Wally Geplaatst 7 februari 2003 Geplaatst 7 februari 2003 Met de laatste development versie ondervind ik problemen met de functie kaarten zoeken (bijv ten noorden, westen etc). Dit i.c.m. de kabouterkaarten. Ozi geeft aan dat er geen kaarten zijn voor de opgegeven posities. Ook de index kaart lijkt niet juist te werken. Ik heb het volgende al gecontroleerd. Het pad naar de kaartbestanden (*.map) is correct ingesteld; File datums.dat toegevoegd met RD daarin vermeld; Calibratie van enkele kaarten gecontroleerd: geen problemen; Verwijzingen naar afbeeldingsbestanden gecontroleerd, is correct ingesteld; Wie ondervindt nog meer problemen met de laatste development versie?
0 Wally Geplaatst 7 februari 2003 Auteur Geplaatst 7 februari 2003 Aanvulling: de release version werkt bij mij naar behoren, het probleem zal dus hoogstwaarschijnlijk in de development versie zitten. edit: Er lijkt iets gewijzigd te zijn in de manier waarop ozi met de map files omgaat: Changes Map Search Problems were caused when scanning map files with missing information (map files created manually outside of OziExplorer) - an exception was generated because required parameters were not in the file, changes have been made to ignore map files which do not have the map corners (lat/lon) and other parameters in the map file. Een e-mail naar Des is al onderweg hierover. edit 2: Uit nader onderzoek blijkt dat de .map files die aangemaakt worden in de dev versie versie 2.2 zijn, terwijl de door mij gebruikte .map files van de kaboutercd versie 2.1 zijn. Hier zou het probleem kunnen liggen. Wanneer ik meer van Des hoor zal ik dat hier melden.
0 Skries Geplaatst 8 februari 2003 Geplaatst 8 februari 2003 Ook bij het laden van waypoints in een lege kaart, en daarna zoeken op bijbehorende kaart wordt alleen de world en euro map aangegeven. Dus niet de (kabouter)kaarten. Dit is toch wel een heel erg storende bug. Voorlopig de oude release maar weer gebruiken.
0 Wally Geplaatst 10 februari 2003 Auteur Geplaatst 10 februari 2003 Vandaag een reactie gehad op mijn e-mail, dit keer van Allan Brandon. Hij schrijft: During a search, OziExplorer will ignore the map file if the map file doesnot have the map corners (lat/lon) and other parameters in the map file. If a map file has been created by OziExplorer and the calibration and corner markers are correct then the map file will be OK. Ik heb ook gewezen op het feit dat de Kabouterkaarten die ik gebruik versie 2.1 .map bestanden bevatten. De reactie van Allan: Version 2.1 map files will work fine with the latest development version. Bij mij wilt het nog niet goed werken, alhoewel versie 2.1 map files geen problemen zouden mogen geven. Ik heb een .map bestand opgestuurd met het verzoek om aan te geven waar het mis gaat: zijn de map files niet volgens de 2.1 specificatie of is er misschien toch een bug in het programma?
0 Wally Geplaatst 11 februari 2003 Auteur Geplaatst 11 februari 2003 Van Des Newman heb ik een bevestiging ontvangen dat de door mij gebruikte .map bestanden van de KabouterCD's niet volgens de specificaties aangemaakt zijn: What are you using to create these .map files, they are missing an essentialparameter. They are missing the MMPNUM parameter which contains the number of corner markers. This is an example of how it should be. MM0,Yes MMPNUM,4 MMPXY,1,100,100 MMPXY,2,10100,100 MMPXY,3,10100,4500 MMPXY,4,100,4500 MMPLL,1, 5.613651, 53.486165 MMPLL,2, 5.990333, 53.484859 MMPLL,3, 5.988936, 53.386007 MMPLL,4, 5.613128, 53.387308 MM1B,2.498871 Ook gaf Des aan dat er meer probleemgevallen gemeld zijn. Mijn vraag bij deze is dan ook of er actuele .map bestanden beschikbaar zijn voor de kabouterkaarten? En heeft iemand misschien een idee of de .map bestanden van de cd's m.b.v. ozi aangemaakt zijn of met een ander tooltje?
0 Prof. Y. Lupardi Geplaatst 11 februari 2003 Geplaatst 11 februari 2003 Ik heb het gecontroleerd met mijn kabouter .map files. En overal is die parameter niet herhaal NIET aanwezig. Deze fout is dus ontstaan bij de creatie van de .map files. en die komt nu naar boven drijven. Misschien dat iemand een scriptje kan maken dat alle .map files in een folder bewerkt? Wat ook mogelijk zou zijn (moet ik nog even testen) is gebruikt te maken van TexRep. En natuurlijk (Kabouter kunnen ook modern doen?) de vernieuwde map-files in een yahoo group ter download zetten. Het allermooiste is het als iemand MathLab heeft met de benodigde plugins. Dan is het kat-in-het-bakkie n.l. Kijk maar op disk 1 in folder \Util\Ozi\Mathlab waarin zit een ozi3.m met bijbehorende ozikaarten.txt (daarin zit een hoop handwerk!) dan zal begrip vast wel dagen.
