Spring naar bijdragen
  • 0

Zichtbaar maken kaarten Ozi

Vraag

Geplaatst

Hallo allemaal,

Ik krijg met geen mogelijkheid kaarten zichtbaar op mn scherm in Ozi 3.80, terwijl dit wel het geval is in Ozi ce ,daar werkt alles perfect, ook de calibratie van de kaarten is oke, heb als test de waypoints van de cache "Heilige eik" genomen welke ik met andere software gelopen heb, en de waypoints komen exact op de kaart overeen op de pocket pc ( kaart 51A_Oisterwijk).

Als ik nu deze waypoints in Ozi 3.80 voor de pc open dan vraagt Ozi of hij de bijbehorende kaart moet openen en geeft hierbij ook aan dat het kaart 51A zou moeten zijn, als ik dan ok klik dan wordt wel het grid met de bijbehorende coordinaten geladen maar het scherm blijft op de blauwe lijnen na, wit en leeg.

Ik gebruik Ozi 3.80.1 en Ozi ce 1.11., het kaart formaat iz ozf2. heb in dit forum alle draadjes gelezen en ook bij Professor op de site gelezen maar ik kom er niet uit.

bedankt alvast.

Toolief / B230F

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst
Hallo allemaal,

Ik krijg met geen mogelijkheid kaarten zichtbaar op mn scherm in Ozi 3.80, terwijl dit wel het geval is in Ozi ce ,daar werkt alles perfect, ook de calibratie van de kaarten is oke, heb als test de waypoints van de cache "Heilige eik" genomen welke ik met andere software gelopen heb, en de waypoints komen exact op de kaart overeen op de pocket pc ( kaart 51A_Oisterwijk).

Als ik nu deze waypoints in Ozi 3.80 voor de pc open dan vraagt Ozi of hij de bijbehorende kaart moet openen en geeft hierbij ook aan dat het kaart 51A zou moeten zijn, als ik dan ok klik dan wordt wel het grid met de bijbehorende coordinaten geladen maar het scherm blijft op de blauwe lijnen na, wit en leeg.

Ik gebruik Ozi 3.80.1 en Ozi ce 1.11., het kaart formaat iz ozf2. heb in dit forum alle draadjes gelezen en ook bij Professor op de site gelezen maar ik kom er niet uit.

bedankt alvast.

Toolief / B230F

Staan de plaatjes (png, jpg, gif oid) wel bij de map-files in dezelfde map? Als ze in een andere map staan dan moet dat bekend zijn bij ozi en ik dacht zelfs in de .map-files.

De map files geven de calibratie van de grafische bestanden. Zonder deze berstanden laat / kan Ozi niets zien.

lteunis

• 0
Geplaatst

Alles staat bij elkaar in één map, ik dacht dat dit eerst het probleem was, maar is het dus niet, Ozi vraagt om het bestand als hij het niet kan vinden. ik zie ook dat eea geladen wordt alleen er is niets op mn scherm te zien, de kaarten lijken me goed ze doen het immers in Ozi ce wel.

• 0
Geplaatst

Ik denk dat het komt omdat jouw Ozi PC versie aan de ietwat oude kant is en nog niet het ozf2 format kent. Ik lees b.v. in de geschiedenis:

Release Version 3.85.1

Changes

* Changes were made to support the new "ozf2" image format - it is essential that this version of Ozi be used if using ozf2 files. To use the OZF2 format you need the download the Img2Ozf.exe program from the Optional Extras section of the web page. See the help link on the Image Formats Supported help section, this is under the Map Related section.

• 0
Geplaatst (bewerkt)

Bovendien als je een Try-and-Buy versie hebt van Ozi 3.80 kun je alleen maar .gif kaartjes openen. Geen Ozf(2) bestanden.

Ger@ld

bewerkt door de Roode Lantaarn
  • 0
Geplaatst (bewerkt)

Heb het nog een keer geprobeerd met met de Ozf20 file maar dat heeft ook niet mogen baten, het is inderdaad een try and buy versie dus zou dat de enige optie kunnen zijn waarom het niet werkt, maar het is dan wel vreemd dat deze geen foutmelding geeft dat de versie niet met ozf2 file's overweg kan ,ik heb Ozi ook al geprobeerd te foppen door in de *.map file de extentie van de kaart te veranderen maar daar trapt die niet in.........maar goed ik geef het op, of er moet iemand nog andere ideeen hebben, het lopen doe ik toch met BeelineGps. vind ik zelfs nog spannender ook, als je niet weet welk pad je moet nemen het leek me alleen leuk om een database bij te houden met tracks en waypoints in Ozi om eens te kijken waar ik nu echt gelopen heb, ik heb dit ook al met Google Earth gedaan maar daar is de schaal te groot en kan je globaal zien waar je geweest bent.

