Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Goede avond,

Ik heb een week een explorist 210 en dacht leuk allerlei routes te kunnen uploaden van internet. Staatsbosbeheer wandelroutes enz. Maar ik krijg echt op de explorist niets te zien. De file staat er wel want met verkenner kan ik zien dat het bestand op de explorist staat. Ook met uploaden van een geochache gebeurd er helemaal niets, ik heb dus geen idee wat ik moet doen. Als ik handmatig een route invoer, staat dit de volgende keer gewoon in de explorist en kan ik route van punt naar punt volgen. Ik doe de upload met bijgeleverde software van magellan. en de gedownloade van magelan.

Help. :crybaby:

Geplaatst

Hoi Wijnand!

Kan het zijn dat de route in Garminformaat is?

Open hem eens in kladblok en kijk eens wat er in staat, vergelijk dat eens met een echte Magellan route.

Zelf als Magellangebruiker heb ik dit ook al aan de hand gehad.

Met GPSbabel kan je de formaten omzetten, bijvoorbeeld van Garmin PCX5 naar iets anders. Zelf converteer ik naar Ozi en gebruik Ozi om te downloaden naar mijn Sportrak Pro.

Succes,

Sloppie

Geplaatst

Klopt helemaal.

De SBB site levert binaire .LOC bestanden die met name met EasyGPS te lezen zijn.

De Explorist 210 (file) is tegenwoordig in EasyGPS (versie 2.3.1) selecteerbaar als uitvoermogelijkheid.

Sluit je je Explorist 210 aan voor USB file transport dan werkt dit (bijna).

Je kunt na een druk op de upload knop dan kiezen waar het waypoints bestand komt (.upt) en waar het route bestand komt (.rte)

Tja en dan houdt inderdaad op. Als je USB mode verlaat en naar "Alleen voeding" overschakelt dan kun je het geuploade rte bestand als route bestand openen.

Een route ontbreekt er echter in. Even met de hex editor er in gekeken en alles staat er wel in. Ergens staat er blijkbaar iets verkeerds in want mijn en denk ik jouw 210 firmware versie niet begrijpt.

Het kan wel werken want als ik in de 210 een route aanmaak die download naar mijn PC . Daar ietsje aanpas en weer - onder een andere naam - upload naar de 210 dan is die op de 210 te openen en goed leesbaar.

Ik denk dat er een raar controle karakter of zo in het SBB route bestandje staat waar hij niet tegen kan en die er door de easygps conversie niet uitgehaald wordt.

Rest dus in de 210 de route te defineren op basis van de met easygps gedownloade (of was het uploade) SBB-waypoints. Want het uploaden van waypoints van PC naar 210 gaat wel goed. (Wel even daarna op de 210 het goede POI bestand selecteren).

De GPSBABEL weg werkt niet voor .rte bestanden. Wel voor .gs (geocaches) en .upt waypoints in het algemeen.

• 2 weeks later...
Gast cschneiders
Geplaatst
Goede avond,

Ik heb  een week een explorist 210 en dacht leuk allerlei routes te kunnen uploaden van internet. Staatsbosbeheer wandelroutes enz. Maar ik krijg echt op de explorist niets te zien. De file staat er wel want met verkenner kan ik zien dat het bestand op de explorist staat. Ook met uploaden van een geochache gebeurd er helemaal niets, ik heb dus geen idee wat ik moet doen. Als ik handmatig een route invoer, staat dit de volgende keer gewoon in de explorist en kan ik route van punt naar punt volgen. Ik doe de upload met bijgeleverde software van magellan. en de gedownloade van magelan.

Help. :blush:

Gast cschneiders
Geplaatst

Ik heb exact hetzelfde probleem.

Nergens in de handleidingen is iets te vinden.

Als je een oplossing hebt gevonden, laat het me dan aljeblieft weten.

alvast bedankt

Cees Schneiders

Geplaatst

Misschien kunnen jullie nog iets verduidelijken wat er precies wel en niet zichtbaar wordt op de 210 zelf als je het SBB beheer bestand hebt upgeload?

Ik heb even een test gedaan. Heb het Ketelwald .loc bestand van de SBB site gedownload (regio Groesbeek, Gelderland).

Heb het vervolgens ingeladen in EasyGPS en weggeschreven binnen EasyGPS (nieuwste versie 2.3.3) naar Explorist 210 onder de waypoint en ook routenaam groesbeek, beiden opgeslagen in de map Routes op de verwisselbare schijf (zoals de 210 wordt "gezien" na aansluiten USB) .

Vervolgens ook nog even in OziExplorer het routebestand van de 210 weer inegladen, vind het bestand in mijn geval als groesbeek.rte. Voor de zekerheid dit bestand vanuit Ozi nogmaals opgeslagen weer op de 210 onder groesbeek2.

