Spring naar bijdragen

Probleem met omzetten magellan naar rd-grid - Resultaat... vreemde rd


Quaestrix

Aanbevolen berichten

[...]

Ik heb je lat/lon coördinaten in MapSource ingevoerd, en krijg dan als RD coördinaten 140203/475786, dus vrijwel gelijk aan de jouwe.

[...]

Questrix kreeg op zijn machientje

140201E/475785N

en mijn CC40 conversie (sorry voor de getallen achter de komma maar die horen er toch wel een beetje bij :-) ) geeft

140200,228 / 475785,025

Met de afronding klopt dat. Maar dan die

Mapsource van Lex

140203/475786

Hier is het verschil groter dan afronding veroorzaakt. Toch komen alle parameterinstellingen tussen Gold/Platinum en Mapsource overeen. Iemand een idee? ;-)

 

Ook ik moet bekennen dat ik met de foto's op het beeldscherm en het papier met het recept ernaast ook die 'W' niet heb zien zitten. :-(

 

Maar nu ik weet dat zowel de Gold als de Platinum met dezelfde instellingen werken kan ik dat op mijn webpage bijvoegen. :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Quaestrix,

Ik krijg dezelfde waarden als jij, dus het klopt :)

Wat betreft de Goto in RD, daar heeft Lex al het antwoord gegeven. Het kan zijn dat je de waarden voor de User Grid en de Map Datum opnieuw voor de primaire stand moet invoeren.

 

Bernez

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Quaestrix

 

Als je vanuit het positiescherm "menu"geefd , en de keuze "projectie"  maakt, en dan op "positie" een "enter" geefd kan je je gebruikers coordinaten opzoeken/invullen.

 

Ook hier zie je twee types ingestelde datums.

Is dit wat je zoekt?

 

Groeten Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar dan die Mapsource van Lex

140203/475786

Hier is het verschil groter dan afronding veroorzaakt. Toch komen alle parameterinstellingen tussen Gold/Platinum en Mapsource overeen. Iemand een idee? ;-)

Ja ik.

 

Ik heb er nog eens naar gekeken, en ik denk dat de schuld bij MapSource ligt.

Er moet o.a. ingevoerd worden: Longitude Origin: 5º23.258 East

MapSource wenst dat in decimale notatie, dus 5.387633 East

Als je dat invoert, vind je achteraf in het venster 5.3876 East

Vermoedelijk worden de laatste decimalen ook in de berekeningen weggelaten, dat scheelt inderdaad krap 3 meter.

MapSource gaat er kennelijk van uit dat de oorsprong altijd op een nette waarde in graden ligt. :devil:

 

N.B. Het zou trouwens iets handiger zijn als in het recept de decimale notatie wordt vermeld. Prof. Lupardi, wil je daar alsjeblieft voor zorgen? :)

 

 

 

Edited By lex on okt. 20 2002 at 17:50

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een janboerenfluitjes remedie:

Voer als Longitude Origin in: E5.3876 °

En dan als False Easting: 154997 m.

Het is niet fraai, maar zolang MapSource niet wordt verbeterd werkt het wel......

???

 

 

 

Edited By lex on okt. 20 2002 at 18:03

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Natuurlijk, het is al met professionaire snelheid in orde gemaakt. Kijk s.v.p. even of ik geen onzin of typefoutjes heb gemaakt.

{:-)

Volgens mij is het ProfProf...Zzzoefff...    Bravo!

De oplossing is zo prima aangegeven, terwijl toch niet gedaan wordt of het zo hoort. :)

 

N.B. Voor degenen die de draad kwijt zijn, het gaat hier om de RD-instellingenpagina van Prof. Y Lupardi. MapSource instellingen staan helemaal onderaan.

 

 

 

Edited By lex on okt. 21 2002 at 00:32

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

deze informatie is te vinden op

http://www.hiking-site.nl/navigatie_gps_rijksdriehoek.php

 

 

 

Gebruik van het RD (Rijks Driehoek)-grid op GPS

 

Vaak krijg ik de vraag wat mensen moeten doen met hun GPS om gebruik te kunnen maken van het RD-grid op de Nederlandse topografische kaarten. Daarom heb ik nu voor zowel Garmin als Magellan de instellingen hieronder weergegeven:

 

Garmin User-grid/datum instellen voor gebruik van het RD-grid:

User Datum (WGS84-local)

DX: 593 meter

DY: 26 meter

DZ: 478 meter

DA: 740 meter

DF: 0.1003748

 

User Grid

Longitude Origin: 5º23.258 East

Scale: 0.9999079

False Easting: 155000

False Northing: -5316592

 

