Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Minder dan een week geleden voor het eerst van geocaching gehoord, nog geen stap gezet, maar al wel volledig verkocht. Eerst maar 's zo'n GPS kopen. Geld moet rollen en een recente gift van oma kan ik mooi gebruiken voor een duur apparaat. Heb dus al bedacht dat ik waarschijnlijk een Garmin Vista of een Magellan Platinum wil gaan kopen, dat dat in de VS moet gebeuren (want zoveel geld heb ik nou ook weer niet te besteden) en dat ik er dan wat kaarten betreft met hulp van anderen (jullie) wel uit ga komen.

Ik wil ook heel graag een hoogtemeter, maar ben nu door alle informatie een beetje in verwarring: is de barometer op de Magellan nu wel of niet als hoogtemeter te gebruiken? En is het mogelijk om van de afgelegde tocht een hoogteprofiel te zien op zowel de Vista als de Platinum?

Als het antwoord op beide vrage ja is, zal de keuze ws. op de Magellan vallen.

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Karen

Geplaatst

;) Ja, De hoogtemeter in de magellan meridian platinum is een barometrische. En ja je kunt er ook hoogteprofielen mee laten zien. Goede keuze zou ik zeggen. Ik heb zelf de meridian gold, zelfde gps maar dan zonder elecktronisch kompas en zonder barometrische hoogtemeter. Die had ik al op mijn horloge vandaar....

Groot voordeel van de magellan boven de garmin is dat er een veel betere atenne in zit en het geheugen uitbreidbaar is met SD kaartjes. En de prijs prestatie verhouding is gewoon beter.

Als je hem in de VS koopt, dan is ie voorzien van de basismap van Noord america. Dan moet je dus zelf de europese basismap gaan installeren. Hoe dat kan leggen ze bijvoorbeeld heel goed uit op Yahoo groups magellan.

O ja, als je hem zelf gaat halen in de VS, Kijk dan heel goed uit bij de douane. Anders mag je je besparing en een beetje meer dan dat meteen weer inleveren ten gunste van de Nederlandsche belasting pot! :D

Geplaatst

Volgens mij zit het zo: De barometer kan enkel worden gebruikt voor 'weervoorspellingen' (volgens hun handleiding). Een GPS kan echter de hoogte waar je staat berekenen als er minimaal 4 satallieten gelockt zijn. De Magellans kunnen dan ook gewoon een hoogteprofiel laten zien.

Ziet ook handleidingen manual_Meridian_en.pdf en manual_MeridianPlatSuppEng.pdf, deze zijn te downloaden hier: http://www.magellangps.com/en/support/prod...ianplatinum.asp

Kijk ook eens naar de sporttrak pro van magellan, deze is goedkoper en heeft al genoeg geheugen voor een detailmap van (bijna) heel nederland in het geheugen. (Hoef je geen SD-kaartjes te kopen). Een speciale bundel van de kaarten van Europa en de sporttrack pro is nu te koop (zelf ook net gekocht).

LET WEL OP als je een GPS gaat kopen in de VS, de basemap zal dan gericht zijn op de VS en veel minder gedetaileerd zijn in Europa. Bij de magellan kan je een nieuwe basemap downloaden, bij de Garmin niet (zo ver ik weet).

grts Nevyn

Gast frankfrugte
Geplaatst
Een speciale bundel van de kaarten van Europa en de sporttrack pro is nu te koop (zelf ook net gekocht).

Nevyn,

Wat is dit voor een bundel? Welke prijs en waar te koop?

Ik heb even gekeken op diverse sites, maar heb niets kunnen vinden.

Heb zelf net een etrex Legend besteld (incl. MG Europe 395 euro). Één van de redenen om niet voor een Sportrak Map of Pro te gaan was dat daar de Mapsend Europe 150 euro kostte.

Gr,

Frank

Geplaatst
Volgens mij zit het zo: De barometer kan enkel worden gebruikt voor 'weervoorspellingen' (volgens hun handleiding).

