Spring naar bijdragen

Locatieformaat; Wat is het bereik van de 3 laatste mmm'etjes?


Landcruiser Team

Aanbevolen berichten

Ik heb gezocht op het forum naar basis info maar liep stuk op een aantal gebroken 'lijntjes'. Tijdens een multicash moet er soms aardig gerekend worden, vandaar deze vraag; wat is het bereik van de laatste 3 mmm'tjes en wat houdt dat dan in?

 

H = N of E

DDD = 000...180

MM = 00...90

MMM = 000...999 (om 1/1000 minuut aan te geven) ???????????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Een quote uit de richtlijnen voor dummies: http://www.geocaching.nl/dummies/cachehtml.php#coordinaten dat hier op de site staat:

 

Even een korte uitleg over het formaat HDDD°MM.MMM'. H staat voor Hemisphere (Noord, Oost, Zuid en West), DDD staat voor de drie cijfers van de graden (Breedtegraad ligt tussen de 00 en 90, Lengtegraad ligt tussen de 000 en 180), MM.MMM staat voor de cijfers van minuten (MM ligt tussen de 00 en 59, MMM ligt tussen de 000 en 999).

De breedtegraden hebben altijd maar twee cijfers (tussen 00 en 90) en voor die twee cijfers komt dus een spatie te staan (N 52°). Lengtegraden hebben altijd drie cijfers (tussen 000 en 180) als je lager zit dan 100 graden gebruik je voorloopnullen om de ruimte op te vullen (E005°) (en hier is er dus geen spatie).

Het gradenteken(°) komt dus ook tussen de DDD en MM.MMM in te staan (aan het eind van de graden) en het minutenteken(') komt aan het eind van de minuten te staan, helemaal achteraan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb gezocht op het forum naar basis info maar liep stuk op een aantal gebroken 'lijntjes'. Tijdens een multicash moet er soms aardig gerekend worden, vandaar deze vraag; wat is het bereik van de laatste 3 mmm'tjes en wat houdt dat dan in?

 

H      = N of E

DDD = 000...180

MM  = 00...90

MMM = 000...999 (om 1/1000 minuut aan te geven) ???????????

 

Het bereik van de laatste 3 mmm'tjes is inderdaad 000...999.

Dat betekent dat je toch in het algemeen goed moet rekenen, anders kun je flink verkeerd uitkomen.

 

In Nederland is 1 minuut in de Noord-coördinaat ongeveer 1,8 km.

In Nederland is 1 minuut in de Oost-coördinaat ongeveer 1,2 km.

 

Dat betekent: verschil van 1 in het eerste cijfer achter de komma: 180 m of 120 m mis.

Dat betekent: verschil van 1 in het tweede cijfer achter de komma: 18 m of 12 m mis.

 

Ik weet dit uit de praktijk, waar het mij heel soms (hum :cry: ) gebeurt, dat ik een rekenfoutje maak. Vervolgens ben ik echter een grootmeester in het detecteren WAAR ik het foutje heb gemaakt :) .

 

Bedoelde je dit?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...