veldmuis Geplaatst 29 juli 2005 Geplaatst 29 juli 2005 (bewerkt) Beste geo-vrienden. Na een tijdje met mijn nieuwe GPS te hebben gestoeid kwam bij mij ineens de vraag op of het mogelijk zou zijn deze aan te sluiten op een 9-volts batterij (blok) Eventueel na een beetje "modificeren". Ben zelf absoluut géén techneut,maar volgens mij moet dit toch mogelijk zijn. Wie helpt mij uit de brand. Bij voorbaat dank. Groetjes Veldmuis 29 juli 2005 bewerkt door veldmuis
JandeBeHanger Geplaatst 29 juli 2005 Geplaatst 29 juli 2005 Na een tijdje met mijn nieuwe GPS te hebben gestoeid kwam bij mij ineens de vraag op of het mogelijk zou zijn deze aan te sluiten op een 9-volts batterij (blok)Eventueel na een beetje "modificeren". Ben zelf absoluut géén techneut,maar volgens mij moet dit toch mogelijk zijn. Wie helpt mij uit de brand. <{POST_SNAPBACK}> Via de voedings stekker, die stekker is wel los te koop. Warom zou je een 9 volts batterij aan willen sluiten? Je gps trekt die batterij zo leeg!
veldmuis Geplaatst 30 juli 2005 Auteur Geplaatst 30 juli 2005 Na een tijdje met mijn nieuwe GPS te hebben gestoeid kwam bij mij ineens de vraag op of het mogelijk zou zijn deze aan te sluiten op een 9-volts batterij (blok)Eventueel na een beetje "modificeren". Ben zelf absoluut géén techneut,maar volgens mij moet dit toch mogelijk zijn. Wie helpt mij uit de brand. <{POST_SNAPBACK}> Via de voedings stekker, die stekker is wel los te koop. Warom zou je een 9 volts batterij aan willen sluiten? Je gps trekt die batterij zo leeg! <{POST_SNAPBACK}> Het gaat mij met name om de spanning die ik op de GPS kan zetten. Ik lees nl. in de handleiding iets van 10-32 volt. Kan ik die spanning ook op het batterij compartiment zetten. Daar zitten nu twee batterijen in van elk 1.5 volt ,is volgens mij samen 3 volt. Dit i.v.m. experiment.
JandeBeHanger Geplaatst 30 juli 2005 Geplaatst 30 juli 2005 (bewerkt) Na een tijdje met mijn nieuwe GPS te hebben gestoeid kwam bij mij ineens de vraag op of het mogelijk zou zijn deze aan te sluiten op een 9-volts batterij (blok)Eventueel na een beetje "modificeren". Ben zelf absoluut géén techneut,maar volgens mij moet dit toch mogelijk zijn. Wie helpt mij uit de brand. <{POST_SNAPBACK}> Via de voedings stekker, die stekker is wel los te koop.Warom zou je een 9 volts batterij aan willen sluiten? Je gps trekt die batterij zo leeg! <{POST_SNAPBACK}> Het gaat mij met name om de spanning die ik op de GPS kan zetten. Ik lees nl. in de handleiding iets van 10-32 volt. Kan ik die spanning ook op het batterij compartiment zetten. Daar zitten nu twee batterijen in van elk 1.5 volt ,is volgens mij samen 3 volt. Dit i.v.m. experiment. <{POST_SNAPBACK}> Een experiment is altijd leuk om te doen, echter ik zou mij wel 2x bedenken voordat ik zoiets uitging voeren met een aparaat van 600 euro. Ik verwacht niet dat de aansluitingen in het batterij kompartiment die 9 volt spanning zou kunnen hebben. Waarom zou Garmin die ingangen beveiligd hunnen hebben? Ik heb verhalen gelezen over de Etrex serie en de Geko serie, dat de gpsr rare dingen begon te doen als de spanning over de 3,3 volt kwam. Pas aub op met zo'n geweldig mooi en duur aparaat, want misschien krijg je een hele dure asbak! 30 juli 2005 bewerkt door JandeBeHanger
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 30 juli 2005 Geplaatst 30 juli 2005 Het lijkt mij ook logisch dat de interne batterijaansluiting niet beveiligd is tegen overspanning. Dus >3 Volt=rook? Ik denk dat je de voedingskabel moet gebruiken , je weet wel zo eentje die je in de aanstekeraansluiting van de auto steekt. Die moet haast wel bestand zijn tegen spanningsveranderingen en zal dus spanningsregelaars bevatten. Je zou dan een gewone 12 Volt accu kunnen aansluiten. In de dump hebben ze diverse gasdichte gel-lood accu's voor redelijke prijzen. voedingskabel
Crow & Éowyn Geplaatst 30 juli 2005 Geplaatst 30 juli 2005 (bewerkt) De spanning van een accu wil nog wel eens variëren ( startende wagen , koude accu enz enz) vandaar dat deze poorten van 10 - 30 V kunnen hebben. Echter zit er binnen ( of in de stekker) in wel een spannig regelaar die de binnen komende spanning omzet naar de werkspanning. Via de battereiklemmen "modificeren" zou ik al helemaal niet doen: het apparaat verwacht hier zijn werkspannign van +/- 3 V +/+ -/- 1 V 4V is dus het maximale wat je hierop kunt zetten. Je kunt natuurlijk een spannings regelaar toepassen maar die wordt weer erg warm en heeft dus koeling nodig... Maar waarom zo moeilijk AA baterreitjes zijn nog steeds goedkoper dan 1 9 V blok en bij de 60 CS gaan ze gerust een dag of wat mee 30 juli 2005 bewerkt door Crow & Éowyn
Aanbevolen berichten