Spring naar bijdragen

Grote afwijking na tunneltje


Gast path_finder

Aanbevolen berichten

Gast path_finder

Als ik met mijn geko 301 door een tunneltje of onder een overhangende rots loop krijg ik grote afwijkingen in de tracklog. Soms denkt de geko dat ik met 160 km/uur naar een punt 500 m verderop ga en daarna met de zelfde snelheid terug.

 

Het vervelende is dat niet alleen de tracklog niet klopt, maar ook dat de tripteller een verkeerde afstand, snelheid, enz. geeft.

 

Is dit normaal voor een gps of is het een defect.

Kan dit voorkomen worden met een instelling van een drempelwaarde? (bijv. snelheidsverschil met vorige meeting mag niet groter dan 10 km/uur zijn)

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Als ik met mijn geko 301 door een tunneltje of onder een overhangende rots loop krijg ik grote afwijkingen in de tracklog. Soms denkt de geko dat ik met 160 km/uur naar een punt 500 m verderop ga en daarna met de zelfde snelheid terug.

 

Het vervelende is dat niet alleen de tracklog niet klopt, maar ook dat de tripteller een verkeerde afstand, snelheid, enz. geeft.

 

Is dit normaal voor een gps of is het een defect.

Kan dit voorkomen worden met een instelling van een drempelwaarde? (bijv. snelheidsverschil met vorige meeting mag niet groter dan 10 km/uur zijn)

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

 

Mijn kersverse eXplorist 210 heeft dat ook maar ik kan me goed voorstellen dat het normaal is. Hij pakt misschien net even een paar rare reflecties mee.

Maar wat weet ik er van. Ben zelf een newbie. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hij pakt misschien net even een paar rare reflecties mee.

Daar heb ik ook zo mijn ervaringen mee. Het is dus heel goed mogelijk dat dit wel meespeelt. Overigens, als de ontvangst wegvalt of minder wordt, rekent de GPS door door als het ware rechtdoor te blijven gaan met de laatst gemeten snelheid, totdat het signaal te lang wegblijft. Volgens mij is de Magellan daar nog stelliger in dan de Garmin (de reden dat Magellan gebruikers vaak roepen betere ontvangst te hebben dan Garmin-addicten).

Maar om op de vraag terug te komen, daar is niets tegen te doen. Ik heb met mijn Peugeootje 307SW weleens meer dan 300Km/uur gereden, volgens een tracklog. De 200 haalt hij net niet, weet ik uit ervaring.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn ervaringen met een tunneltje en een Garmin GPS12 kan je zien en lezen bij http://www.xs4all.nl/~atarist/geo/accuracy.htm

Hoe een GPSr reageert als die signaalverlies heeft is een kwestie van wat men in de firmware heeft geprogrammeerd. De meest voorkomende regel is: enige tijd gewoon doorgaan in de richting en met de snelheid van de laatste gave meting. Na overschreiding van een tijdslimiet: dan pas klagen gaan over geen ontvangst.

Als dit een probleem is met jouw Geko dan zal er vast wel een firmware update zijn/komen.

Maar slachtofferig met de duimen te gaan zitten draaien zou ik niet doen.

Ga eens experimenteren of je het kan reproduceren. Gewoon gaan lopen en af en toe een tunnel of overhangende rots nadoen door de GPSr in een afgeschermde (metaal b.v.) doos te stoppen op een geschikt moment (b.v. vlak voordat je van richting verandert).

Onderwater houden kan ook ipv. in die doos. :D

Meten is Weten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...