Oeps, foutje van mij... voorlopig is dit inderdaad waar! zie ook de review op de site van Joe Mehaffey and Jack Yeazel.

Er is natuurlijk een relatie tussen luchtdruk en hoogte, zo werkt tenslotte elke barometrische hoogtemeter. Het lijkt mij sterk dat ze in een komende software update dit niet gaan regelen, maar voor zekerheid daarover moet je Thales zelf raadplegen (meridian platinum).

Een dwarprofiel op basis de afgelegde track of route kan ook de merigold in 3D mode. Maar dan wordt de hoogte bepaald uit tenminste 4 sateliet waarnemingen. Dat is minder (absoluut) nauwkeurig. De relatieve nauwkerigheid (de afgelegde hoogtemeters) is echter best goed, zo leert mijn ervaring in de alpen in de afgelopen zomer. Met de hoogtemeter in mijn horloge (suunto observer) bepaalde ik de absolute hoogte. De merigold gaf een hele goede indicatie van het afgelegde hoogteprofiel (binnen 5m nauwkeurig).

Nogmaals mijn excuses voor de fout in het eerdere bericht. Ik ging er (onterrecht) voetstoots vanuit dat een dergelijk aparaat met barometer ook de (barometrische) hoogte kan bepalen. :D

Geplaatst
Wat is dit voor een bundel? Welke prijs en waar te koop?

Ik kwam de bundel toevallig tegen bij bever voor Eur. 545,-. Normaal zou dit Eur. 450 + Eur. 150,- = Eur. 600,- hebben gekost.....

Scheelt toch weer :D

grts Nevyn

Geplaatst

Ikzelf heb nu 3 GPS'en. Ik heb geluk, ik werk voor een Amerikaanse maatschappij en zo kan ik af en toe een GPS laten overkomen. Zonder transportkost en invoerrechten vandaar.

In mijn bezit zijn : GPS V, Sportrack en Meridian Platinum van Magellan. In de field getest zijn beiden Magellans veruit het beste. Meer ontvangst, in eender welke omstandigheid, ook in een dichtbegroeid bos !

De kaartfuncties van de GPS V zijn op zich ver verheven boven deze van Magellan. Op een kaart van Garmin, staat meer detail op, meer kleinere straten + navigeert zelf via de wegen naar een ander adres of WP.

Dus voor mij is het duidelijk : voor in de auto de GPS V en in het veld de Platinum. Qua hoogtemeting checkt hij zijn Z-coord via sateliet en dan met de luchtdruk. Je krijgt een dubbele controle, is dus betrouwbaarder en nauwkeuriger. Nu de hoogtefunctie is enkel goed bruikbaar in een heuvel of berglandschap, in ons plat Belgie en Nederland, heb je er meer aan als weerstation dan aan hoogtemeting !!! :D

Rovertje

Geplaatst

:D Okee, ik ben eruit: Magellan Platinum. Vooral de mogelijkheid om extra geheugen bij te plaatsen doet me deze verkiezen boven de Vista. Met de voortschrijdende technologie en een ongetwijfeld steeds groter wordende hoeveelheid kaarten, lijkt me dat de Platinum 'wat langer mee kan'. En dan ook nog een betere ontvangst en geinig weerstation, wat wil een beginnend enthousiasteling nog meer.

Dank voor de tips!

Karen

Geplaatst

In Duitsland is de Magellan redelijk populair. Ik ontdekte zelfs een Duitstalige FAQ en wel:

http://www.groenveld.de/pub/category.php?c...d=6&catname=GPS

waar ik hetvolgende tegen kwam:"

27) Bekannte Probleme – negative Höhen

Alle Meridian-Geräte haben übrigens einen erstaunlichen Fehler: sie zeigen keine negativen Höhen an. Wer also in bestimmte Regionen fährt, zum Beispiel in die Niederlande, sollte sich nicht wundern - tiefer als 0m kann er nicht unterwegs sein. Aber nur laut GPS-Empfänger. Übrigens wird eine negative Höhe sehr wohl im Trackspeicher korrekt abgelegt, aber die Anzeige will diese Werte einfach nicht. Nicht bestätigten Gerüchten zur Folge hat das was mit der vornehmlichen Anwendung der Geräte auf Schiffen zu tun: Magellan wollte Schiffsfahrer nicht mit negativen Höhen erschrecken..."

