Prof. Y. Lupardi Geplaatst 21 maart 2003 Geplaatst 21 maart 2003 Met het oog op de komende constructie van een database waarin gevonden punten worden gelogd wil ik terug komen op een oude kwestie: Hoe loggen we de foto's en hoe moeten we ze maken. Wat is minimaal nodig en wat is extra? Hoe nummeren we en hoe geven we ze file-namen? Ik kwam een oficieel document tegen dat beschrijft hoe ze in de USA dat doen met officieel melden. Het is: http://www.ngs.noaa.gov/PROJECTS/INSTRUCTI...equirements.pdf Niet geheel toepasselijk op onze situatie maar wel bruikbaar als startpunt voor verdere bijschaving. Kunnen we er wat mee?
Bytheway Geplaatst 21 maart 2003 Geplaatst 21 maart 2003 Voorstel: Foto's: - bestanden in *.jpg - Maximaal 100Kb per foto (dus +/- 640X480) - Voor het loggen moet er een foto zijn van het meetpunt (bout) zelf. - Voor het loggen moet er een foto van het object zijn waarin het meetpunt is geplaatst. - Foto's van omgeving zijn niet verplicht, maar welk leuk. Benaming foto's: - Meetbout: meetpuntnummer + D (van Detail). Voorbeeld 51000D - Object: meetpuntnummer+ O (van Object) + - + Windrichting waarin de foto gemaakt is. Voorbeeld 51000O-ZO - Omgevingsfoto's: meetpuntnummer+ S (van Surrounding) + - + Windrichting waarin de foto gemaakt is. Voorbeeld 51000S-NW Door het vooraf plaatsen van het RD-nummer zijn de foto's ook makkelijk te sorteren in een database of werkblad. Lijkt mij een goede opzet. Bytheway
stada Geplaatst 21 maart 2003 Geplaatst 21 maart 2003 Prof's requirements hebben wat nuttige tips en Bytheway's lijstje is wat mij betreft goed. Een paar dingen: Ik vind dat uit minstens een foto niet alleen het object maar ook de omgeving in beeld komt. Stukje achtergrond. De benaming lijkt me goed. Mijn eigen benaming tot nu toe (na ca. 50 RD's en confluence punten) was: 23456_bout.jpg voor de bout zelf. Al dan niet close-up. Uit de foto moet eigenlijk de toestand van de bout al duidelijk zijn. 23456_N.jpg voor een foto kijkend vanaf het punt richting noord. Evt. vanaf de plek iets ten zuiden van het punt, kijkend naar het noorden. Dan heb je dus op de voorgrond het punt. 23456_site.jpg van de omgeving kijkend naar het punt. Groothoek, iets van het punt vandaan. Ik ben begonnen met standaard altijd een foto in de vier windrichtingen N,O,Z,W maar soms kijk je dan tegen een dijk o.i.d. aan. Niet zo informatief. Achteraf gezien kan je dan beter een iets andere windrichting kiezen. ZW e.d. Ik heb ook wel eens geen bout aangetroffen maar een plek waaruit deze waarschijnlijk gehaald is. Zo'n RD-punt wil ik toch documenteren. Verder wat mij betreft geen beschrijving van het object waarin de bout zit zelf tot in detail. Daar gaat het niet om. Soms gebruik ik mijn gps naast de bout om de verhoudingen weer te geven. Voor snijpunten: Zelfde regels als op www.confluence.org: O.a. zo nauwkeurig mogelijk maar altijd binnen 100 m nauwkeurig. Foto van gps. Mocht dat niet gelukt zijn: toch de foto's gebruiken. Verder foto's van de vier windrichtingen. Benamingen: Voor 53,1 N 7,5 E : 53175_gps.jpg en 5371_N.jpg e.d. In de beschrijving moet in ieder geval de datum van het bezoek duidelijk worden. Op de foto's geen personen zoals op een geposeerde familiekiek. Nog iets anders: vaak zit er onderaan een kerk een bout om praktische redenen. Deze vertegenwoordigt het echte meetpunt dat boven in de kerktoren zit. Hoe gaan we daar mee om? Iemand al eens boven in zo'n toren wezen kijken?
