Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik heb nog een oude laptop met windows 3.11 en zou op vakantie graag punten tracks etc. met m'n etrex willen uitwisselen. In Ozie, mapsource en easy gps wordt echter minimum W95 genoemd.

Heeft iemand een ideetje? ???

Geplaatst

Tsja, ik neem aan dat je hem niet kan updaten naar Win95? Als dat wel kan dan zou dat mijn eerste voorstel zijn :inlove:

Zo niet: Je kan proberen of de paketten werken, maar ik ben bang van niet. 3.11 is nog een echt DOS pakket zonder VB etc.

Maar goed: Toch gewoon proberen. Baat het niet, schaad het niet. In 3.11 kan je weinig verprutsen. Gaat het fout dan installeer je 3.11 gewoon opnieuw. Je heb tenslotte toch nog je DOS 6.22 ondergrond. Tenzij je echt voor jou belangrijke programma's/data erop hebt staan, Dan zou ik er nog even goed over nadenken.

Geef anders de specs van je notebook door, dan kan ik kijken of er inderdaad Win95 op gezet kan worden.

ByTheWay

Edited By Bytheway on nov. 15 2002 at 23:07

Geplaatst

Heeft die laptop 8 Mb geheugen dan kan je w95 erop zetten. (12 flops of zo).

Het kleinste progje dat leest/bewaart zal G7toWin zijn. Ooit moet daar een oude versie van hebben bestaan die ook op W

Die voorganger schijnt Gardown7 te heten.

"... This little setback dealt with I was finally able to download the track data using

the simple, free Gardown7 utility, a no-frills bit of DOS software that ... "

Ja, downloadable bij:

http://www.segeln.ch/edv.htm

(bijna helemaal beneden aan de page).

Geplaatst

Voor de Kabouterschool presentatie kon ik beschikken over  een laptop met de schrikbarende systeemeigenschappen van:

proc: 486/DX4/75MHz

geh:  4Mb

HDD: 340Mb

Géén CDrom drive, alleen floppy.

Met een paralelle kabel heb ik een verbinding opgezet met een hostcomputer die wèl een CDrom speler had. Windows95 installatie directory overgepompt op de harddisk van de laptop en installeren maar. Werkt prima, snelheid is niet absurd traag (er valt mee te werken). Alleen zul je er niet teveel op moeten willen installeren en met een blanco schijf beginnen, niet upgraden van 3.11 naar 95.

Ozi draaide best (demoversie maar dat maakt niet uit voor de snelheid. Ik moest alleen even een nieuwere IE opzetten. De help van Ozi is namelijk in html en vereist minstens IE4.

Voordeel is dat als Windows iets van de installatiebestanden nodig heeft, hij die ook weer van de installatiedirectory vandaan haalt. Je hebt later dus ook geen CDrom speler meer nodig.

Dus de laptop met W95 kan nog steeds een optie zijn.

Geplaatst

Hier vlak naast de geweldige superlaptop waar dit op getypt wordt, staat nog een heeeeeel oud hp laptopje met alleen een floppydrive en een HD van 300Mb. Draait prima met windows 95. Geinstalleerd m.b.v. een extern CDrom station via de par. poort en een bootfloppy met drivers voor die externe drive.

Overigens kan ik je aan die bootfloppy wel helpen als je zelf aan een externe Cd kunt komen.

Eric

Geplaatst

gardown7 geprobeert. Communicatie met m'n etrex wil maar wel in hocus pocus.

Dan maar eens even goed de laptop bestuderen

486 DX2-6 8mb/489mb (en een kapotten accu maar dat geeft niet)

aha Win 95 moet dus mogelijk zijn.

1e mogelijkheid met methode Eagles. Heb je dit met laplink gedaan? Dan heb je toch een aparte kabel nodig?

Aangezien ik dan eerst m'n laptop "leeg" kan halen heeft dit de voorkeur.

Is methode Eric hier een variant op; bedoel je met externe drive een losse of kan de drive van m'n pc er mee door (met een printerkabel)

Ik heb wel een externe (hp)schrijver (par) Dat voldoet dan toch ook?

Zo ja en mocht Eagles (door kabel) stranden maak ik graag gebruik van flopaanbod van Eric. Later meer

rens

Geplaatst

Ik heb het inderdaad met een laplink programma'tje gedaan. Probeer het niet met Windows' parallelle kabelverbinding, of heb veel geduld en frustratiebestendigheid. (Tussen 2 verschillende windowsversies onderling is zowiezo een ramp.) De kabel is een speciale 'parallelle-kabel-verbindings'-kabel maar daar kun je volgens mij bij Dixons bijvoorbeeld redelijk goedkoop aankomen. Of zelf solderen als je daar handig in bent (zo'n kabel is altijd handig om in de buurt te hebben hoor, voor dit soort basic praktijken). Bedradingsschema is in m'n bezit.

