Spring naar bijdragen

Toekomstige fietsrouteplanner


Prof. Y. Lupardi

Aanbevolen berichten

Zit je in een autootje dan zijn er zeker 7 systemen voor autonavigatie om je van A naar B ter laten rijden (met of zonder tolwegen, kortste tijd, kortste afstand, toeristisch etc.).

Een enkele planner geeft je de keur: 'ik zit op de fiets' en dan kan je de fietspaden meenemen in de planning. Maar helaas: het digitale vector-geörienteerde kaartmateriaal van de paar verkopers die er zijn (en waar al die routeplanners zich op baseren) bevat bijna geen fietspaden. Vaak komt zodoende een fietsroute neer op de keus 'vermijd totaal alle autowegen' alsof je met een brommobiel reist.

Commercieel gezien is er (zo denkt men) geen garen bij te spinnen als men een fietsrouteplanner zou maken (zelf als onderdeel van de autorouteplanner).

De laatste jaren zijn er nogal wat fietspaden bij gekomen. Voor zover bekend heeft ook Bridgis geen verzameling van fietspaden.

Zodoende ziet de Nederlandse Fietsersbond (dit is niet de Algemene Nederlandse Wielrijders Bond afgekort ANWB) zich genoodzaakt om dan maar zelf m.b.v. vrijwillers de fietspaden te verzamelen. Volgend jaar zal Utrecht in digitaal vectorformat beschikbaar komen.

In welke soort routeplanner dit kaartmateriaal zal passen is mij niet bekend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

  Voor Zuid-Holland is er al een planner beschikbaar. 

Hoe goed deze is weet ik niet.

 

Hier de link:

Fietsroute planner

 

 

Die van Zuid Holland is er al een paar jaar, maar helaas is er nog geen initiatief in andere provincies.

 

Overigens een route gemaakt van Den Haag naar Schoonhoven. Mocht van mij best over Delft (steden vermijden onbelangrijk), maar stuurde me over Hoek van Holland, 103 km :ph34r:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die van ZH heb ik al regelmatig gebruikt, is best aardig. Maar als je de kortste route kiest laat hij je wel heel hard slingeren. Gelukkig valt dat met eigen inzicht nog best een beetje aan te passen..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...