Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Vanochtend starte ik mijn Legend per ongeluk met de stick ingedrukt. Hierdoor kwam ik in een testscherm. Niets spannends tot dusver. Echter: op het scherm werd o.a. de temperatuur in graden Celsius aangegeven. Binnen de gebruikte software versie (3.60) wordt er met deze temp niets gedaan.

Het is ook niet heel belangrijk om iets met die temperatuur te doen. Maar het is mij nu wel duidelijk dat er functies (hardwarematig) op de legend zitten die (softwarematig) niet ondersteund worden. Is er iemand bekend met het tweaken van deze kassies?

Geplaatst
Vanochtend starte ik mijn Legend per ongeluk met de stick ingedrukt. Hierdoor kwam ik in een testscherm. Niets spannends tot dusver. Echter: op het scherm werd o.a. de temperatuur in graden Celsius aangegeven. Binnen de gebruikte software versie (3.60) wordt er met deze temp niets gedaan.

Het is ook niet heel belangrijk om iets met die temperatuur te doen. Maar het is mij nu wel duidelijk dat er functies (hardwarematig) op de legend zitten die (softwarematig) niet ondersteund worden. Is er iemand bekend met het tweaken van deze kassies?

Dat de temperatuur zichtbaar wordt is redelijk bekend. Het tweaken er van heb ik nog niet gehoord. Het geeft volgens mij ook niet de omgevingstemperatuur aan, maar de temperatuur in je Legend.Er ligt mij iets van bij dat het van belang is voor de reperateur als het ding kapot is. Bij een bepaalde inwendige temp zal je Legend het waarschijnlijk niet doen.

Ooit, voor jaren terug, is er al eens over geschreven hier op het forum. Maar ja, ik kan het niet zo 1,2,3 terugvinden.

Dingen gaan altijd tegelijkertijd fout, maar als ze goed gaan, gebeurt dat alleen geleidelijk.

Geplaatst

Zoals ik al zei: het gaat me niet per sé om de temperatuur (ik kan zo wel voelen of het warm of koud is :) , daar heb ik geen techniek voor nodig ;) )

Maar ik ben erg benieuwd of er hardware verborgen wordt gehouden (die bijvoorbeeld in duurdere types wel beschikbaar is)

Geplaatst
Ik ben erg benieuwd of er hardware verborgen wordt gehouden (die bijvoorbeeld in duurdere types wel beschikbaar is)

Het antwoord is in deze negatief :)

Nee dus ;)

Ervaring doet onze wijsheid toenemen, maar onze fouten niet afnemen.

Geplaatst

Voor zover mij bekend is er alleen een geheim protocol uitgeplozen n.l. dat van de async.

Namelijk messages 0x16, 0x37, 0x39 and a couple fields in 0x38.

Zie Async

Ook kan men (maar dat is gewoon) de almanac uit de GPSr halen en sinds kort ook the ephemeris data uit de Navigation Message ID: 0x36.

Het 'verbogen stukje hardware' dat hierboven vermeld word door Eppie is een temperatuurvoeler van de kristaloscillator. Die wordt gebruikt om een schatting te maken van de clock-drift in de komende 1/1000-ste seconde (of zoiets in die grootte-orde) die sterk afhankelijk is van de temperatuur en met een zelf-ijkende tabel geïnterpoleerd wordt. Zodoende werkt deze klok-fout slechts in de positiebepaling door tot een fout van 1-2 meter.

Geplaatst

Bedankt prof, voor deze gedetailleerde reaktie.

In het testscherm zoals vermeld staat ook een regel "Xo drift ---.--".

Dat zal dan wel met elkaar te maken hebben ( ? ).

In ieder geval zijn dat features waarmee je als gewoon gebruiker niets kunt.

Bedankt voor jullie response

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...