Geplaatst

Toch nog wat meer vragen die opkomen, het is allemaal nog steeds erg nieuw:

- wanneer ik een Magellan in de VS koop met een amerikaanse basemap, moet ik er dan maar meteen de europese basemap op cd bijkopen of is die ook op een andere (goedkopere) manier te verkrijgen?

- wanneer je de basemap vervangt, is de amerikaanse dan ooit nog weer te gebruiken?

- hoe kom je aan de meer gedetailleerde kaarten van bv Nederland? kopen? internet?

- wat is het slimste om te doen mbt de extra geheugenkaarten: meerdere kleintjes of 1 grote?

Ik ga ook nog wel even speuren op de diverse genoemde info-sites, maar als iemand direct antwoord heeft op de bovenstaande vragen, houd ik me graag aanbevolen!

Karen

Geplaatst
- wanneer ik een Magellan in de VS koop met een amerikaanse basemap, moet ik er dan maar meteen de europese basemap op cd bijkopen of is die ook op een andere (goedkopere) manier te verkrijgen?

Nee, een basemap kan en hoef je niet te kopen. Die van europa of matine kan je gewoon gratis downloaden. Ze zijn op dit moment hier bezig om dit te realiseren. In de magellan group, can je leren hoe je hem vervolgens in je GPS krijgt. Dat vindt je hier

- wanneer je de basemap vervangt, is de amerikaanse dan ooit nog weer te gebruiken?
Ook deze kan je downloaden en installeren, op de zelfde wijze (je vervangt als het ware de europese basemap dan weer (en vice versa natuurlijk). Volgens mij kan je de oude ook opslaan op je PC.

- hoe kom je aan de meer gedetailleerde kaarten van bv Nederland? kopen? internet?
Ja, maar alleen Mapsend-street Europe! Dan heb je ook een SD kaartje nodig. Dat heb ik zelf nog niet. Wellicht later als ik weer heb gespaard. Maar als ik jouw was zou ik eerst eens werken met de basemap. Daar staat al verbazend veel op!

Als je toch een SD card wilt, kan je die ook beter in de VS kopen. Maar kijk even in de nieuwsgroep. Volgens mij ondersteund de huidige software update SD kaarten van 128 Mb, maar kan je werkelijk maar 64 Mb gebruiken....

Overigens ik heb mijn magellan sinds april 2002 en heb nu al weer de tweede software update, met hele nuttige aanvullingen geinstalleerd. Het is dus duidelijk een levend product in ontwikkeling! :ph34r:

Geplaatst

Oeps, dat vergat ik nog. ook op de nieuwsgroep al.satelite.gps.magellan heb je een hele wereld met helpers en (helaas wat minder) helpsters aan een draadje.

Succes

Geplaatst

Qua geheugen :

Ik heb een SD-kaartje steken van 64 Mb, daar staat de volledige Benelux op. Dit voor ongeveer 40 Mb. Het hangt sterk af van hoe je selectie maakt op je CD-rom. Ik heb dus nog ruim 20 Mb over op dat kaartje en dat kan ik ook gebruiken voor track, routes en WP te saven !!! Ik heb dus nu een bestandjes gemaakt met bv alle Nederlandse en Belgische caches. Zo blijft het werk geheugen vrij en heb ik toch altijd alle coordinaten bij me. Tevens is er een infolijntje dat de naam van iedere cache vertelt. Zeer handig !!!

Omdat ik direct een gedetailleerde map installeerde, heb ik aan de basemap niets moeten veranderen...

Rovertje

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...