baflobill Geplaatst 14 oktober 2002 Geplaatst 14 oktober 2002 Beste mensen, Afgelopen zaterdag op de motor weg geweest. Route had ik geprogrammeerd en de Legend op de RAM steun gezet. Na een half uurtje viel hij echter vanzelf uit. Batterijen dacht ik, dus even stoppen en anderen erin. Maar helaas, na 10 minuten viel 'ie weer uit. Weer aan, weer uit... Nu moet ik toegeven dat de batterijen niet helemaal vol waren maar later thuis deden ze het wel. Nu vraag ik me af waar het aan lag: - Kan de Legend niet tegen koud weer? (het was zaterdagochtend op 7 uur onder de 0 op de motor) - Kunnen de batterijen niet tegen de lage temperaturen? - Kan het apparaat niet tegen de trillingen? Iemand suggesties of tips?
MB1 Geplaatst 14 oktober 2002 Geplaatst 14 oktober 2002 Hetzelfde probleem had ik op mijn fiets... Het zijn de batterijen die af en toe kontakt verliezen door de trillingen. Er is bij mijn Etrex een batterij die aan een kant een veertje als kontakt heeft ipv een lipje. Door aan de veertjeskant een stukje karton tussen de Etrex behuizing en de batterij te plaatsen is het probleem bij mij vrijwel verdwenen. Het hangt er ook vanaf welk merk batterij ik gebruik, de een heeft er veel meer last van dan de ander. Ik zou de schuifmaat er eens bij moeten pakken... Succes!
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 14 oktober 2002 Geplaatst 14 oktober 2002 Hetzelfde probleem had ik op mijn fiets...Het zijn de batterijen die af en toe kontakt verliezen door de trillingen. [...] Breek me de bek niet open over problemen op de fiets. Omdat de mijne een Spartamet is zonder vering klapperen mijn tanden uit (alweer!) mijn bek als ik over ongelijk terrein race met max 30 km/h. Logisch dat de batterijen - als ze de kans krijgen - ook mee klapperen in de GPS12. Die heeft twee gescheiden waterdichte buisvormige batterijhouders. Pas als ik iets om de accuus wikkel zodat ze dikker zijn, gaat het goed. Je kan wat fotoos en meer uitleg zien op mijn page: http://www.xs4all.nl/~atarist/geo/gps_action.htm
et1961 Geplaatst 15 oktober 2002 Geplaatst 15 oktober 2002 Hi, De capaciteit van diverse batterijen (alkaline, Ni-Cd, Ni-MH, ed.) gaat sterk achteruit bij lage omgevingstemperaturen. Iedereen kent het verschijnsel startprobleem van de auto wel in de winter maanden. Het beste kan je alkaline batterijen gebruiken, deze hebben namelijk de grootste capaciteit (mAh). Voor personen die liever laadbare batterijen gebruikt, kan het beste Li-Ion accu's gebruiken. Deze hebben ook geen last van het zgn. geheugeneffect (capaciteit varieert afhankelijk van ontlaad en laadcyclus duur) Als je bv. een volle Ni-Cd accu voor 50% van zijn capaciteit gebruikt en je laad hem weer volledig op zonder dat je hem eerst volledig ontlaad, dan zal de capaciteit slechts 50% (ongeveer) zijn van de oorspronkelijke capaciteit van 100%. Dus eerst volledig ontladen (conditioneren genoemd). De betere laders doen dit ook. Verder is de afgegeven spanning van een alkaline batterij 1,50 Volt terwijl dat van laadbare batterijen (accu's) slechts 1,20 Volt is. Vergeet niet je GPS te vertellen (lees, in te stellen) welke batterijen je gebruikt. De batterij indicator werkt alleen goed als je het juiste batterij type geselecteerd hebt. Gebruik je alkaline batterijen, selecteer dan alkaline in het menu "system" van je GPS (Garmin). Geldt nog niet voor alle systeem software versies! SY Etienne
Lex Geplaatst 15 oktober 2002 Geplaatst 15 oktober 2002 Bij lage temperaturen zijn [b:post_uid0]lithium[/b:post_uid0] batterijen de beste, beter dan alkaline. Ze zijn wel duurder, maar gaan dan beduidend langer mee. Zie ook in deze forumrubriek Brrrrr
ronnie Geplaatst 15 oktober 2002 Geplaatst 15 oktober 2002 Dit is een steeds weer terugkerend probleem van alle etrexen, Ik gebruik de mijne op de mountainbike, en kom dikwijls door ruig terrein, toen ik er last van kreeg ben ik het eens gaan opzoeken op het net, en kwam er achter dat er meer mensen zijn met hetzelfde probleem. Maar nu de Oplossing. Je kan de metalen lipjes iets verder uitrekken waardoor de batterijen er steviger inzitten, of je legt een klein stukje schuimrubber boven op de batterijen en sluit daarna de deksel. Bij mij is daarna het probleem niet meer voorgekomen dat de Etrex uitschakeld. Ik heb er stevige offroad afdalingen mee gefietst in de Ardennen. Het heeft er dus alles mee te maken dat de batterijen onder hevig getril het kontakt verliezen met de metalen lipjes, en daardoor schakelt de Etrex zichzelf uit. Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben, want het is een vervelend probleem die je liever niet hebt.
stefanne_3 Geplaatst 15 oktober 2002 Geplaatst 15 oktober 2002 Dit is een steeds weer terugkerend probleem van alle etrexen In het begin had de eTrex een spiraalveertje op beide battarijen. Het probleem toen was dat bij gebruik van kwalitatief mindere battarijen het spiraalveertje soms tussen de isolatie doorging en zo aan de pluskant van de battarij kortsluiting ontstond. In nieuwsgroepen van begin 2002 kan je dan ook verslagen lezen van gesmolten battarij aansluitingen. In reactie daarop is het ontwerp aangepast, dus minder kans op garantieklachten. Naar mijn mening nog niet het perfecte ontwerp. Het oude ontwerp van bijvoorbeeld de GPS12 was beter (zie tekening). Stefanne --//--
Aanbevolen berichten