Zilvervloot Geplaatst 31 januari 2006 Geplaatst 31 januari 2006 Soms zijn er caches waarbij je met een hoek ten opzichte van het noorden, en een afstand het (eind) punt kunt vinden. Met projectie kun je dan hiernaartoe navigeren. In het waypoint menu + project kun je dan de betreffende hoek en de afstand invullen. Maar klopt het dat je in de Geko 201 alleen honderden meters kan invoeren? Dus alleen 100, 200, 300 etc. meter, of heb ik ergens een instelling over het hoofd gezien. Zilvervloot.
Kapitein Haak Geplaatst 31 januari 2006 Geplaatst 31 januari 2006 Soms zijn er caches waarbij je met een hoek ten opzichte van het noorden, en een afstand het (eind) punt kunt vinden. Met projectie kun je dan hiernaartoe navigeren. In het waypoint menu + project kun je dan de betreffende hoek en de afstand invullen. Maar klopt het dat je in de Geko 201 alleen honderden meters kan invoeren? Dus alleen 100, 200, 300 etc. meter, of heb ik ergens een instelling over het hoofd gezien. Zilvervloot. <{POST_SNAPBACK}> Nee hoor dit is correct, wat ik altijd doe ik neem de honded meter die het dichste bij zit en de rest neem ik in grote passen. Dus als het om 265 meter gaat neem ik 300 meter en ongeveer 40 passen terug Groeten Haak.
MCMAL Geplaatst 31 januari 2006 Geplaatst 31 januari 2006 Nee hoor dit is correct, wat ik altijd doe ik neem de honded meter die het dichste bij zit en de rest neem ik in grote passen. Dus als het om 265 meter gaat neem ik 300 meter en ongeveer 40 passen terug Groeten Haak. <{POST_SNAPBACK}> Dat werkt, maar je moet wel de richting onthouden uit welke je gekomen bent. Wat dat aangaat kun je vaak beter naar boven afronden, zodat je van het projectiepunt een stukje je pijl terug kan volgen naar je startpunt. Een goed voorbeeld heb ik ondervonden in Arnhem in december. Niet geheel toevallig jouw Hans Poeck, Haak! (aanrader trouwens ) Bij een enkele puzzelcache is de uitkomst trouwens ook een peiling en een afstand vanaf het boven aan de pagina gegeven coördinaat. In dat geval is het vaak niet mogelijk om op het startpunt te beginnen. Tenzij je de lokatie nauwkeurig met OZI geprojecteerd hebt, moet je het startcoördinaat altijd als referentie meenemen om naar 'terug' te kunnen. Succes
Zilvervloot Geplaatst 31 januari 2006 Auteur Geplaatst 31 januari 2006 Dat is bij mij ook precies het probleem, in de cache “De grote Vliet” [GCNPGK] is het voorlaatste punt een prachtige boom met een afstand en een richting. Kijkend in deze richting kom je schuin over een breed kanaal, door een bosje en weer een brede sloot. De cache zal ergens in het bos liggen. Maar omdat door het water niet het aantal passen af te meten is, was het voor ons niet mogelijk om de cache te vinden. Ik sla deze maar over, het is helaas een van de beperkingen van de Geko 201. Gelukkig zijn er nog genoeg andere leuke caches. Bedankt voor de reacties/suggesties. Zilvervloot.
ijskonijn Geplaatst 31 januari 2006 Geplaatst 31 januari 2006 Maar omdat door het water niet het aantal passen af te meten is, was het voor ons niet mogelijk om de cache te vinden. Even off-topic dan, ja sorry, maar ik wil het toch ff kwijt. Als je bij het water komt (of een ander obstakel), kun je ook een "omleiding" af passen. Stel je komt bij het water. Onthoud hoeveel meter je al gelopen hebt, of schrijf het even op. Onthoud het aantal graden van de hoek en het aantal stappen die je moet maken om bij de brug te komen. Steek de brug over en tel deze stappen op bij de eerste notatie. Aan de overkant, maak dezelfde hoek als de eerste, maar dan 180 graden terug. Loop net zoveel stappen terug als tot de brug nodig waren. Je bent nu aan de overkant en kunt weer verder lopen in de oorspronkelijke richting. Of je komt terug als het weer flink gevroren heeft...
dets Geplaatst 31 januari 2006 Geplaatst 31 januari 2006 Als je vanaf een bepaald punt een projectie maakt hoeft dat met de GEKO toch geen probleem te zijn? Stel je moet vanaf punt A een projectie maken ( en ziet dat er een obstakel tussen ligt. Dan maak je een projectiepunt dat je afrond naar boven en noemt dat punt B. Als je dus 285 meter verder moet in een bepaalde hoek neem je 300 meter. Je loopt naar punt B. Je weet dat punt B 300 - 285 = 15 meter te ver ligt. Vervolgens zet je de GEKO weer op punt A en loopt 15 meter in die richting. Hierdoor kom je op het bedoelde punt uit. (of zie ik iets over het hoofd?) Ton
MCMAL Geplaatst 31 januari 2006 Geplaatst 31 januari 2006 Dat is bij mij ook precies het probleem, in de cache “De grote Vliet” [GCNPGK] is het voorlaatste punt een prachtige boom met een afstand en een richting. Kijkend in deze richting kom je schuin over een breed kanaal, door een bosje en weer een brede sloot. De cache zal ergens in het bos liggen. Maar omdat door het water niet het aantal passen af te meten is, was het voor ons niet mogelijk om de cache te vinden. Ik sla deze maar over, het is helaas een van de beperkingen van de Geko 201. Gelukkig zijn er nog genoeg andere leuke caches. Bedankt voor de reacties/suggesties. Zilvervloot. <{POST_SNAPBACK}> Als je weet waar de boom staat, kun je natuurlijk op de vermoedelijke lokatie (het door jou gespotte bos) gaan uitzoeken of die teruggerekend op D meter en F +/- 180 graden staat. Meestal zal de cache niet ver van een pad of zo zijn, dus met enige inventiviteit kun je dat punt wel vinden. Ik ga graag met mijn Geko 201 eens naar De Groote Vliet toe om het te gaan proberen. Als je mee wil, schrijf me dan maar een mail of een PB
Zilvervloot Geplaatst 1 februari 2006 Auteur Geplaatst 1 februari 2006 Wat Dets schrijft lijkt me inderdaad het beste. Ik zal dat eens proberen. Het is alleen jammer dat het punt B in een weiland van een boer is. Ik heb er moeite mee om in zijn verbouwde gewassen te staan. Maar wat ijskonijn zegt, het heeft gevroren, ik kan nu waarschijnlijk gewoon over het ijs en er staat nu natuurlijk nog niets in het weiland. A.s. zaterdag zijn we van plan om naar de (schoon)ouders wonend in de buurt van de grote Vliet, te gaan als het tot die tijd goed weer blijft dan zullen we het nogmaals proberen. Daarom, aardig aangeboden MCMAL, maar eerst nog een keer zelf proberen. Zilvervloot.
Mr.Chaos Geplaatst 1 februari 2006 Geplaatst 1 februari 2006 (bewerkt) Wat Dets schrijft lijkt me inderdaad het beste. <{POST_SNAPBACK}> Ik zou toch die post van MCMAL er toch nog maar eens bijpakken. Die Geko geeft toch wel de afstand tot een WP in meters of is dat ook alleen op 100 m nauwkeurig? Eerst een WP maken waar die boom staat, dan de gevraagde hoek pakken en er 180 bij optellen, of vanaf trekken. Vervolgens de boom als bestemming kiezen en gewoon rondlopen totdat je de juiste afstand en je die berekende hoek (dus +/- 180 graden) in je scherm hebt staan. Moet werken lijkt me! 1 februari 2006 bewerkt door Mr.Chaos
Aanbevolen berichten