Spring naar bijdragen

Explorist 210 en MovingMap/NMEA (Ozi)

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Is er hier op het forum iemand die een Explorist gebruikt die dus via een USB kabel aan de PC of laptop gekoppeld wordt (in mijn geval de 210) en die daarmee de MovingMap optie in Ozi al aan de praat heeft weten te krijgen.

Zo ja kan diegene mij op weg helpen, ik heb inmiddels een soort softe COM poort gevonden (in mijn geval op mijn laptop de COM3) waarbij ik na de optie "start NMEA communicatie met GPS" niet de foutmelding krijg dat er niets aan de COM poort gevonden wordt. Of dit "dus" de juiste COM poort is weet ik overigens niet.

Er gebeurt echter niets, het In/OUTPUT venster blijft ook blanco.

Wie verschaft me de ontbrekende schakel/ de juiste configuratie instellingen ?

Geplaatst

De NMEA specificaties gaan uit van een seriele poort.

De communicatie via usb gaat volgens de standaard van de fabrikant.

Dit betekent dat moving map via usb volgens de NMEA norm "waarschijnlijk" niet gaat werken.

Als het wel werkt heb je mazzel.

Geplaatst (bewerkt)
De NMEA specificaties gaan uit van een seriele poort.

De communicatie via usb gaat volgens de standaard van de fabrikant.

Dit betekent dat moving map via usb volgens de NMEA norm "waarschijnlijk" niet gaat werken.

Als het wel werkt heb je mazzel.

Mmm.. ik had al wel wat gezocht en geGoogled en ik meende ergens te lezen dat ondanks dat je PC of laptop de Explorist als een Verwisselbare (USB) schijf "ziet" er softwarematig en passant ook een koppeling wordt gemaakt alsof ie aan een seriele poort hangt, een softe COM poort dus.

Op het support gedeelte van de Ozi website wordt dit min of meer ook bevestigd:

"Magellan USB GPS

These plug directly into a USB port. When the GPS is set to NMEA Data Comm Mode the GPS creates a new Serial Port on the PC and connects to the PC as a Modem on the Serial Port. NMEA data is transmitted through the serial port. If you do not know the port number, the GpsPortChecker will help locate the port number used or check the port number in Windows Settings / Control Panel / System / Device Manager (in the Modems section). In OziExplorer configuration, select this as the Com port to use."

Met het genoemde programmaatje "vindt" mijn laptop de Explorist inderdaad op COM3, maar vindt hij geen NMEA data output vanaf de Explorist. Tot zover mijn diagnostiek tot dusverre.

Misschien moet ik dan toch een "a USB to Serial Port adapter" gebruiken en de GPS ook fysiek op een seriele p[oort aansluiten...

Wie weet kan nog iemand me verrassen (het heeft geen haast, ik wacht benieuwd af)

bewerkt door medman
Geplaatst
De NMEA specificaties gaan uit

Op het support gedeelte van de Ozi website wordt dit min of meer ook bevestigd:

"Magellan USB GPS

These plug directly into a USB port. When the GPS is set to NMEA Data Comm Mode the GPS creates a new Serial Port on the PC and connects to the PC as a Modem on the Serial Port. NMEA data is transmitted through the serial port. If you do not know the port number, the GpsPortChecker will help locate the port number used or check the port number in Windows Settings / Control Panel / System / Device Manager (in the Modems section). In OziExplorer configuration, select this as the Com port to use."

Het lijkt erop dat dit een optie is die je in je GPS aan moet zetten. Waarschijnlijk bij instellingen oid. En dat je verder dus geeft software nodig hebt op je PC.

Suc6

Marc

Geplaatst
Het lijkt erop dat dit een optie is die je in je GPS aan moet zetten. Waarschijnlijk bij instellingen oid. En dat je verder dus geeft software nodig hebt op je PC.

Suc6

Marc

Zo ver was ik gelukkig al wel hoor, ik had op de Explorist onder Communicatie instellingen al even geswitchd van USB naar NMEA, toch bedankt voor je meedenkende reactie natuurlijk.

Geplaatst

NMEA is een 4800 bits protocol, wat alleen via een compoort werkt.

De moderne GPS units hebben vaak een USB poort en een poort voor seriële communicatie.

Gewoon omdat USB zo lekker snel upload enzo en de seriële poort is voor de rest.

• 4 weeks later...
Gast Campervrij
Geplaatst

:crybaby: ]

Het is mij gelukt. Ik heb inderdaad een softwarepoort aangemaakt zoals hier staat beschreven. Heb de baudrate in Ozi bij NMEA ingesteled op 4800 en heb op de explorist 210 bij communicatie, NMEA voor de optie V2.1 GSA gekozen.

En ja hoor. Ik start de communicatie en ga dan naar Toon NMEA in en output en zie daar dat er elke seconde een regel binnen komt met allerlei data.

Zie ook de GPS Fix gegevens als ik die opvraag. Dus volgens mij gaat het prima.

Succes ermee :crybaby:

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...