GeoGerard Geplaatst 25 maart 2003 Geplaatst 25 maart 2003 Ik vond dit nog tussen de bookmarks van mijn browser. Wellicht leuk voor de wiskundigen onder ons. Ik kan het redelijk volgen, dus voor jullie moet het ook niet al te moeilijk zijn. http://ralph.bucher.home.att.net/project.html
Jiheffe Geplaatst 26 maart 2003 Geplaatst 26 maart 2003 Zeer duidelijk Niets voor mij, zolang ik maar weet dat het werkt! Jiheffe
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 26 maart 2003 Geplaatst 26 maart 2003 Ja, verschrikkelijk indrukwekkend. Hier worden even wat wortels getrokken zeg! Maar het is uiteindelijk nog simpele wiskunde. Nee, ga dan maar eens vragen naar 'Kalman filter" op Google.com. Dan krijg je zaken als http://www.innovatia.com/software/papers/kalman.htm Het probleem met alles dat je tegenkomt over dit onderwerp: na een paar alinea's beginnen eindeloze formules over je scherm te scrollen. Een goeie in dit verband is http://www-sop.inria.fr/robotvis/personnel...tim/node15.html en dan heeft men het nog over het standaard filter (uit 1960). Kan je indenken wat het wordt als ze het over 'Extended Kalman Filter' hebben. :-) En om een lang verhaal kort te maken: in jouw GPS zit ook een Kalman Filter. Het heeft dezelfde functie als de banden, wielophanging, schokbrekers en veren bij een auto hebben (die trouwens, je kan het vaak horen, wordt aangedreven door een explosie-motor). Het Kalman filter middelt je positie in de tijd. Zijn instellingen bepalen hoe kwiek of sloom (Smart vs. Mercedes) die op positieverandering, snelheidsverandering (en ook storingen ) reageert.
GeoGerard Geplaatst 26 maart 2003 Auteur Geplaatst 26 maart 2003 Je vertelt mij nu ook iets nieuws. Wat is een Kalman filter en wat doet het in mijn GPS? Leg eens uit, dit vind ik interessant!
leokrabbendam Geplaatst 26 maart 2003 Geplaatst 26 maart 2003 Sapperdeflap zeg.... ik heb even gekeken naar die extended Kalman versie.... Pffff, ik heb in het inmiddels uitermate grijze verleden wiskunde gestudeerd, maar hier moest ik toch even heel diep van ademhalen.... Je zou er nostalgisch van worden... waar is toch die tijd dat de mannen van staal, de schepen van hout en de sextanten van koper waren??? Iets anders wat ik me al een tijdje loop af te vragen (misschien iets voor een apart draadje, maar eerst maar 'ns hier met alle hooggeleerde aanwezigen ) .... Ik ben in het gelukkige bezit van een Garmin Etrex Vista, zo'n GuPsje dat ook beschikt over een luchtdrukmetertje. opdat ik kan zien of het gaat regenen of zo . Leuk om te weten, maar waarom baseert dat vreemde beestje kennelijk primair zijn hoogtebepaling op die luchtdruk en niet gewoon op de informatie van de satellietjes? Is niet helemaal waar, want met de setting "autocalibrating altimeter" corrigeert het ding kennelijk zijn altijd foute hoogtemeting gebaseerd op luchtdruk met de GPS informatie, die hij dus wel snapt.... Wát is de geniale gedachte hierachter die mij net even ontgaat??? Anyone ??
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 26 maart 2003 Geplaatst 26 maart 2003 "met de setting "autocalibrating altimeter" corrigeert het ding kennelijk zijn altijd foute hoogtemeting gebaseerd op luchtdruk met de GPS informatie, die hij dus wel snapt.... Wát is de geniale gedachte hierachter die mij net even ontgaat??? Anyone ?? " In de newsgroups van gps-zaken komt dit ook geregeld naar boven drijven. En echt niemand weet een goed antwoord. Waar men op uitkomt is: die barometer zou uitgeschakeld moeten kunnen worden. Een grote groep klaagt dat ze in het vliegtuig de verkeerde hoogte krijgen (drukcabine) dankzij dit onontkoombare extraatje. In ons platte landje zijn hoogteverschillen te gering om enigszins nauwkeurig te worden geschat door de barometer. Mensen in vliegende en zwevende dingen hebben echte goede hoogtemeters: dat is van levensbelang. Mij is ooit verteld (visserslatijn?) dat als de luchtdruk omlaag gaat dat dan de vissen hoger in het water zwemmen. Aangezien vele soorten GPS-en speciale zaken aan boord hebben voor vissers, tja misschien gebruiken ze daarvoor ook hun GPS. Blijft over: in de bergen. Door slechte ontvangst - zeker in dalen - is de hoogte die een normale GPS aangeeft onnauwkeurig. 100 meter mis is geen zeldzaamheid. Maar de nauwkeurigheid van de barometer is ook van die grootte-orde. De algemene richting van denken is -lijkt mij- 'het is een marketing-gadget'. Die mening hebben velen ook over het ingebouwde electronische kompas bij sommige GPS-en. Een echt kompas werkt beter, is beter te gebruiken en goedkoper.
Lex Geplaatst 27 maart 2003 Geplaatst 27 maart 2003 Blijft over: in de bergen. Door slechte ontvangst - zeker in dalen - is de hoogte die een normale GPS aangeeft onnauwkeurig. 100 meter mis is geen zeldzaamheid.Maar de nauwkeurigheid van de barometer is ook van die grootte-orde. Ik ben met jou van mening dat de barometer vooral een marketing-gadget is. Toch biedt hij als hoogtemeter wel een voordeel boven de GPS-hoogtemeting. Hoewel de nauwkeurigheid van beide sytemen vergelijkbaar is, zal de GPS-hoogtemeter aan plotselinge veranderingen onderhevig zijn, vooral als er door rotswanden andere satellieten worden afgeschermd. De druk-hoogtemeter zal op de korte termijn veel constanter zijn. Hij kan echter gemakkelijk een constante grote afwijking vertonen. Als je hem op een bekend punt gelijk zet heb je er daarna enige tijd een zeer goede meter aan. En zelfs als je hem niet gelijk zet geeft hij hoogteverschillen beter aan omdat hij constanter is op de korte termijn. Mocht dat gelijkzetten niet kunnen doordat je geen bekende hoogte hebt, dan kan de GPS-hoogte uitkomst brengen omdat die, zeker bij een goede ontvangst, beter is dan de lange-termijn barometerhoogte. Dit gelijkzetten mag echter niet automatisch gebeuren, want dan zou je de korte-termijn variaties toch weer introduceren. ++ Lex ++
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden