Spring naar bijdragen
  • 0

Problemen Ozi development versie 3.90.4k

Vraag

Geplaatst

Met de laatste development versie ondervind ik problemen met de functie kaarten zoeken (bijv ten noorden, westen etc). Dit i.c.m. de kabouterkaarten.

Ozi geeft aan dat er geen kaarten zijn voor de opgegeven posities.

Ook de index kaart lijkt niet juist te werken.

Ik heb het volgende al gecontroleerd.

Het pad naar de kaartbestanden (*.map) is correct ingesteld;

File datums.dat toegevoegd met RD daarin vermeld;

Calibratie van enkele kaarten gecontroleerd: geen problemen;

Verwijzingen naar afbeeldingsbestanden gecontroleerd, is correct ingesteld;

Wie ondervindt nog meer problemen met de laatste development versie?

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

De file is gemaak met o.a. de opdrachten

fprintf(fid,'MM0,Yes\r\n');

fprintf(fid,'MMPXY,1,%d,%d\r\n',100,100);

Hier betekent \r een return en \n een nieuwe regel. Ik zal verduidelijken:

Ooit nog voordat Windows oid. bestond en men nog werkte met ponsband en ponskaarten was het zo dat de TeleType (toetsenbord met electrische schrijfmachine en ponsband ) een stuurcharacter nodig had om de rol een regel naar boven te draaien (linefeed). Maar daarmee was je er nog niet, de wagen moest ook terugschuiven naar het begin van de regel. Ook hier had je zo'n stuurletter voor: de carriage return.

Ze zijn niet printable maar wel van groot belang bij printen. Hun nummers in de lijst zijn (hexadecimaal) 0A en 0D.

De einde van de regels manier van de map-files is lf met cr. Maar omdat ze niet printable zijn heb je grote moeite om ze in te typen. Een dreun op de return-toets zorgt ervoor dat de texteditor de juiste symbolen invoegt.

Afhankelijk van het operating systeem kan het juiste symbool zijn lf of cr of lf met cr of cr met lf of zelfs de null-byte (nummer 0).

Vandaar mijn opmerking:

MM0,Yes [non-printable nieuwe regel symbolen]MMPNUM,4

want ik had niet gekeken wat voor soort er in de mapfiles gebruikt wordt. Nu er klachten zijn heb ik dat gedaan. En wel door te kijken naar de bitjes zelf in de file 11H_Oosterwolde en daar staat:

6f 77 20 69 66 20 74 68 65 79 20 65 78 69 73 74 0d 0a

4d 4d 30 2c 59 65 73 0a

4d 4d 50 4e 55 4d 2c 34 0d 0a

4d 4d 50 58 59 2c 31 2c 31 30 30 2c

ofwel

ow if they exist

MM0,Yes

MMPNUM,4

MMPXY,1,100,

Let op die tweede regel die een fout einde heeft: 0a alleen maar.

Vergelijk met de wel werkende 01H_Ameland

74 68 65 79 20 65 78 69 73 74 0d 0a

4d 4d 30 2c 59 65 73 0d 0a

4d 4d 50 4e 55 4d 2c 34 0d 0a

4d 4d 50 58 59 2c 31 2c 31 30 30 2c 31 30 30 0d 0a

they exist

MM0,Yes

MMPNUM,4

MMPXY,1,100,100

Er is dus weer het nodige zoek/vervang nodig. Ik zou zeggen, kijk eens wat die wel werkende files voordien hadden dat afwijkend is met de rest.

Iets gaat mis.

• 0
Geplaatst
Wally,

Dit zijn alle kaarten die ik heb getest. Vreemd  :huh:

In die map files staat natuurlijk de Path naar de files op mijn harde-schrijf.

Iedereen moet ze zelf handmatig via een goede text editor aanpassen.

UltraEdit kan met batchverwerking omgaan. Dus alle files in één keer  :D

UltraEdit Homepage

Bernez

Voor zover ik het heb kunnen testen maakt het pad wat is ingesteld in de .map file niets meer uit. Ozi kijkt namelijk ook in het pad wat ingesteld is onder Bestand -> configuratie -> kaartpaden.

• 0
Geplaatst
Er is dus weer het nodige zoek/vervang nodig. Ik zou zeggen, kijk eens wat die wel werkende files voordien hadden dat afwijkend is met de rest.

Iets gaat mis.

Om een 100% ozi file als voorbeeld te krijgen, kun je het volgende doen:

Kies 'calibratie van kaart controleren' via het bestand menu. Vervolgens wijzig je absoluut niets en klik je op opslaan. De map file wordt dan bijgewerkt volgens het juiste formaat.

Ik heb dit getest, het bestand wordt dan wel door ozi herkend en verschijnt bij het door mij eerder genoemde lijstje met kaarten in de index map. Voor mij voldoende bewijs dat ozi er een werkend bestand van heeft gemaakt.

Een snelle test van de bijgewerkte .map files kun je doen door de index kaart op te roepen en te controleren of alle kaarten omlijnd worden (rode rand) en aanklikbaar zijn. Kaarten die niet aanklikbaar zijn zijn dan dus niet goed bijgewerkt.

