Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Wat een prachtige exotische meetbouten!

En die opschriften. Er zal vast wel op staan ' meetpunt' op zijn Japans.

Die eerste ziet er een beetje uit als een luxe standaardspijker maar lijkt mij niet geslagen maar geboord en vervolgens gelijmd.

De tweede heeft veel leuke opschriften. Die ziet er uit als een echt officieel meetpunt (ook GPS-kernnet?), een beetje Amerikaanse stijl. En dat alhoewel Nederlanders de moderne landmeetkunde in een vorige eeuw naar Japan hebben gebracht. Net zoals inpolderen en de Japanse versie van onze NAP. In ons land totaal vergeten landmeters en ingenieurs hebben in Japan standbeelden en herdenkingsplaten.

Geplaatst
Het gebeurd inderdaad met een basisstation, waarvan de positie exact bekend is.

Als je relatief weinig metingen op verschillende gebieden doet, is het opzetten van een basis station best tijdrovend. In Belgie :dribble: hebben ze dat al enige tijd mooi opgelost:

FLEPOS - FLemish POsitioning Service is de dienst die op basis van GPS (Global Posititioning System) een goedkope, nauwkeurige en uniforme plaatsbepaling aanbiedt. Het systeem maakt een éénduidige en zeer nauwkeurige plaatsbepaling toe, en dit overal in Vlaanderen.

(...) Vroeger moest de landmeter zelf een GPS-referentiestation oprichten en verankeren in het nationale coördinatenstelsel wat hem telkens een aanzienlijke inspanning kostte en geen uniform resultaat opleverde.

Zie ook hier.

Is een dergelijk systeem ook in Nederland beschikbaar ?

Geplaatst

Er zijn een handje vol reference stations die iedereen tegen betaling mag gebruiken. Of gratis als het onderzoeks/wetenschappelijke (niet-commercieele) activiteiten betreft.

Zie bij

http://www.rdnap.nl/

en dan klikken op AGRS.

Onder certificering (linker menu) kan je een lijst krijgen van erkende stations.

Heel veel stations heeft 06-GPS. Zelfs een ietsje over de grens b.v. in Meppen Duitsland.

Maar dit is commercieel, alhoewel: " Scholen en universiteiten kunnen voor onderwijsdoeleinden

permanent en voordelig gebruik maken van 06-GPS met een

onderwijsabonnement."

Verder zjn er op dit moment een paar netten in gebruik door grote aannemers voor grote infra-structuren zoals Betuwelijn en N/Z trace.

In Duitsland is het grootste net van RuhrGas.

Iets als FLEPOS of het Amerikaanse CORS hebben wij niet. De politiek heeft gekozen voor de vrije markt. Met als gevolg: :dribble: " Nog steeds moet de kleine landmeter zelf een GPS-referentiestationnetje oprichten en verankeren in het RD-stelsel wat hem telkens een aanzienlijke inspanning kost (tijd is geld!) en geen uniform resultaat oplevert als je niet heel erg oplet." :D

• 2 weeks later...
Geplaatst
Heel veel stations heeft 06-GPS. (...)

Maar dit is commercieel...

Ik weet dat Thales een eigen net heeft met 75% dekking over ons land. Als je klant bent bij hen mag je er gebruik van maken. Het is een UHF netwerk.

Het 06-GPS netwerk kost 1,50 Euro per minuut. Heerlijk die vrije markt :thumbup:

Die RTK apparaten zijn wel prijzig; +- 20.000.= :lol1:

Is er misschien een leuke doe-het-zelf oplossing ?

Geplaatst

Wel, als je het een doe-het-zelf oplossing wil noemen: ik heb met mijn GPS12, postprocessing software GeoGenius en heel veel uren data van Ref. Station Delf een positie tot op 40 cm. weten te bepalen.

http://www.xs4all.nl/~atarist/geo/gps_accuracy.htm

Maar dat is geen RTK.

Wil je dat gaan doen: koop een tweedehandsje bij

http://www.lnrglobalcom.nl/site/occasions

zoals een Leica Multistation 7500 euro voor fixed installation met daarbij een rover voor 2500 euro. Dan wat verbindingsapparatuur (b.v. GPRS mobieltjes want die hebben in ons land overal dekking dacht ik) en je bent echt nog goedkoper uit dan bij de aanschaf van een auto.

Geplaatst
ik heb met mijn GPS12, postprocessing software GeoGenius en heel veel uren  data van Ref. Station Delf een positie tot op 40 cm. weten te bepalen.

Mmmm.., erg interessant. Voor mij is RTK geen doel op zich. Als het sub-meter kan dan is iedere methode geoorloofd.

Uit de gegevens lees ik af dat met grote zekerheid vast is gesteld dat met 1 a 1,5 uur meten een nauwkeurigheid van <20cm bereikbaar is. Enig idee of je met 10 minuten meten al uit kan gaan van sub-meter accuratesse ?

Stel er is genoeg geheugen beschikbaar: kan ik dan volstaan door de data in de handheld op te slaan om later thuis uit te lezen met GeoGenius ?? Dus niet direct naar een (DOS) PC te uploaden ?

Ik beschik inmiddels over de juiste RINEX gegevens (van alle FLEPOS stations) en denk aan een testfase.

Hartelijk dank voor de info, Prof :thumbup:

Geplaatst

Zolang je maar software kan draaien die via de RS-232 de ervoor geschikte GPS kan instellen en de binnenkomende data kan opbergen. Meer dan 4 Mb zal het in 1 1/2 uur niet worden.