Jaap & Sem Geplaatst 23 maart 2003 Geplaatst 23 maart 2003 Hamvraag is nu. Wat is bij een kerktoren het feitelijke meetpunt? Het puntje van de toren / voet van het kruis? of het meetpunt op de gevel zelf? Ik heb me ooit, tijdens de opmeting van het kadaster/RD monument in de Lange Jan in Amersfoort, door een hoge piet van het kadaster, laten vertellen dat oorspronkelijk het meetpunt van torens e.d. lag in het hart van de as van de windvaan op de toren. (afhankelijk van de gezindte zal het in sommige gevallen wel het hart van het kruis geweest zijn) Inmiddels echter zijn al die torens meer of minder verzakt en liggen die punten vaak niet meer in het hart van de as. (bij de Lange Jan zat het er toentertijd 2,5 cm. naast) Die afwijkingen zullen wel vast gelegd zijn in de data sheets waar al eerder over gesproken is. In Amersfoort zitten links en rechts van de deur van de toren twee bronzen meetbouten waar het meetpunt aan 'opgehangen' is. Via heel speciale optische meetapparatuur die speciaal uit het buitenland moest komen (in mijn herinnering uit Zwitserland; Wild) is toen dat punt via een gat in de vloer doorgezet naar het RD monument in de kelder. Dat was een hele operatie waar ze een volle dag mee bezig geweest zijn. Ik moet wel bekennen dat dat inmiddels ruim 5 jaar geleden is en omdat ik toen nog niet zo heel erg 'into geocachen' was heb ik misschien niet alles helemaal goed onthouden. Dus: correct me if I'm Wrong! Jaap.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 23 maart 2003 Auteur Geplaatst 23 maart 2003 Laat ik eens een paar puntenbeschrijvingen uit de officieele lijst nemen: 029201 H.K. Wierum 196810 / 601945 Stang boven bol 050506 H.K. Finkum 179547 / 588040 Messing bout in de Z. kerkmuur; 0.92| 060202 H.K. Doezum 212501 / 579613 Stang boven makelaar 060329 Sluis Dokkummer Nieuwe Zijlen 206451 / 592555 Top van het kapje op de pijp op het b| 060502 Bosweg 6 Hoogzand 202443 / 578152 N.A.P. bout met gat in de Z.W.muur v| het kan dus zijn dat 1. het een zichtpunt is waarbij iets op de top van een toren kenmerkend is. (stang..) 2. een bout in een muur. Dan moet men vanaf de bout gaan meten. Eerst een stukje van de muur af meten, kijker een eindje verderop dus (anders kijk je tegen die muur!) 3. is een gebouw stabiel genoeg dan heeft het ook vaak zin om er een NAP-bout in te slaan. Vaak naast de toegangsdeur in de muur. Deze geeft alleen de nap-hoogte, niks meer. Het kan dus lastig zijn om de goede te vinden: op de top, een speciale bout in de muur of een (hergebruikte) nap-bout.
stada Geplaatst 25 maart 2003 Geplaatst 25 maart 2003 gps achter het coordinaat lijkt me geen noodzaak. Alleen het coordinaat is voldoende. Dus wat is een 123456.jpg? Een foto van de site of van het gps-display? Mijn voorstel is om wel _gps te gebruiken en geen toevoeging voor een foto van de site. Nog voorkeur voor _ (underscore) of - (minteken)? Formaat van de foto lijkt me niet belangrijk. Aantal bytes wel (max. 100 kB). Met mijn vraag over hoe het er dan in zo'n toren uit zou zien doelde ik op van die gevallen waarbij staat 'stang boven bol' e.d. Ik had nog niet in de gaten dat dat gewoon zo'n metalen paal is waar een windwijzer o.i.d. staat. Dat er naast de RD-bout ook een bout in een object kan zitten voor NAP werd me de laatste RD-tocht ook duidelijk. Heb er voor die tijd nooit echt op gelet. Weet iemand of op alle NAP-bouten 'NAP' staat? Of kan het zijn dat ik een ongemerkte bout heb aangezien voor RD-bout maar in feite een NAP-bout was?