• 0
Geplaatst

Nu ik toch als een bok op de haverkist zit heb ik dat even gechecked:

file 13C_Musselkanaal. Die had ik nooit bekeken dus die map-file was nog origineel.

En wat zie ik staan:

MM0,Yes

MMPXY,1,100,100

MMPXY,2,8100,100

MMPXY,3,8100,5300

MMPXY,4,100,5300

Dan doe ik die 'calibratie' en doe een save en de nieuwe file heeft staan:

MM0,Yes

MMPNUM,4

MMPXY,1,100,100

MMPXY,2,8100,100

MMPXY,3,8100,5300

MMPXY,4,100,5300

Klopt. Als professor ben ik toch maar gezegend met zulke assistenten :huh:

Dus de remedie is: die zoek/vervang los laten op verse map-files rauw van de CD. Dan gaat alles goed (of gaat alles dan juist fout?)

• 0
Geplaatst

Het probleem lijkt in ieder geval niet alleen aanwezig te zijn bij de NL versie, wanneer ik het taal-bestand hernoem start ozi in het engels. Ook hier geeft de development versie wederom alleen de door mij eerder genoemde files aan op de index kaart.

• 0
Geplaatst

Het probleem is nu wat minder urgent geworden. Des Newman schreef het volgende in een mailbericht aan mij:

The next dev. version of Ozi (released today perhaps) will allow for the

missing MMPNUM and provide a default.

Een kijkje op de OziExp pagina leert ons dat een nieuwe dev. versie beschikbaar is:

Beta Version 3.90.4k1

Fixes

*Fix to area calculation method which could occur in some cases when the map was not at 100% zoom.

*Waypoint proximities would always print even though they were turned off via the menu option, now fixed.

*A problem with saving PCX5 trk files has been fixed.

Changes

*Some more fine tuning of the new map search function.

-Some relatively common map files being generated outside of OziExplorer are leaving the MMPNUM parameter out of the map file, this defines the number of corner markers being used and is required by OziExplorer for finding maps. I have now modified the search function to assume the number of corner markers is 4 if this parameter is not found. If this affects you the files in the System Files folder under OziExplorer must be deleted so the indexes can be created again.

-Help is now available for Map Searching in the "Map Related" section of the help Index.

-An Index file is no longer created for folders which do not have map files in them.

• 0
Geplaatst (bewerkt)

Wally,

In het bestand Oziexplorer\System Files\maps.ndx1 staat ook die MMPNUM.

Bij de bestanden:

01H Ameland

02G schiermonnikoog

03C Pieterburen

03a Rottumeroog

17C Hoogeveen

21D kampen

21G Zwolle

27E Wijhe

28A Hellendoorn

Staat:

MMPNUM

*MMPNUM*

4

Bij alle andere staat (bij mij tenminst)

MMPNUM

1

Zou dit misschien het één of een andere verklaren ?

En zou dit bestand ook moeten worden aangepast?

Bernez

bewerkt door Bernez
  • 0
Geplaatst

Bernez,

Aanpassen heeft weinig zin omdat Ozi die bestanden steeds genereerd uit de .map files, dit zijn de index bestanden. Reden hiervoor is dat het zoeken naar kaarten dan veel sneller gaat.

Maar met de laatste dev versie + even opschonene van je system files directorie levert een weer werkend geheel op! Dus, gewoon de laatse development versie installeren, hoef je ook niet meer moeilijk te doen met andere software.

• 0
Geplaatst

:blink::blink:

De laatste dev versie van Ozi geïnstalleerd, en zoals aangeraden wordt de system files verwijderd. Alles werkt weer prima.

Hulde voor Wally, voor het melden van de "fout", en voor Des voor de snelle aanpassingen in Ozi.

• 0
Geplaatst
...Ik heb wel van Mathlab gehoord, ik begreep dat dit een soort wiskundig pakket was (zoals bv Maple waar ik wel wat ervaring mee heb) maar dat dit soort zaken ook met zo'n programma geregeld kan worden is geweldig. ...

Bladerend door het gratis vakblad Scientific Computing World kwam ik de volgende kop tegen:

"Matlab steps in to help save the whale"

ofwel vrij vertaald: walvissen redden met Matlab.

Wat er aan de hand is:

het is van belang om te weten welke walvissen waar zwemmen. Dat kan je doen door naar onderwatergeluid van ze te luisteren.

De opgevangene geluiden moeten (mathematisch) bewerkt worden om er info uit te halen. En ook moet je testgeluiden kunnen maken om de boel uit te testen. Ook een dergelijke digitale geluidsynthese kan Matlab doen.

In principe kan je alles wat je in een rekenvoorschrift kan vastleggen of een recept van handelingen met Matlab doen. Ook zaken als automatisch kaarten plakken en ijkfiles maken. En bedenk: kaarten zijn 2-dimensionale oppervlakken. Dus rekken, krimpen, inkleuren, er rasters op tekenen, coordinaat getallen plaatsen, mosaic beelden maken en dan de kleuren goed zetten bij de voeglijnen (heb je n.l. ook formules voor!) en noem maar op: het kan allemaal. Alleen is het jammer dat Matlab zo'n verschrikkelijk duur pakket is.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...