Er is iets voor de Psion:

http://www.chris.obyrne.com/Psion/index.html#GarRec

en IPAQ met Java:

http://republika.pl/mho/java/gar2rnx/

Dus heb je eenmaal je RINEX files dan moet je die postprocessen met de data voor die tijdsspanne van een dichtbijzijnd FLEPOS station.

Ik denk dat 10 minuten echt te weinig is. Ik heb het idee van 45 minuten minimaal want er zijn altijd wel zaken die mis gaan (loss of lock etc.) En de clou is: hoe weet je dat je meting een betrouwbaar resultaat geeft of zijn er indicaties dat de meting niet mee mag doen? En je zal een keer moeten testen met een bekend meetpunt of jouw gemeten positie overeenkomt.

• 1 month later...
Geplaatst

Het is heel leuk dat door al het werk van de landmeters van alles en nogwat goed op de kaart komt te staan kwa positie maar er komt meer kijken bij kaarten maken.

Ze maken tegenwoordig prachtige luchtfoto's , hebben apparatuur die alles uitmeet en corrigeert op die foto's . Er zijn radarbeelden, multi-spectrale satellietfotos' en wat al niet; maar uiteindelijk staat of valt de juistheid en kwaliteit van een topografische kaart met het veldwerk van de topograaf.

Ondanks dat de komkommertijd weer is aangebroken heb ik de zaterdagse Volkskrant gekocht. In de bijlage Intermezzo: Wetenschap p.14 dd 3 juli 2004 staat en heel leuk artikel over zo'n topograaf en zijn werk. In de zomer wordt er gefietst met een laptop aan/op het stuur en een accu in de fietstas. Er zijn, als je het even nagaat, heel wat zaken die je alleen ter plekke met lijflijke aanwezigheid kan onderzoeken: 'is er wel een duiker? Is de boom al groot genoeg om een stip te krijgen? Is een fietspad 200 cm om in aanmerking te komen voor een dubbele lijn? Dat moet soms met een meetlint gemeten worden.

En zo worden in dit artikel nog meer leuke voorbeelden gegeven van het soort werk dat een ploeg van 35 man jaar in jaar uit doet.

De topograaf op de fiets doet zijn werk zonder GPS. Hij heeft voordurend de kaart voor zijn neus om de omgeving te vergelijken met de kaart.

• 5 months later...
Geplaatst

Op de site van DeLorme kwam ik tegen dat er een Earthmate GPS bestaat en voor nog geen 300 dollar dollar koop je dat ding met software. Een GPS muis met een SirF starIIe chipset en een USB aansluiting.

Earthmate GPS

Ze hebben ook een draadloze logger zodat je geen laptop of handheld hoeft me te slepen en thuis de verzamelde data naar de computer kan overzenden.

Blue Logger GPS Receiver

bluelogger_large.gif

Op zich geen schokkende zaken ware het niet dat er wat software bij verpakt wordt die mijn aandacht trekt. Namelijk de GPS PostPro 2.0 die hetvolgende zegt te kunnen:

* An array of tools for working with RINEX files

* Single carrier phase processing for static baselines

* Code (DGPS) processing for dynamic baselines

* Automatic correction against CORS reference stations, or against a second stationary Earthmate

* Output to various file formats including DeLorme formats, GeoSpider files, or comma delimited text files

* An intuitive wizard interface to lead you through the post processing steps

* Satellite prediction tools for data collection mission planning

* A detailed report of the post processed results (see sample)

Je krijgt er ook nog XMap® 4.5 Professional Software and Data Suite bij.

Nu weet ik niet of deze chipset inderdaad hele carrrier faze data kan uitleveren. Weet iemand dat? Als die half-cycle is dan kan dit stukje postpro software heel fijn gebruikt kunnen worden met mijn GPS12.

In het voorbeeld Output file sample hebben ze het over Standard deviation (north, east, up) : 0.086 m 0.124 m 0.138 m

Dat ligt dus in de buurt van de decimeter.

Al die De Lorme software (vooral GeoSpider) is wel erg toegesneden op de Amerikaanse siituatie.

Geplaatst

Helaas blijk bij lezing in het forum van dit machien:

how to postprocess without connecting GPS? dat de Earthmate 'aangesloten' moet zijn.

The GPS PostPro 2.0 software requires that a USB Earthmate is connected to your desktop PC. This is a hardware lock of sorts required by GPS PostPro 2.0. When you purchased PostPro 2.0 you should have received a USB Earthmate, if this is not the case please let me know. What bundle did you purchase?

Thanks,

Ossian

Deze postprocessing software is dus gedongeld. Jammer.

Geplaatst (bewerkt)
;) bewerkt door Hellwig
Geplaatst

Hallo Hellwig,

ja, die graafmachine blijft intrigerend.

De foto van de machine geeft de indruk dat die heel lekker bezig is. Maar dat het systeem goed genoeg is voor praktisch gebruik, en dat er een tweede exemplaar gemaakt wordt, dat is leuk nieuws. ;)

Er blijft een raadsel:

Ik kan mij indenken dat een ongelijke stand van de bakboord/stuurboord kanten gemeten kan worden doordat er hoogteverschil optreed tussen beide GPS antennes.

Maar de stand van neus/kont zal, bij de opzet van twee antennes achterop, de GPS ontgaan. Hoe is dit opgelost?

(buiten het feit dat als de antennes achterover staan te hellen dat dan de GPS-gemeten positie ook wat meer naar achteren ligt...)

Geplaatst (bewerkt)
;) bewerkt door Hellwig
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...