Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Net in het bezit van mijn eerste GPS loop ik tegen het volgende op:

Op vakantie in frankrijk gebruik ik IGN stafkaarten 1:25.000 (www.ign.fr)

Deze kennen de opdruk 'GPS Compatibele' in UTM-WGS84.

Mooi ! Dat biedt perspectieven. In blauwe letters is aangeven bijv 440 op het kaart noorden en 4922 aan de zijkant.

Ik wil graag het volgende: Voor de tent wil ik een route uitzetten op de kaart, de coordinaten uitrekenen en deze invoeren in mijn Garmin GPS 60.

Op mijn GPS heb ik via Menu/Instellen/Eenheden de volgende instellingen gekozen

Positieformaat hddd'mm.mmm'

Kaartdatum GWS 84

Afstand/Snelheid Statuut

Hoogte Feet (ft/min)

Diepte Voeten

Temperatuur Celsius

Ik heb nu 2 vragen :

1. Zijn deze instellingen juist

2. Hoe krijg ik het coordinaat correct uitgerekend van een op de kaart gekozen plek en ingevoerd op mijn GPS

Graag advies

Met groet

Evert-Hans

Geplaatst (bewerkt)
Op mijn GPS heb ik via Menu/Instellen/Eenheden de volgende instellingen gekozen

Positieformaat hddd'mm.mmm'

Kaartdatum GWS 84

Afstand/Snelheid Statuut

Hoogte Feet (ft/min)

Diepte Voeten

Temperatuur Celsius

Ik heb nu 2 vragen :

1. Zijn deze instellingen juist

2. Hoe krijg ik het coordinaat correct uitgerekend van een op de kaart gekozen plek en ingevoerd op mijn GP

1. Ik denk dat je de volgende instellingen moet hebben:

Positieformaat UTM UPS

Kaartdatum WGS84

Hoogte Meters (m/sec) (tenzij op de kaart van Feet wordt uitgegaan)

Diepte Meters (tenzij op de kaart van Feet wordt uitgegaan)

Temperatuur Celsius

2. Ik denk dat je het UTM coördinaat van een bepaalde plek op de kaart kunt bepalen zoals je dat ook normaal bij kaarten doet (bv. Amsterdam bevindt zich in vak A6), maar nu bepaal je de positie aan de hand van de op de kaart vermelde UTM-coördinaten. Vergelijk het maar met de X- en Y-coördinaten van de wiskundeles.

En die breng je in in je gps60.

bewerkt door Peetee
Geplaatst

Oke instellingen zijn op orde

Als ik met deze instellingen een Waypoint maak van mijn eigen huis dan verschijnt er als positie

31 U 0663290

UTM 5779624

De franse kaart heeft een UTM grid, blauwe lijntjes dus.

startend in de linkerbovenhoek van de kaart is de nummering verticaal aflopend 4923, 4922 ect.

startend in de linkerbovenhoek van de kaart is de nummering horizontaal oplopend 434, 435 ect.

Elk hokje meet op deze 1:25.000 kaart 4 bij 4 cm.

Stel ik wil naar een kerkje lopen dat ligt in het vakje waarvan de verticale lijn links het getal 434 kent,

en waarvan de horizontale lijn onder 4923 kent.

Deze lijnen snijden elkaar dus in de linker benedenhoek van het vakje.

Vanuit deze linker benedenhoek ligt het beoogde kerkje op 19 millimeter naar rechts en 37 millimeter naar boven.

Wat moet ik dan in mijn GPS invoeren om een soortgelijk coördinaat te krijgen als hierboven staat aangegeven.

Geplaatst

De blauwe lijnen verdelen de kaart in vierkanten van 1 bij 1 km. De bijbehorende getallen zijn ook km's. Zet er 3 nullen achter voor de meters. Nu heb je de getallen die je ook in jouw GPS terugvind.

In jouw voorbeeld moet je dan invoeren:

voor X: 434*1000 + (19mm*1000/40mm) (40mm=1km)

voor Y: 4923*1000 + (37mm*1000/40mm)

Duidelijk?

Groeten,

Henk

Geplaatst
voor X: 434*1000 + (19mm*1000/40mm)  (40mm=1km)

voor Y: 4923*1000 + (37mm*1000/40mm)

Beste Henk,

Dank voor je snelle reactie. Ik snap wat je schrijft. Als ik die rekensom maak krijg ik

voor X: 434475

voor Y: 4923925

vergelijk ik dit met de eerder genoemde waypoint van mijn huis

31 U 0663290

UTM 5779624

wordt het dan:

31 U 0434475

UTM 4923925

?????

Graag je reactie

Evert-Hans

Geplaatst

31 U 0663290

UTM 5779624

Het kilometervierkant is dus:

31 U 0663

UTM 5779

en de afstand (op een 1:25000 kaart) vanaf de LO-hoek van dit vierkant is dus:

290 * 40mm / 1000 = 11.6 mm

624 * 40mm / 1000 = 24.96 mm

Was dat wat je bedoelde?

Geplaatst
31 U 0663290

UTM 5779624

Het kilometervierkant is dus:

31 U 0663

UTM 5779

en de afstand (op een 1:25000 kaart) vanaf de LO-hoek van dit vierkant is dus:

290 * 40mm / 1000 = 11.6 mm

624 * 40mm / 1000 = 24.96 mm

Was dat wat je bedoelde?

Ik snap de beweging heen en weer nu.

Betekent dit dat 31 U en UTM constante waarden zijn die bij deze notatie horen ?

Geplaatst

Als ik geen plastic Protractor heb maar wel een 1:25k kaart dan ga ik voor het uitmeten een lineaaltje gebruiken.

Eerst vanaf de linker lijn van het vak de west-oost afstand meten in mm, die vermeningvuldigen met 25 en vervolgens die optellen bij de Easting, het eerste (en altijd (voor onze streken) kleinere getal) van de UTM notatie.

Dan doe ik hetzelfde voor de vertikaal (N/Z) en tel die bij het andere getal op. De verkregen getallen voer de gGSr in.

Wel atijd even met de vinger de lijnen naar de kaartrand volgen voor het juiste getal want het is heel makkelijk om even scheel te kijken.

Geplaatst

31 U is afhankelijk van de plaats op aarde. Omdat het een vierkant raster is past dit niet zonder slag of stoot op een bolvorm. De aarde is verdeeld in stroken die van Noord naar Zuid lopen en naast en deels over elkaar liggen. Zone 31 is onze zone.

Een positie op aarde kan dus op twee verschillende UTM coordinaten liggen om het makkelijk te maken!

Henk

Geplaatst

Herstel! Voor het grootste deel zitten wij in 31 maar we hebben de 6 graden lijn, die de scheiding tussen UTM zones is, over ons land liggen. Ongeveer de lijn Deventer/Heerlen.

Oost daarvan zit je in zone 32U.

Gelukkig mag je vanwege overlap die er is tussen beide zones de posities ook gewoon als 31U ingeven. Maar je GPS zal - zodra die oost van de 6 graden lijn komt - de positie in 32U geven.

Geplaatst

Henk en Prof,

Ik begin er zowaar in te geloven dat ik het snap !

Natuurlijk erg fijn dat jullie mij zo helpen. Ik kon op het net niet dit soort instructie vinden. En de boekjes die op diverse sites worden aangeprezen zijn niet meer verkrijgbaar.

Hebben jullie voor mij nog tips t.a.v. boekjes of sites dan hoor ik dat graag.

Het geeft eigenlijk wel erg veel voorpret voor ik ook nog maar 1 stap van de wandeling gemaakt heb !

Evert-Hans

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...