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 25 maart 2003 Auteur Geplaatst 25 maart 2003 Voor de meetpunten lijkt het me wel duidelijk nu hoe we ze nummeren en benoemen. Bij confluence punten: een beeld van het GPS-scherm: dan die gps'' letters er achter, niks erachter is detailopname (als er iets op de grond te zien is) dan vier kijkrichtingen en mogelijk een overzichtsfoto van de plek (waar de GPS b.v. op de grond ligt of de hele familie staat te poseren ;-) De nummering: doe maar 531_5.7 dat geeft het rij-kolom effect van de puntenplaatsing weer.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 25 maart 2003 Auteur Geplaatst 25 maart 2003 Nog even over de wilde punten. De naamgeving: een punt op 234567 / 489765 wordt genoteerd als 234489 Dat duidt een kilometerhok aan. Meerdere punten in het hok kunnen opeenvolgend genummerd worden. Het wordt dus 23449_1N etc zoals bij de meetpunten verder.
stada Geplaatst 26 maart 2003 Geplaatst 26 maart 2003 De nummering: doe maar 531_5.7 dat geeft het rij-kolom effect van de puntenplaatsing weer. Lijkt me goed. Als je bedoelt 531_57. Die punt in jouw voorbeeld heeft geen functie. Underscore voor de duidelijkheid is OK. Zelf heb ik tot nu toe gehanteerd 53157. Wilde punten-voorstel lijkt me prima. Zelf begin ik daar waarschijnlijk pas aan als de snijpunten op zijn...
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 26 maart 2003 Auteur Geplaatst 26 maart 2003 Stada, als je je ogen dubbel de kost geeft en niet te snel en te hoog over het aardoppervlak beweegt dan komt je voortdurend wilde punten tegen, vooral op fietspaden. Tenminste in mijn buurt: vandaag zo'n 8 kilometer gefietst en zeker 6 oogjes gezien in slechte staat van onderhoud plus een stuk of 3 gewone meetspijkers, dat ik mij nu herinner. Ga je dat allemaal loggen en fotograferen dan kom je nooit voor zonsondergang bij je snijpunt aan... En ik bedoelde 531_57 zonder punt.
Bytheway Geplaatst 26 maart 2003 Geplaatst 26 maart 2003 Persoonlijk vindt ik de ogen geen meetpunt om te loggen: Het druist namelijk in veel gevallen tegen een aantal geocachingregels in. Kijk eens naar een groot viaduct of verkeersplein, daar vindt je zo zes of meer ogen. Te gevaarlijk dus. On-topic: - Underscore is beter dan een minteken. - GPS toevoeging bij confluence GPS-foto - Wilde punten in kilometerblok met nummering conform voorstel prof klinkt goed. - Meetpunten conform de samenvatting van Geoman. Bytheway.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 7 juni 2003 Auteur Geplaatst 7 juni 2003 Over de functie van de 'oogjes' dan wel 'spiegeleieren' dan wel 'zichtpunten' kwam ik bij Landesvermessungsamt Mecklenburg-Vorpommern de volgende tekst tegen over die dingen: Luftsichtbare Passpunkte Luftsichtbare Passpunkte ermöglichen die Transformation des photogrammetrischen Koordinatensystems in das geodätische Landeskoordinatensystem. Mittels luftsichtbarer Passpunkte kann der Nutzer von Luftbilddaten selbständig thematische Auswertungen mit einer hohen Genauigkeit ausführen. Das Landesvermessungsamt Mecklenburg-Vorpommern verfügt über luftsichtbare Passpunkte, die bei der Erstellung des digitalen Geländemodells sowie bei der Herstellung von Orthofotos anfallen. Diese Punkte sind in Passpunktunterlagen dokumentiert und werden turnusmäßig fortgeführt. In der Lage beziehen sich die luftsichtbaren Passpunkte auf das europaweite UTM- ETRS 89-System bezogen auf das Referenzellipsoid GRS80. Die Höhen sind Normalhöhen im System DHHN92 bezogen auf den Amsterdamer Pegel (Höhen über NHN). Een eindje verder worden prijzen vermeld die een opgave van een punt kost: 5 euro ongeveer. Leuk te lezen dat ze aldaar ook onze NAP aanhouden als 0-meter vlak voor de hoogte.
Aanbevolen berichten