Waterboys Geplaatst 1 april 2002 Geplaatst 1 april 2002 Ik kan jullie niet aan een referentiekaartje helpen van de bronzen NAP-bout in de piramide van Austerlitz, maar ik heb er wel een foto van: Al die bouten lijken natuurlijk op elkaar, dus je moet me maar geloven dat deze foto is genomen op de piramide van Austerlitz aan de trapzijde van Obelisk. Als je belangstelling hebt, laat maar even weten dan meel ik een groot exemplaar.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 6 april 2002 Auteur Geplaatst 6 april 2002 Ik krijg net te horen dat op http://164.214.2.59/gns/html/cntry_files.html ook een lijst met Nederlandse waypoint (2 Mb uitgepakt) staat. Sommige posities worden met weinig nauwkeurigheid gegegeven maar anderen staan op de cm opgegeven. Ik vraag mij af of die waypoints ergens op slaan. Een eerste blik op waypoint Leidse Hout geeft mij een plek een paar kilometer verderop. Maar wel een plek waar heel goed een meetbout zou kunnen zitten. Kunnen andere mensen eens in hun omgeving gaan kijken? De lijst is van de American Military. Vandaar ook dat gebruik van decimale graden: Gedoe met minuten en seconden is veel te ingewikkeld voor soldaten. Misschien zijn de punten OK maar de namen verkeerd. Maar zou de zaak van geen kant kloppen: niet aan de grote klok hangen.
Gast 74-1013985885 Geplaatst 6 april 2002 Geplaatst 6 april 2002 Ik vraag mij af of die waypoints ergens op slaan. Een eerste blik op waypoint Leidse Hout geeft mij een plek een paar kilometer verderop. Even wat steekproefjes genomen: de waypoints zitten steeds wel ongeveer in de buurt, maar wijken toch wel een aantal honderden meters tot enkele kilometers af. Doen wij misschien iets fout met het intepreteren van de waardes?
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 6 april 2002 Auteur Geplaatst 6 april 2002 Het is gewoon een lijst van niks. Ik heb de getallen eens laten voorbijscrollen. Er eindigt erg veel op 3333 en 6667 en 0000 bij de decimale graden. De notatie dms eindigt steeds met nullen. Dus er is heel weinig precisie. Ik denk dat ze een 1:100.000 kaart genomen hebben, namen aangeprikt en meer niet.
Waterboys Geplaatst 14 april 2002 Geplaatst 14 april 2002 Het is mij zojuist gelukt om een deel van het RD-bouten bestand in ArcView te krijgen. Met de 1:25000 kaart als achtergrond heb ik in de buurt van Haarlem eens gekeken waar die punten zich bevinden. Eén ervan plot op een driehoekig symbool met een zwarte punt in het midden, net als Austerlitz. In werkelijkheid is dit een bunker. De bunkers in de buurt hebben dit teken niet. Is er iemand in het bezit van een recente topografische kaart die even in de legenda kan kijken wat een rode driehoek met zwarte punt in het midden betekent?
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 14 april 2002 Auteur Geplaatst 14 april 2002 De legenda voor zowel 1:25.000 als 1:50.000 staan ter download op mijn page http://www.xs4all.nl/~atarist/geo/geohome.htm onder 'My maps'. Het driehoekje met zwarte punt is: GPS Kernet Punt. Meetbouten die rondom een goed zicht op de satellieten hebben. En die tot op de millimeter zijn uitgemeten. Zo moeten dus stevig aan de grond vast zitten. Een bunker is wel zo bruikbaar daarvoor.
Waterboys Geplaatst 14 april 2002 Geplaatst 14 april 2002 Dom, dom, dom .... Dat had ik moeten weten dat de legenda op je homepage stond. Hij staat zelfs bij mijn bookmarks. Hartelijk dank Professor.