Maar toch allemaal bedankt voor de hulp.......

MvG Jos

bewerkt door Toolief
  • 0
Geplaatst

Als pas in versie 3.85 de ondersteuning voor ozf2 files is toegevoegd, vind ik het niet vreemd dat versie 3.80 nog geen melding maakt van het feit dat die geen ozf2 files kan gebruiken. Een melding: 'kan deze picture file niet lezen' zou wel gewenst zijn, daar heb je gelijk in. Misschien doet de allernieuwste probeer versie het wel?

Verder: wel eens bedacht wat de verhouding is tussen de kosten van je GPS ontvanger met Pocket PC en die van Ozi Explorer?

• 0
Geplaatst

Ik heb ook de nieuwe versie van Ozi geprobeerd en daar het zelfde laken een pak ,maar deze geven in ieder geval een melding dat ze niet met deze file's overweg kunnen vanwege het feit dat het probeer versie's zijn, vandaar dat ik bij de "oude" versie ben blijven hangen omdat deze de melding niet geeft en ik dacht dat ik Ozi niet goed had ingesteld, heb inmiddels een *.jpg kaart wel kunnen lezen dus ik denk dat het toch te maken heeft met de probeer versie's.

Wat betreft de verhouding van m'n pocketpc en Ozi, de ppc heb ik niet voor dit doel aangeschaft, het is leuk dat deze ook voor dit doel te gebruiken is, daarom zal ik zeker geen 85 dollar uitgeven voor iets wat ik niet goed kan testen, waarom niet gewoon een vol werkende versie die na twee weken stopt, zoals met BeelineGps, wat ik wel heb kunnen testen, en waar ik ook een licentie van heb aangeschaft, 27 euro vind ik nog wel te doen, Beeline heeft dan ( nog ) geen mogelijkheid om kaarten te gebruiken maar wie weet, de update's zijn ook gratis.

• 0
Geplaatst

Er is volgens mij ook eens een versie geweest die het gedurende een uur volledig deed. Je kon dan volgens mij weer geen WP's en tracks opslaan.

Of was dit nu een ander progje. Ik weet het niet meer.

Wat ik wel weet is dat ik een volledige versie heb van Ozi en daar dik tevreden mee ben.

Ik zou niet meer zonder willen, of sterker, kunnen! (geldt ook voor GSAK).

Ger@ld

• 0
Geplaatst

BeelineGps kost $30 is geheel toegesneden op het beheer van waypoints en bezit functies om met caches om te gaan zoals:

First to Find , Found, Future Cache, Milestone, Multi Cache , My Cache etc.

en toont bijbehorende cache-teksten. Hiermee kan je paperless op pad gaan om caches te vinden (als je de Pocket PC droog weet te houden!)

Ozi is een navigatieprogramma met rasterkaartondersteuning die slechts weinig info per waypoint kan managen. Een heel ander beestje dus. Je kunt ze net zo slecht vergelijken als knollen en citroenen. En je moet dat niet door de war halen: knollen in stamppot en citroenen in de sla.

• 0
Geplaatst (bewerkt)

Met de toen geldende dollarkoers moest ik 27 euro betalen, en ik vind dat de software dubbel en dwars waard, het is inderdaad helemaal toegespitst op waypoint en track management, ik ben ook niet zo ge-intereseerd in Ozi Ce, maar in de pc versie, zoals ik al eerder schreef, om een database bij te houden waar ik mn waypoints en tracks op een duidelijke kaart te kunnen zien en bijhouden. Wat betreft de ppc drooghouden kan je eens op de volgende link kijken, http://www.aquapac.net/ , m'n bluetooth ontvanger zit in een plasticzakje in een vakje op de mouw van m'n jas, deze heeft geen "zichtverbinding" nodig en blijft onder deze omstandigheden ook onder een dik en nat bladerdek werken, waar andere apparaten ( GPSr ) het nog wel eens af laten weten. Maar als er iemand nog andere suggestie's heeft, welke software er nog meer bestaat om aan m'n wensen te voldoen dan hoor ik dat graag.

Jos

bewerkt door Toolief
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...