Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik heb de Garmin 60CSx en gebruik city navigator en TOPO NL. Moeten de kaartposites van de kaarten op de pc en de gps gelijk zijn en zo ja, welke positie moet ik in voeren (RD?)

Wie kan mij verder helpen?

Geplaatst
Ik heb de Garmin 60CSx en gebruik city navigator en TOPO NL. Moeten de kaartposites van de kaarten op de pc en de gps gelijk zijn en zo ja, welke positie moet ik in voeren (RD?)

Wie kan mij verder helpen?

Neen, dat hoeft niet gelijk te zijn. Je moet echter in zowel Mapsource als in je GPS invoeren in de mapdatum die is ingesteld op dat moment. Wat je moet instellen moet je natuurlijk zelf weten, maar als je caches wilt invoeren moet je dus wel (eerst) de daarvoor gebruikte mapdatum instellen.

Geplaatst

Als gebruiker van de Garmin vector-kaarten hoef je geen zorgen te hebben over mapdatum. Software zorgt dat het goed gaat. Als je de 60cx gaat instelllen op een andere mapdatum met Instelmenu -> Eenheden instelling -> Positieformat = Ned.RD Grid dan zal je zien dat de Kaartdatum automatisch!!! op Dutch komt te staan.

(en als je toch in deze menu's zit: zet de dingen er onder op meters en celsius. :-)

Door dit te doen zie je alle posities op je 60cx-schermen in RD meters. Niks meer en niks minder.

Verder verwacht de GPSr nu dat als je posities inklopt deze in meters RD zijn.

Intern blijft die de zaak in WGS84 decimale graden bij houden en ook data in/uit PC GPSr via Mapsource blijft in WGS84 staan.

In Mapsource kan je ook de RD-weergave aanzetten: Edit -> Preferences -> Position = Dutch Grid.

Ook hier weer wordt automatisch de mapdatum op Dutch gezet en worden posities die ingetypt worden geacht te zijn in RD-meters.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...