Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

De spannende gedeeltelijke ontknoping van de boddeplaat, vervolgverhaal in vele delen B)

Via de RWS AGI (voorheen meetkundige dienst) in het eigen district, die er nog nooit van hadden gehoord, doorverwezen naar Assen, waar de waddeneilanden onder vallen.

Maar eerst wat over de metalen platen die op de raaipalen (de bekende houten palen met de oranje koppen op het strand en duin) worden gebruikt voor de vijfjaarlijkse luchtfotoverkenning en als paspunt worden gebruikt t.b.v. het Digitaal Bladen Bestand.

Deze noemt men in de wandeling spiegeleieren en de officiele benaming is opstelpunten.

De Boddeplaat treft men aan in het bijzonder op de waddeneilanden. Het zijn metalen platen van ongeveer 30 cm diameter welke staan opgesteld als vast GPS kernnetpunt waarop de GPS kan worden bevestigd. :D

Overigens staat het bewuste punt op het dak van de loods van RWS. ;)

De kernnetpunten zoals de torens worden bijna niet meer gebruikt behalve om te kijken of het nog geen toren van Pisa wordt, omdat de GPS kernnetpunten worden voorzien van een zeg maar DGPS achtig systeem, zoals al eerder op het forum is beschreven.

De tellurometers zijn dan ook via de dienst der domeinen uitgefaseerd.

Ben er nog niet achter of er ook ergens een landmeetkundig museum is waar al die leuke dingen nog te bewonderen zijn. Zou misschien best leuk zijn voor een technisch museum, van meetlint tot GPS of zo.

>Kees<

Geplaatst
Ben er nog niet achter of er ook ergens een landmeetkundig museum is waar al die leuke dingen nog te bewonderen zijn. Zou misschien best leuk zijn voor een technisch museum, van meetlint tot GPS of zo.

Ja, ik ben een museum met dat soort spullen tegen gekomen op het internet. Leuke afbeeldingen, echt ouderwets in zwart/wit enzo.

En waar zou het anders zijn dan bij

http://www.geo.tudelft.nl/mgp/museum/dwale...atiemeting.html

• 1 year later...
Geplaatst
En hier is dan alles wat ik van dit vreemde punt weet:

020308 Reeweg 23 Schierminnikoog 206462 / 610400 Boddeplaat op een aluminium paal;

Er is nog 1 ander meetpunt op het hele eiland: 20202 Kaap Willemsduin

Heden kwam ik een bericht tegen die echt definitief absoluut een einde maakt aan de mysterieuze Boddeplaat op Schier. Het staat op de Lijst van wijzigingen :

Blad Punt Bladdeel Plaatselijke benaming X-coord. Y-coord. Reden Mutatie

020 308 C Reeweg 23 Schiermonnikoog 206462 610400 vervallen vervallen

Was dit de laatste Boddeplaat of zijn er meer? :crybaby:

Enige mij bekende punten zijn gecontroleerd. :thumbup:

319 519 B Voormalige spoorbrug Uithoorn controle controle

Zie: Resten in het landschap Hoofdstuk 2: de voormalige spoorbrug Uithoorn

300 559 D Hooghkamerbrug Voorschoten controle controle

300 347 A Steen R.D. Katwijk aan Zee controle controle

Zie: een afbeelding

• 2 weeks later...
Geplaatst

Nog even doorzagen over de Boddeplaten. Ik heb van betrouwbare bron (op het kadaster Apeldoorn) vernomen dat dhr. Bodde een instrumentmaker was die gewerkt heeft aan de TU te Delft. Die maakte platen op maat. Bijvoorbeeld: je hebt de stenen balustrade op een toren. Daar bovenop kan je een plaat zetten die je met gewone lijmklemmen tijdelijk stevig vast zet. Een paar merktekentjes zetten zodat de plaat na verwijdering weer precies hetzelfde bevestigd kan worden later.

De plaat heeft een schroef (draad) om allerlei landmeetspul op vast te schroeven.

• 1 month later...
Geplaatst

Om terug te komen op het onderwerp: de ruime verzameling bouten in de Eusebius kerk waardoor het ding een soort landmeetkundige egel is:

Ik kwam een artikel tegen in Geo Info (dank aan BTW) over de Cunera toren en daar staat een copie van een lijstje van wat er zoals in zit aan vastleggingsbouten (4 stuks). Ik denk dat het een goede gewoonte is om niet alleen de top van de toren uit te meten maar ook wat bouten in het gebouw te zetten en die te meten. Als je de top niet kan zien omdat je dicht bij de kerk staat dan heb je nog altijd een zichtbare en bruikbare bout in een muur zitten.

Lees maar : dit PDF document dat ook vol staat met informatie over hoe ze vroeger de zaak landmeetkundig hebben aangepakt.

Een aanrader om te lezen!

En vergeet het draadje 'heel erg oude meetpunten, zijn ze nog te vinden?' in dit forum niet.

Geplaatst
Ik kwam een artikel tegen in Geo Info (dank aan BTW) over de Cunera toren en daar staat een copie van een lijstje van wat er zoals in zit aan vastleggingsbouten (4 stuks). Ik denk dat het een goede gewoonte is om niet alleen de top van de toren uit te meten maar ook wat bouten in het gebouw te zetten en die te meten. Als je de top niet kan zien omdat je dicht bij de kerk staat dan heb je nog altijd een zichtbare en bruikbare bout in een muur zitten.

Ik heb het artikel met plezier gelezen. Als volgend jaar de kerktoren van tiel weer open is, ga ik die weer beklimmen en kijken of ik de Canera toren kan zien. Met helder weer zou het te doen moeten zijn, want in het verhaal stond geloof ik ook dat ze de toren van Tiel gemeten hebben.

In de kerk bij Wadenoijen zag ik trouwens ook twee andere meetpunten zitten. Eén oudere en een wat nieuwere. Bij de kerk in Drumpt (Tiel) kwam ik maar één ander meetpunt tegen. Nu moet ik alleen nog eens een rondje om de kerk in Tiel gaan maken of daar ook nog meer meetpunten in zitten.

André

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...