De methode met een externe CDrom speler is absoluut het handigst hoor! Als je een driver hebt zodanig dat je die onder DOS kunt benaderen moet je daar zeker voor gaan. Dan heb je namelijk [u:post_uid0]altijd[/u:post_uid0] de mogelijkheid om ff een CD te benaderen. En als je een externe brander hebt die via de parallelle poort werkt zoals je schrijft dan moet deze methode lukken.

Nog even wat algemene tips.

-De laptop zal kunnen werken met W95 en Ozi plus nog wat andere progjes. Maar ga niet teveel eisen van het ding want dat maakt hem alleen maar trager. Hoe kleiner het register van W95 blijft hoe sneller hij start en werkt. Hoe meer rommel daar in komt des te vervelender het wordt.

-Als je W95 OSR2.0 of 2.1 hebt (dat is onder config.scherm -> systeem bij de registratie gegevens te zien als versie 4.950.b of c), dan kun je als je fdisk draait fat32 gebruiken (door ondersteuning voor grote schijven -> Y te kiezen).

***LET OP: met fdisk je partities wijzigen betekent: ALLE data verdwijnt***

Als je fat32 wilt gaan gebruiken moet je dus eerst de oude partitie indeling weggooien en een nieuwe aanmaken.

-Ook al heb je een CDrom speler eraan hangen, installeer er niet direct vandaan. Kopieer eerst de windows-dir (die met alle .cab files erin) naar een eigen directory, bijvoorbeeld: cabs95, op harddisk. Draai vervolgens setup.exe vanuit DIE directory. (De hele CDrom speler heb je dan dus niet meer nodig. Ook later niet meer).

Dit vreet wel een dikke 100Mb, maar je kunt ze er altijd vanaf gooien hoewel je dan wel een CDrom moet voeren als windows erom vraagt, en je zult de diskruimte toch niet al te veel meer kunnen gebruiken want grote applicaties was toch al niet handig...

Suc6.

Edited By Eagles on nov. 17 2002 at 21:32

Geplaatst

"Als je W95 OSR2.0 of 2.1 hebt (dat is onder config.scherm -> systeem bij de registratie gegevens te zien als versie 4.950.b of c), dan kun je als je fdisk draait fat32 gebruiken (door ondersteuning voor grote schijven -> Y te kiezen).

***LET OP: met fdisk je partities wijzigen betekent: ALLE data verdwijnt***

Als je fat32 wilt gaan gebruiken moet je dus eerst de oude partitie indeling weggooien en een nieuwe aanmaken"

Ik heb W95 maar die moet ik dan toch eerst installeren om reg gegevens te zien? Bedoel je fdisk/y onder DOS?

Help me nog even verder; alvast bedankt.

rens

Ik stuur Erics een mail voor de driverflop

Edited By leeuwen on nov. 17 2002 at 22:13

Geplaatst
1) Ik heb W95 maar die moet ik dan toch eerst installeren om reg gegevens te zien?

2) Bedoel je fdisk/y onder DOS?

1) Als je geen PC meer hebt waar die W95 opstaat: ja, dan is het niet zomaar te zien. Wellicht dat het in één of andere readme.txt of soortgelijk bestand staat. Voor wat ik me kan herinneren staat het daar wel ergens bovenin.

2)nee, als je fdisk start dan volgt er een heel scherm met uitleg over grote schijven, en de vraag of je grote schijven ondersteuning wilt inschakelen. Antwoord daar 'ja'.

Geplaatst

Die Windows 95 op floppen, die heb ik waarschijnlijk tussen alle andere rommel nog wel liggen. Als er interesse is, even laten weten, dan ga ik zoeken ...

Geplaatst

Bootflop van Erics gebruikt samen met m'n HP. De laptop heeft er geen zin in. Wellicht de poort? Progje van het net geeft aan dat het een semi/unidirect. is. Zo eentje die in oude laptops nog wel eens zit. Misschien is dat wel het probleem. Afijn van m'n werk een seriele interlink kabel + prog meegenomen.

(Ondertussen ook ontdekt dat het geen 8MB is maar 4 MB maar volgens eagles moet dat kunnen)

Het werkt!!!

Laptop leeggetankt (duurt wel een uurtje of wat).. en

Win 95 erop tanken. Dit staat nu nog ff te laden.

Wellicht werkt methode Eagles.

Ik laat het weten.

Het werkt!!!! :inlove:

perfect Alle hulp bedankt!!

Edited By leeuwen on nov. 22 2002 at 15:16

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...