Magellan User-grid/datum instellen voor gebruik van het RD-grid:

Bessel 1842 user datum:

(WGS84-local)

dx : 593m

dy : 26m

dz : 478m

da : 740m

df : 0.1003748

 

Dutch RD User Grid:

Choose "Trans Merc" (other options: Lambert Con, Stereograph, Oblo Merc and Polyconic)

Latitude of origin: 52.15617N

Longitude of origin: 005.38763E

scale factor: 0.99990790

units to meters conv: 1.0

false easting at origin: 00155000.0

false northing at origin: 00463000.0

 

MLR

Voor het invoeren van de mapdatum voor gebruik van RD in een MLR-ontvanger dienen de volgende waarden te worden ingevoerd:

A : 6377397.155

1/F : 298.34716

 

Voor GPS-ontvangers die niet de mogelijkheid bieden om een user-grid/datum in te stellen zijn vaak WGS84 of European 1950 de beste instellingen om te gebruiken voor Nederlandse Topografische kaarten. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Garmin User-grid/datum instellen voor gebruik van het RD-grid:

User Datum (WGS84-local)

DX: 593 meter

DY: 26 meter

DZ: 478 meter

DA: 740 meter

DF: 0.1003748

 

User Grid

Longitude Origin: 5º23.258 East

Scale: 0.9999079

False Easting: 155000

False Northing: -5316592

 

Magellan User-grid/datum instellen voor gebruik van het RD-grid:

Bessel 1842 user datum:

(WGS84-local)

dx : 593m

dy : 26m

dz : 478m

da : 740m

df : 0.1003748

 

Dutch RD User Grid:

Choose "Trans Merc" (other options: Lambert Con, Stereograph, Oblo Merc and Polyconic)

Latitude of origin: 52.15617N

Longitude of origin: 005.38763E

scale factor: 0.99990790

units to meters conv: 1.0

false easting at origin: 00155000.0

false northing at origin: 00463000.0

Ik zoek een algoritme / formule om dit te gebruiken in een javascript, zodat de coordinaten (WGS84 naar RD en andersom) op een webpagina omgezet kunnen worden, zonder tussenkomt van een server.

 

Zijn er ook algoritmes / formules om andere mapdatums en coordinaatsystemen in elkaar om te zetten?

 

Ik ben vertrouwt me javascript en hogere wiskunde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Ut heeft me nogal wat moeite gekost om onze Magellan Sportrak goed in te stellen, maar dat lijkt nu toch gelukt.

 

Navolgende instellingen van Prof waren het uitgangspunt:

 

Magellan Meridian Gold and Platinum

From the Position Screen take Menu CoordSys and give an [enter].

There is a choice now: Primair of secundair, (secundair is a good choice) [enter]

Gebr.rast. [enter]

Projectie => Trans Merc [enter]

Geograf. brdte vertrekpt = 52.15617N [enter]

Geograf. lte vertrekpt = 005.38763E [enter]

volg [enter] nvt op Sportrak

Schaalfactor = 0.99990790 [cursor]

Eenheid tot meter omz = 1.00000000

Fout O bij vertrek = 00155000.0

Fout N bij vertrek = 00463000.0

Now you are ready and do an [enter] nvt voor Sportrak

 

Then the next things:

 

Datum kaart [enter]

primair of secundair [enter]

USER [enter]

Delta A (meters) = +0740.000 [cursor]

Delta F (meters) = +0.10037480

Delta X (meters) = +593.0

Delta Y (meters) = +0026.0

Delta Z (meters) = +0478.0

Opsl. [enter] nvt voor Sportrak

 

 

Echter de sportrak blijkt dan stevast 29 meter te westelijk en 111 meter te zuidelijk uit te komen.

met

 

Fout O bij vertrek = 00155029.0 (ipv 155000)

Fout N bij vertrek = 00463111.0 (ipv 463000)

 

Blijkt e.e.a. wel te werken tenminste voor de door mij gecontroleerde punten.

Of zie ik nu iets over het hoofd ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel Gotcha, het is goed te horen dat ik al die dingen over RD in GPS-en zetten niet voor niets heb gedaan. Nu moet ik dus ook iets voor/over de Sportrak gaan vermelden.

Mijn vraag is nu: kennelijk heb jij een andere schuif nodig van het grid. Dat is vreemd.

Hoe heb je die schuif zo kunnen bemerken? In het veld? Op de (kabouter)kaart? of met omrekening?

Als je de omrekenaar gebruikt van

http://www.minvenw.nl/rws/mdi/plaatsbep/ho...calculator.html

en je transformeert WGS84 coords naar RD klopt het dan wat je GPS geeft aan RD-positie? Maakt de Sportrak soms een rekenfoutje?

:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt ik gebruik CC 4.0 van het ministerie op

 

http://www.minvenw.nl/rws/mdi/plaatsbep/ho...calculator.html

 

voor de controle. Aanvankelijk miswijzing in het veld geconstateerd. Schuif vastgesteld adhv de DOM en de OLV kerk te A'foort. Enkele andere punten eveneens aan hand van de omrekenaar en bovendien mbv van Ozi gecontroleerd.

 

Waarom deze afwijkende schuif nodig is is mij ook een raadsel ?

 

Wel gebruik ik nog versie 1.06 voor de Sportrak, er is inmiddels wel een nieuwe release, maar ben nog onvoldoende vertrouwd met het ding om deze al aan te brengen.

 

 

"Wel Gotcha, het is goed te horen dat ik al die dingen over RD in GPS-en zetten niet voor niets heb gedaan. Nu moet ik dus ook iets voor/over de Sportrak gaan vermelden."

 

Ach en ondanks dat ik als zeiler toch al lang jaren vertrouwd ben met Decca,GPS Mapdatums ED50 en WGS84 heb ik toch veel opgestoken van jouw verhandelingen met name ivm de verhoogde nauwkeurigheid die voorheen niet mogelijk (SA) en niet noodzakelijk was. Hierdoor kan mijn status binnenkort opgewaardeerd worden tot near-expert, waarvoor dan ook mijn dank. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik mij niet vergis kan je tegelijk in beeld hebben op de Sportrak de WGS84 positie in graden en de RD-positie in meters. Of misschien moet je tussen beide omschakelen?

Ik zou zeggen: probeers eens of je overal dat schuifverschil hebt: niet alleen in het centrum van het raster maar ook aan de randen. (NO-Groningen, Zuidlimburg)

Waar ik aan denk, want dat is al eerder ter sprake gekomen: wat doet hij met de parameters? Neemt die echt alle ingetypte cijfers mee (zoals van vertrekpt in decimale graden) of niet? Rond/kapt die af? Wat zeggen je schermjes over die parameters als je ze terugkijkt na invoer?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik mij niet vergis kan je tegelijk in beeld hebben op de Sportrak de WGS84 positie in graden en de RD-positie in meters. Of misschien moet je tussen beide omschakelen?

Ik zou zeggen: probeers eens of je overal dat schuifverschil hebt: niet alleen in het centrum van het raster maar ook aan de randen. (NO-Groningen, Zuidlimburg)

Waar ik aan denk, want dat is al eerder ter sprake gekomen: wat doet hij met de parameters? Neemt die echt alle ingetypte cijfers mee (zoals van vertrekpt in decimale graden) of niet? Rond/kapt die af? Wat zeggen je schermjes over die parameters als je ze terugkijkt na invoer?

Q: Als ik mij niet vergis kan je tegelijk in beeld hebben op de Sportrak de WGS84 positie in graden en de RD-positie in meters.

 

A: Klopt, met RD datum en RD grid beide als secundairie ingesteld krijg je ze beide inbeeld. Vanuit het positie scherm na enter krijg je een projectie scherm, waarbij je dan wel een projectie kunt opgeven, maar ook een positie naar keuze in de primaire dan wel secundaire datum en grid. Op die manier kan ik dus alle mogelijke posities laten bereken.

 

Q: Ik zou zeggen: probeers eens of je overal dat schuifverschil hebt: niet alleen in het centrum van het raster maar ook aan de randen. (NO-Groningen, Zuidlimburg)

 

A: Yep dat zal ik eens gaan doen en had ik eerder ook ingedachte of ik iets over het hoofd zag. Kan e.e.a natuurlijk makelijk met RD data testen. Ik hou je wel op de hoogte.

 

Q: parameters? Neemt die echt alle ingetypte cijfers mee (zoals van vertrekpt in decimale graden) of niet? Rond/kapt die af? Wat zeggen je schermjes over die parameters als je ze terugkijkt na invoer?

 

A: Dat is een vreemd verschijnsel op zich. De paramaters voor de secundaire grid zijn keurig terug te lezen en komen dan exact overeen met het ingevoerde. Van verdere afronding lijkt hier geen sprake te zijn.

De parameters voor de secundaire datum zijn echter niet terug te lezen en staan dan alle op 0. Indien je de procedure door entert dan blijkt daarna de berekeningen inderdaad terug te voeren op WGS84 ipv op de voorheen ingestelde datum. Opnieuw netjes alle parameters weer invoeren is dan noodzakelijk om de userdatum weer correct op RD te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...