met de computer voor zijn 4WD all-terrain car.

Op den duur is Ozi uitgegroeid tot een zeer bruikbaar programma voor landrotten.

Maar werkt het ook handig bij navigatie te water?

Misschien moet ik deze vraag elders stellen. Watersport-GPS groep ergens?

Ik heb het al diverse malen gemerkt dat voor mensen die met bootjes over onze binnenwateren varen (daar hoef je geen koersen uit te zetten, de oever is meestal wel zichtbaar) de volgende eigenschappen bij aanschaf van een GPS bovenaan staan:

1. blijft drijven (alle kleine dingen vallen wel een keer overboord)

2. waterdicht

3. anker alarm.

De GPS76 is populair in deze kringen.

Maar wat als je geen ankeralarm hebt? Dan kan je 's nachts niet rustig slapen want het anker kan altijd gaan kruipen of los schieten.

Zou het handig zijn om Ozi met een ankeralarm uit te rusten?

Of is er ergens een klein progje dat alarm slaat als je teveel afdrijft van een positie?

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Ha Prof

De meri-plat heeft ankeralarm hij drijft en is waterdicht.

Goed op het water te gebruiken dus.

Wil je ook nog op wrakken duiken dan maak ik via ingescande waterkaarten in Ozi om de droog vallende punten heen een route naar de op de kaart bekende wrak(ken) in de Noordzee.

Er zijn echter vele wrakken die hier en daar bij vissers e.d. wel bekend zijn maar niet op kaart gezet zijn.

Deze zijn meestal ook nog opgenoteerd in EURO 1950 datum en niet zo heel nauwkeurig wat veel vergissingen geeft, waardoor een wrak soms niet te vinden is.

Groet Theo

• 0
Geplaatst

Voor enkel ankeralarm lijkt Ozi me een beetje overkill.

Maar werkt ankeralarm gebaseerd op een wijziging van je positie mbv je GPS wel?

De gemiddelde nauwkeurigheid is ca 5m. Dus je floaten zal meer dan zeg 10m meter moeten zijn voordat er alarm geslagen wordt.

Kweenie of dat gaat werken...

BigBird :o

• 0
Geplaatst

De wind zal je voor anker liggende boot in een grote cirkel om je ankerpunt heen kunnen duwen.

Het ligt aan de ankerdiepte en de lengte van je kabel hoe groot die kring is. Maar reken op 20 meter. En daar moet je dan die maximale GPS afwijking bij optellen.

In de praktijk werkt het als je de alarmcirkel de juiste grootte geeft.

En als je een GPS hebt zonder ankeralarm maar wel een laptop en Ozi dan zou je gered kunnen zijn.

• 0
Geplaatst

Is er al aan het stroomverbruik gedacht?

Een ankeralarm is zinvol als je gaat slapen, of in ieder geval rustig bijligt.

Als je dan naast je GPS een computer aan moet zetten voor je ankeralarm heb je toch wel een flink stroomverbruik. Of is een scheepsaccu zo groot dat dat helemaal niet telt?

In ieder geval lijkt het me beter een andere GPS te kopen, met ankeralarm, dan je motor te moeten starten om de accu bij te laden. Dan heb je bovendien een reserve GPS voor als de eerste het niet meer zou doen. :o

++ Lex ++

• 0
Geplaatst

het anker kan altijd gaan kruipen

???

ben er nog nooit een tegengekomen,

denk dat je bedoelt dat ankers krabben :D

>Kees

Natuurlijk., dat is het goede werkwoord: krabben.

Ankers krabben en een speciale olie kruipt. :-)

Maar om terug te komen op electriciteit aan boord: dat gaat wat ruimer dan bij een caravan. Een grote zware vrachtauto accu is geen probleem. Of twee van die dingen zodat de boot niet scheef hangt.

• 0
Geplaatst

Bij een beedtje boot waarmee je ook kunt overnachten zijn er twee accus aan boord, een voor het starten van de motor en een voor de boortverlichting e.a. apperatuur.

Over het algemeen zijn de accu's vrij zwaar ongeveer 120 Ah. verlichting snachts een rondom schijnend licht van ongeveer 5 Watt

Ik weet niet wat een draagbaare computter afneemt?

reken maar uit hoe lang je kan slapen inclusief boordverlichting voor de accu leeg is.

Het ligt aan de ankerdiepte en de lengte van je kabel hoe groot die kring is. Maar reken op 20 meter.

Noordzee is plaatselijk 30 meter diep dus 100 meter ankerlijn.

Cirkel boog is dan ongeveer 60 meter denk ik.

Theo

• 0
Geplaatst

Op de Noordzee zou ik toch maar liever een uitkijk ankerwacht laten houden en de positie laten bewaken (bijv. m.b.v. de gps) i.p.v. me in diepe rust alleen met de computer stand-by de grond in laten varen.

Overigens als je onder radarbereik van een walpost voor anker gaat is het zeer gewenst ook daar je bedoelingen te melden (met de VHF, niet met de mobiele telefoon) B)

>Kees<

• 0
Geplaatst

Dat ver-ankeren van het bootje kwam weer te voorschijn toen ik mij afvroeg wat het Franse woord is en hoe een anker in het Frans 'krabt'.

Kort en goed kwam ik dit illustratieve situatie-schetsje tegen.

Het hoort bij een programma om te stoeien met waypoints, routes en het doet dingen die ook Visual GPS kan. Maar bovenal: het kan je GPS als ankeralarm inzetten.

Er is een freeware versie van WDGPS te downloaden.

• 0
Geplaatst

Voor watersport wordt ozi niet zoveel gebruikt. Daarvoor is veelal andere software als WINGPS in gebruik.

Zoek je gratis software zoek dan eens op Seaclear. Vergelijkbaar met Ozi, wat minder functionaliteit, maar wel alle functionaliteit die je als zeiler nodig hebt.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...