Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hallo,

Inmiddels heb ik al diverse wandelroutes gemaakt op (uiterst nauwkeurige) topo kaarten. Bij het wandelen van deze routes valt het me telkens op dat de GPSr (map60CS software versie 4.00) niet eenduidig consequent is met piepen bij een overgang naar een volgend waypoint. De ene keer piept hij wel bij het naderen van een overgang en geeft een aanwijzing naar het volgende waypoint terwijl een andere keer zonder enige signalering overgegaan wordt naar het volgende waypoint. De instelling “van weg overgang” bij “routedeel overgang opties” heb ik op “Auto” staan. Ik heb ook al geëxperimenteerd met deze instelling op “Afstand” maar dan piept de GPSr nooit. Weet iemand de criteria voor het wel / niet piepen van de GPSr? Of moet ik iets anders gebruiken / instellen?

Geplaatst
post Vandaag, 06:29

Jij bent er vroeg bij.

Wat ik heb gemerkt, is dat hij piept bij richtingverandering. Bij een 'bocht' van, zo even met de natte vinger, meer dan 45 graden piept-ie, als je minder 'scherp' afslaat loop je blijkbaar rechtdoor volgens Garmin en dan piept-ie niet.

Hier zit ook wel iets in. Toch zou het leuk zijn als je dit soort dingen kon instellen.

Wie biedt meer?

Geplaatst

Lastig uit te leggen, maar de GPS denkt dat je een waypoint wp2 overslaat (lopend van wp1 - wp2 - wp3) als je

de hoek tussen wp1, wp2 en wp3 voor de helft overschrijdt (een tekeningetje zou helpen hier). Dus de lijn welke door wp2 loopt en precies het midden is tussen wp1 en wp3. Loop je door deze hoek heen op wat grotere afstand van wp2, dan laat hij wp2 vallen. In alle andere gevallen zal hij je naar wp2 toe leiden, met een piepje als nadering bij wp2.

Wat mij ook opgevallen is, dat de piep eerder komt bij langere loopafstand naar wp2 (in verhouding dus, en op grotere afstand). Wellicht dat 1 van beide fenomenen het uitblijven van de piep verklaart.

Geplaatst (bewerkt)

Als ik dat wat je zegt uitteken denk ik e.e.a. redelijk te snappen. Maar dan blijf ik wel met de vraag zitten dat ik binnen een bepaalde cirkel van WP2 moet komen alvorens de gps piept. Als ik de denkbeeldige hoek overschrijd buiten deze cirkel zal de gps overgaan naar WP3 zonder te piepen. De vraag is dan hoe groot is die cirkel.

bewerkt door CachFreak
Geplaatst

Volgens mij is deze cirkel variabel naargelang de ontvangst en de miswijzing van de gps.

Tenminste, ene keer piept hij wanneer ik nog op 30 meter van het waypoint ben en de andere keer 10 meter en minder. Éen geval gehad op bijna 60 meter, toen had hij een miswijzing van 23 meter

Geplaatst
Als ik dat wat je zegt uitteken denk ik e.e.a. redelijk te snappen. Maar dan blijf ik wel met de vraag zitten dat ik binnen een bepaalde cirkel van WP2 moet komen alvorens de gps piept. Als ik de denkbeeldige hoek overschrijd buiten deze cirkel zal de gps overgaan naar WP3 zonder te piepen. De vraag is dan hoe groot is die cirkel.

Hoe groot hij precies is weet ik niet precies, maar deze lijkt afhankelijk te zijn van de variabelen snelheid en afstand van vorige waypoint.

Geplaatst

Misschien niet helemaal te vergelijken maar op de Etrex Euro zit een soortgelijke functie met dien verstande dat hij niet kan piepen.

Dat hij de ene keer dichtbij een WP moet zijn en een andere keer ver van te voren al de overgang aangeeft heeft inderdaad te maken met je huidige snelheid.

Zet maar eens een Wp op de hoek van een straat en de volgende aan het einde van die zijstraat.

Als je wandelt zal hij ongeveer 10mtr. van te voren aangeven dat het volgende WP rechtsaf is.

Zou je met de auto en een snelheid van 50 km/u gaan dan is die 10 mtr veel te kort. Hij geeft dan eerder (50 mtr.) van te voren al aan dat het WP bereikt is en geeft het volgende rechtsgelegen WP aan. Genoeg tijd dus om te remmen, richtingaangeven, spiegelen en te sturen.

Dus het lijkt niet afhankelijk te zijn van de snelheid maar is het gewoon.

Stel nu dat het kruispunt waar je WP ligt is afgesloten en je een alternatieve route moet volgen. Hij geeft dan automatisch de richting van het dichtsbij gelegen WP zodat je vanaf dat punt weer netjes in je route komt. Zelfs al zou je op een afstand van 200 mtr paralel aan je route rijden.

Geplaatst

Dus mag ik aannemen dat het moment van piepen te maken heeft met de resterende tijd tot het te benaderen wp. En dat het mogelijk te maken heeft met de zwaartelijn (mediaan) van het hoekpunt dat gevormd word door de lijnen start wp - te benaderen wp - daar op volgende wp. Als je die lijn overschrijdt zonder in de "naderingszone" te komen piept ie niet en gaat over met navigatie naar het volgende wp.

Nogmaals dit is een aanname en ik weet niet of deze redenering juist is.

Ik ga nu enkele experimenten doen met het plaatsen van de wp's voor de "kruising / afslag" en het plaatsen van de wp's na de "kruising / afslag".

Geplaatst

En doe dan vooral dezelfde test één keer lopend en één keer met de auto (indien in bezit). Je zult dan al een duidelijk verschil zien.

Helaas kent de Magellan Sportrak deze optie niet standaard. Het was dus zaak om een afrit 2000 mtr. van te voren aan te geven anders was je er al voorbij.

Ger@ld

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...