Bernez Geplaatst 14 april 2002 Geplaatst 14 april 2002 He Prof, Ben je zeker dat je de goede link bij de goede legenda hebt? Als ik nl. legenda.jpg bekijkt dan staat er dat 't bewerkt is voor 1:25000 en als ik op de link 1:25000 klikt krijk ik leg50000.jpg te zien. Wat is nu de bedoeling? Bernez
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 14 april 2002 Auteur Geplaatst 14 april 2002 Ja je hebt gelijk: ik had de zaak omgewisseld. Bij 1:25.000 is een huizenblok grijs, bij 1:50.000 rood. En een GPS Kernnetpunt is bij 1:25.000 rood van binnen en wit gevuld bij 1:50.000. Wil je meer van die punten: RD/NAP heeft ze in de aanbieding: de complete lijst op meters nauwkeurig voor Eur 22,24
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 26 april 2002 Auteur Geplaatst 26 april 2002 Ik zat te wachten op mooi weer en woensdag was het zover. Ik heb mijn notebook en GPS op de opgevoerde Spartamet naar de Zuiddijk in Hazerswoude gereden. Alwaar ik de GPS op een fotostatief recht boven de GPS Kernet Punt dop/bout heb geplaatst en 1 1/2 uur ben gaan meten. Onderwijl erbij gezeten, koffie gedronken, broodje gegeten, naar de lammetjes en vogeltjes gekeken etc. Ik heb deze plek verkozen boven meer nabijgelegen ijkpunten want die zitten allemaal op bruggen, viaducten e.d. drukke plekken: hier is alleen een rustig fietspaadje. Na aflloop van de tijd ging ik zien wat er gebeurt was en helaas: voortijdig afgebroken vanwege teveel leesfouten. Ik heb nu de berekeningen uitgevoerd en het valt best mee. Ik kreeg een 'twijfel-waarde' van 10,7 mm en meestal ligt dat na een dergelijke meting tussen de 5 en de 20 mm. Ik deed al die moeite omdat ik wist dat de meetbout precies op 100824,367 / 456543,432 zit. (op de mm dus) En wat gaf mijn meting: 100824,378 / 456543,373 dat is dus 11 / 41 mm 'verkeerd'. Het idee van 'geld voor tijd inruilen' bij GPS surveying gaat dus redelijk op! Ik zal het verder onderzoeken. Zo iets geeft een mens weer moed!
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 5 mei 2002 Auteur Geplaatst 5 mei 2002 Ik heb weer nieuws over mijn geliefde meetbout in de Zuiddijk te Hazerswoude. Ik deed de berekeningen met Geogenius van Trimble (gratis basic versie). Maar die doet niet gratis de zgn. 'fixed' berekeningen (vakterm). Dat doet Gringo uit UK wel. Ik heb dus mijn gegevens daardoorheen laten halen en waar kwam die op uit? Het moest zijn: 100824,367 / 456543,432 Het werd: 100824,327 / 456543,412 Aangetekent moet worden dat Gringo er niet in slaagde om een 'fixed solution' te maken. Dus 'betrouwbaarder' of 'preciezer' tov. Geogenius is deze berekening niet.
Wally Geplaatst 5 mei 2002 Geplaatst 5 mei 2002 Prof, je hebt het over teveel leesfouten (meting werd afgebroken). Betreft het hier leesfouten in de verbinding met de GPS (kabeltje) of andere fouten? Nog een vraagje: heb je gemeten met DGPS of is dit gewoon de 'huis, tuin en keukenontvanger' (ook wel handheld ontvanger genoemd)?
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 5 mei 2002 Auteur Geplaatst 5 mei 2002 Ik heb een gewone GPS12 gebruikt. Een Etrex zou ook moeten lukken. RAW Reciever Data gaat via de RS232 de laptop in. Ik had veel satellieten zichtbaar, dus zeer veel data. Dan treden RS232-overrun fouten op aan de Garmin kant. 9600 baud is te weinig. Dus zijn 'records' niet compleet en vallen meetmomenten weg zal ik maar zeggen. Het effect is niet desastreus over het algemeen, heb ik zo de indruk. Wat ik doe wordt wel eens DGPS genoemd: met behulp van een referentiestation (Delft Universiteit) kan ik fouten corrigeren.
Wally Geplaatst 5 mei 2002 Geplaatst 5 mei 2002 Ok, het is wat duidelijker. RAW Receiver data, is dat een output formaat van de GPS? Of is dat NMEA output wat je gebruikt?
Aanbevolen berichten