0 Wally Geplaatst 11 februari 2003 Auteur Geplaatst 11 februari 2003 @Prof: klopt het dat de .map files dus via een ander programma (mathcad ofzo) aangemaakt zijn, of is het wel met Ozi gedaan? Dan kan ik Des daarover inlichten.
0 Bernez Geplaatst 11 februari 2003 Geplaatst 11 februari 2003 Wally, Begrijp ik 't goed als Des schrijft dat alleen "MMPNUM,4" tussen de regels: MM0,Yes en (hier dus) MMPXY,1,100,100 geplaatst moet worden? En is dit dan altijd hetzelfde getal? Geen MMPNUM,1..2...3 enz, enz...? Dat is toch makkelijk via een goede text editor (UltraEdit) te doen of zijn er nog andere dingen van belang? Bernez
0 Prof. Y. Lupardi Geplaatst 11 februari 2003 Geplaatst 11 februari 2003 Nee, gewoon een regel tussenfrommelen met steeds dezelfde tekst. Iets van MM0,Yes vervangen door MM0,Yes [non-printable nieuwe regel symbolen]MMPNUM,4
0 Bernez Geplaatst 11 februari 2003 Geplaatst 11 februari 2003 Net alle .map bestanden aangepast (fluitje van een cent) Nu werk alles prima. Zoeken naar andere kaarten (Noord, Zuid, enz...) werkt zoals gewend Bernez
0 Prof. Y. Lupardi Geplaatst 11 februari 2003 Geplaatst 11 februari 2003 @Prof: klopt het dat de .map files dus via een ander programma (mathcad ofzo) aangemaakt zijn, of is het wel met Ozi gedaan? Dan kan ik Des daarover inlichten. Het proces was alsvolgt: kaartsnippers zijn met het grote MathLab (Mathematical Laboratory) geplakt zoals de indeling is van de papieren kaarten. De kilometer lijnen en getallen zijn er gelijk bij opgetekend. Allemaal lekker automatisch! Dus tot op de pixel was bekend waar de kaarthoeken zouden staan. Die vermelde .txt file bevat al de getallen om de map-files te maken met behulp van het ozi3.m script. In die tekst staat b.v. 3030F Leiden 90 462 10 13 wat betekent: RD coords 09000/ 462000 en de kaart bestrijkt 10 kilometer in de ene richting (10 vakjes) en 13 in de andere richting. En dan maar rekenen en de map-file maken. fprintf(fid,'MM0,Yes\r\n'); fprintf(fid,'MMPXY,1,%d,%d\r\n',100,100); staat er bijna aan het eind en daar had iets tussen gemoeten....
0 Wally Geplaatst 12 februari 2003 Auteur Geplaatst 12 februari 2003 Mensen, het is (wederom) geweldig wat voor een staaltje kennis en kunde hier weer geleverd wordt! Ik heb wel van Mathlab gehoord, ik begreep dat dit een soort wiskundig pakket was (zoals bv Maple waar ik wel wat ervaring mee heb) maar dat dit soort zaken ook met zo'n programma geregeld kan worden is geweldig. Overigens, hieronder nog een antwoord dat ik van Des kreeg betreffende dit probleem: The new OziExplorer search routine is compatible with all its version of itsmap files. The map files on that cd are in the new map file format but are missing a parameter, this means they were not created by OziExplorer as it could not leave that parameter out.
0 Wally Geplaatst 12 februari 2003 Auteur Geplaatst 12 februari 2003 Helaas werkt nog niet alles naar behoren met de nieuwe .map files, althans bij mij in ieder geval niet. Ozi indexeert slechts de volgende .map files correct (zichtbaar op de index kaart): 01H Ameland 02G schiermonnikoog 03C Pieterburen 03a Rottumeroog 17C Hoogeveen 21D kampen 21G Zwolle 27E Wijhe 28A Hellendoorn Wie o wie heeft ook dit probleem?
0 Bernez Geplaatst 12 februari 2003 Geplaatst 12 februari 2003 Wally, Dit zijn alle kaarten die ik heb getest. Vreemd In die map files staat natuurlijk de Path naar de files op mijn harde-schrijf. Iedereen moet ze zelf handmatig via een goede text editor aanpassen. UltraEdit kan met batchverwerking omgaan. Dus alle files in één keer UltraEdit Homepage Bernez
Vraag
Wally
Met de laatste development versie ondervind ik problemen met de functie kaarten zoeken (bijv ten noorden, westen etc). Dit i.c.m. de kabouterkaarten.
Ozi geeft aan dat er geen kaarten zijn voor de opgegeven posities.
Ook de index kaart lijkt niet juist te werken.
Ik heb het volgende al gecontroleerd.
Het pad naar de kaartbestanden (*.map) is correct ingesteld;
File datums.dat toegevoegd met RD daarin vermeld;
Calibratie van enkele kaarten gecontroleerd: geen problemen;
Verwijzingen naar afbeeldingsbestanden gecontroleerd, is correct ingesteld;
Wie ondervindt nog meer problemen met de laatste development versie?
26 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten