Spring naar bijdragen

Excel-data vertalen naar GIS-gemeentenkaart


Gast Tsjippie

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Misschien kunnen jullie me helpen met de volgende vraag. Ik wil graag informatie over gemeenten koppelen aan een digitale gemeentenkaart van Nederland. Kijk:

 

1. Ik heb een Excel-lijst met daarin alle Nederlandse gemeenten en daarachter de politieke partij van de burgemeester.

 

2. Ik zou die lijst graag vertalen naar een kaart waarin elke gemeente een kleur heeft die staat voor een politieke partij, bijv. cda groen, vvd blauw, pvda rood, etc. Op die manier krijg ik in één oogopslag de burgemeester-verdeling in Nederland in beeld.

 

Nu is mijn vraag: hoe doe ik dat, en kan dat met openbronsoftware?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Er zijn een aantal open source GIS-pakketten, een overzicht kan je vinden op:

- opensourcegis.nl

- gis.pagina.nl

- freegis.org

 

Zo wordt bv. uDIG omschreven als een potentiele gratis 'opvolger' van ArcView 3.3

 

Een Excel-bestand kan je opslaan als een DBF of comma-separated txt-file. Dat kan je dan doorgaans wel in een GIS importeren als een 'tabel', die je dan via een gemeenschappelijk veld (bv gemeentenaam) kan koppelen aan een geografisch bestand met de gemeenten erin.

bewerkt door TuuronTour
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn een aantal open source GIS-pakketten, een overzicht kan je vinden op:

- opensourcegis.nl

- freegis.org

 

Zo wordt bv. uDIG omschreven als een potentiele gratis 'opvolger' van ArcView 3.3

 

Een Excel-bestand kan je opslaan als een DBF of comma-separated txt-file. Dat kan je dan doorgaans wel in een GIS importeren als een 'tabel', die je dan via een gemeenschappelijk veld (bv gemeentenaam) kan koppelen aan een geografisch bestand met de gemeenten erin.

 

 

Bedankt voor je antwoord!

Mijn vraag is ook: volstaat de openbron GIS-software voor wat ik zou willen, of heb ik daarnaast nog een aparte gemeentenkaart nodig die ik in het GIS-programma moet invoeren? Die GIS-software heeft zo'n Nederlandse gemeentenkaart vast niet ingebakken, of toch wel?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je antwoord!

Mijn vraag is ook: volstaat de openbron GIS-software voor wat ik zou willen, of heb ik daarnaast nog een aparte gemeentenkaart nodig die ik in het GIS-programma moet invoeren? Die GIS-software heeft zo'n Nederlandse gemeentenkaart vast niet ingebakken, of toch wel?

 

Vaak zit er wel gratis data bij zoals b.v. landgrenzen wereldwijd of de Amerikaanse staten. Maar Nederlandse gemeenten niet nee. Dacht wel dat er een shape-file van bestaat, maar kan die even niet zo gauw vinden op internet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Trouwens, hoe ben je op dit forum terechtgekomen? Want geocaching is heel wat anders dan het werken met geografische informatie systemen. Ofschoon ik het incidenteel heb gebruikt om een puzzel-cache op te lossen  :blink:.

 

 

Ik hoopte dat er hier een paar mensen zouden rondlopen die ook hier verstand van hebben. :beerchug: Een actief en levendig Nederlands GIS-forum heb ik nog niet kunnen vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, ik kan alleen een bestand ('TopGrenzen') van de Topografische Dienst vinden waar de TD 700 euri voor vraagt :beerchug:

 

Gaat het eigenlijk om een school-opdracht of zoiets? Je zou in dat geval kunnen overwegen een e-mail aan Geodan (verkoper van geografische data) of ESRI Nederland (ArcView, ArcGIS en data) te sturen met uitleg van je situatie en de vraag of je het gemeentegrenzen-bestand voor een beperkte tijd mag gebruiken. Dat willen ze misschien wel toestaan, mits je belooft het bestand na afloop weg te gooien. Met een beetje geluk wil ESRI Nederland je misschien ook een tijdelijke licentie voor ArcView geven.

 

Mailadressen zijn resp. info@geodan.nl en gisinfo@esrinl.com

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gaat het eigenlijk om een school-opdracht of zoiets?

 

Als het een schoolopdracht is, zou je ook 'ns kunnen kijken op EduGIS (EduGIS). Dit is een site speciaal bedoeld voor GIS in het middelbaar onderwijs (zodat er nóg meer mensen iets met GIS gaan doen :beerchug: ). Ik zag toen ik zelf net even ging kijken dat ze de site net aan het renoveren zijn. Bad timing.

 

Wat betreft open source desktop GIS software: voor het kaartje dat je wilt maken, voldoet uDIG of Quantum GIS denk ik prima.

bewerkt door nolw
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...