Als ik de 210 opstart en ik ga via menu naar Routes dan moet ik meestal eerst "een niveau omhoog" aangeven in de foldermap in de 210 (altijd wat merkwaardig, waarom niet direct de routes zichtbaar in de hoofddir van Routes?), en dan kan ik inderdaad groesbeek of groesbeek2 selecteren en binnen die folder dan weer de KETELWALD route. Deze kan ik activeren (ik krijg dan een alarm melding dat ik er fysiek meer dan een km vanaf zit, ik zit namelijk ten zuidwesten ipv zuidoosten van Nijmegen nu) en ik kan met route zien op kaart ook de route grafisch (preceis zoals in EasyGPS zeg maar) zien op het kaartscherm.

Of je de route dan zelf kunt lopen? Ik neem eigenlijk aan van wel, of hebben jullie bovenstaande ook allemaal op de 210 maar ontbreekt er nog iets bij het route lopen zelf? Ik denk van niet want als mijn 210 kan aangeven dat ik meer dan een km van het startpunt verwijderd ben en bovendien zowel op kompas als kaart met een streep richting groesbeek wijst en aldaar op de kaart ook een soort routeicoon toont dan zal de route tocg gewoon werkend in de 210 staan?

(In mijn geval was dat verhaal van openen in Ozi en nogmaals opslaan dus overbodig, kun je dus overslaan).

Ben benieuws waar de "weeffout" precies zit, misschien komen we er zo uit al pratende in misschien wat overdreven details?

Geplaatst

Als ik dit lees op het forum van de EasyGPS site kan het hele varhaal wel eens opgelost zijn door de nieuwste versie van EasyGPS te gebruiken (release 15 mei j.l.):

Bug fixes in EasyGPS 2.3.3:

- Changed comment length for Garmin X series GPS receivers to 255 characters

- Fixed error message when using Display GPS Info command with file-based GPS

- Fixed Magellan hang after using OziExplorer

- Fixed scrambled waypoint symbols

- Fixed Magellan route transfer when using lowercase waypoint names

- Fixed number of tracks (10) on iFinder

- Fixed routes that use waypoints that are very close together

- Fixed visual artifacts when displaying tracks that backtrack

New features and enhancements in 2.3.3:

- The number of selected items is now shown at the bottom of the main window

- Improved drawing speed for multi-segment tracks

To download the latest released version of EasyGPS, visit http://www.easygps.com/latest.asp

Gast cschneiders
Geplaatst
Als ik dit lees op het forum van de EasyGPS site kan het hele varhaal wel eens opgelost zijn door de nieuwste versie van EasyGPS te gebruiken (release 15 mei j.l.):

Bug fixes in EasyGPS 2.3.3:

- Changed comment length for Garmin X series GPS receivers to 255 characters

- Fixed error message when using Display GPS Info command with file-based GPS

- Fixed Magellan hang after using OziExplorer

- Fixed scrambled waypoint symbols

- Fixed Magellan route transfer when using lowercase waypoint names

- Fixed number of tracks (10) on iFinder

- Fixed routes that use waypoints that are very close together

- Fixed visual artifacts when displaying tracks that backtrack

New features and enhancements in 2.3.3:

- The number of selected items is now shown at the bottom of the main window

- Improved drawing speed for multi-segment tracks

To download the latest released version of EasyGPS, visit http://www.easygps.com/latest.asp

Gast cschneiders
Geplaatst

Ik heb inmiddels de update van EasyGPS gedownload, met deze nieuwe versie een fietstrack van gpstracks.nl (de *.gpx) file naar de eXplorer 210 in de tracklogs gezet.

Deze tracklog met de eXplorer geconvergeerd naar een route.

Het werkt.

Bedankt voor de info.

Cees Schneiders

• 1 month later...
Geplaatst (bewerkt)

Kan een bestand oversturen vanaf easygps, maar mijn probleem leek dat ik maar een waypoint zag van een gpx bestand. Terwijl aan de rechterkant in easygps netjes de route wordt weergegeven.

Dit blijkt dus geen probleem voor easygps. Probleem opgelost, het is wel even zoeken hoe op te slaan, maar het werkt nu!!

:beerchug:

Wijnand

bewerkt door nlwb
  • 3 months later...
Geplaatst
Ik heb inmiddels de update van EasyGPS gedownload, met deze nieuwe versie een fietstrack van gpstracks.nl (de *.gpx) file naar de eXplorer 210 in de tracklogs gezet.

Deze tracklog met de eXplorer geconvergeerd naar een route.

Het werkt.

Bedankt voor de info.

Cees Schneiders

Hoi Cees,

Misschien is het al bekend, maar je kunt met MapSend Lite een *.GPX file inlezen en daarna gelijk naar je Explorist 210 uploaden. MapSend Lite doet de conversie. MapSend lite kan je gratis downloaden bij www.magellangps.com Ga naar de Software pagina en dan helemaal onderaan.

Succes McMelloW

• 5 months later...
Geplaatst

Ik ben net een nieuwe bezitter van de explorist 210 maar kan nog geen fatsoenlijk waypoint opzetten.

Handmatig gaat het prima, maar als ik easy gps gebruik en hem naar de explorist toestuur maakt hij er andere getallen van.

Wat staat er niet goed in de instellingen?

gegroet Jupkus

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...