Spring naar bijdragen

Omvormer 12V= naar 5V= 2A


Gast Scotty

Aanbevolen berichten

Gast Scotty

Hallo,

 

Ik heb mij onlangs een PPC / GPS aangeschaft met alle toebehoren erbij om te monteren op de motor.

Alleen, op een motor zit nu eenmaal geen cigarenaansteker :D

 

Nu zou ik dus een omvormer willen maken om de 12V= van de motor om te zetten naar de 5V= van de PPC.

Dan kan ik dit apparaatje inbouwen in de motor en met een kabeltje mijn PPC van stroom voorzien zodat ik hem ook kan gebruiken voor langere ritten.

 

Mijn vraag is dus: Kan iemand mij een schema bezorgen van zo een omvormer ?

 

Alvast bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik neem aan dat zo'n ding niet veel stroom nodig heeft, lager als 2 amp? dan neem je gewoon een LA-7805 spanningsregelaar. kan ook LM of iets zijn als het maar 7805 is.

het ding heeft maar 3 pootjes. leg hem met het koelvlak B.V. op tafel, pootjes naar je toe, het linker pootje is 12v in de middelste is de massa, de rechter is de uitgang 5v.

 

deze dingen zijn in elke normale elektronika zaak te koop. simpeler kan haast niet.

 

groeten van erik NL1EDE

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

 

Ik heb mij onlangs een PPC / GPS aangeschaft met alle toebehoren erbij om te monteren op de motor.

Alleen, op een motor zit nu eenmaal geen cigarenaansteker  :D

 

Nu zou ik dus een omvormer willen maken om de 12V= van de motor om te zetten naar de 5V= van de PPC.

Dan kan ik dit apparaatje inbouwen in de motor en met een kabeltje mijn PPC van stroom voorzien zodat ik hem ook kan gebruiken voor langere ritten.

 

Mijn vraag is dus: Kan iemand mij een schema bezorgen van zo een omvormer ?

 

Alvast bedankt.

 

Misschien heb je hier iets aan?

 

SCHAKELENDE AUTO ADAPTER 2A

 

zie hier voor de: Verkoopadressen

kost ongeveer 15 euro, kan je het zelf (bijna) niet voor bouwen.

 

Waterdicht zal ie trouwens wel niet zijn.

 

Groet, Marcel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

 

Ik heb mij onlangs een PPC / GPS aangeschaft met alle toebehoren erbij om te monteren op de motor.

Alleen, op een motor zit nu eenmaal geen cigarenaansteker  :D

 

Nu zou ik dus een omvormer willen maken om de 12V= van de motor om te zetten naar de 5V= van de PPC.

Dan kan ik dit apparaatje inbouwen in de motor en met een kabeltje mijn PPC van stroom voorzien zodat ik hem ook kan gebruiken voor langere ritten.

 

Mijn vraag is dus: Kan iemand mij een schema bezorgen van zo een omvormer ?

 

Alvast bedankt.

 

Gek idee misschien, maar is het dan niet veel simpeler om een sigarettenaansteker op de motorfiets te monteren?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu zou ik dus een omvormer willen maken om de 12V= van de motor om te zetten naar de 5V= van de PPC.

Gek idee misschien, maar is het dan niet veel simpeler om een sigarettenaansteker op de motorfiets te monteren?

Hmm, ik denk dat het aansluiten van 12 v geen probleem is! :D

Echter er moet echter van 12 v slechts 5 v gemaakt worden! :crybaby:

bewerkt door JandeBeHanger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Weiherhof Kriche Team

Kijk ook eens op www.conrad.nl

en dan zoeken naar omvormers

ze zijn er en wel met een gebruiksaanwijzing

bewerkt door Weiherhof Kriche Team
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat vooral van belang is, is het feit dat de uitgangsspanning stabiel is, en dat bijv het gebruik van de startmotor geen pieken geeft waardoor de PPC de geest geeft.

 

De eerder genoemde 3 poots regelaar kan goed functioneren, maar is van het lineaire type, deze kan daardoor bij grotere stroomafname flink warm worden. Goede koeling is daarom vereist.

 

Bij het gebruik van een schakelende regelaar zal er minder in warmte omgezet worden, en schakelpieken zullen beter onderdrukt worden, nadeel is echter dat de schakeling gecompliceerder is en daardoor dus duurder.

 

Maar omdat je schrijft over inbouwen zou ik kiezen voor de laatste mogelijkheid waarbij je dan het beste een aan/uit schakelaar aan de ingang van de omvormer kunt plaatsen zodat de schakeling de accu niet leeg kan trekken indien deze niet in gebruik is. Vergeet trouwens niet om een smeltveiligheid in de voedingslijn op te nemen, bij kortsluiting zul je jezelf dankbaar zijn dat je hieraan gedacht hebt.

 

Al met al, kijk eens of je een schakelende regelaar te pakken kunt krijgen, hier heb je bij grotere stromen het meeste voordeel bij.

Indien je kunt meten wat de opgenomen stroom is en deze is bijv 0,5 A dan zou je ook nog kunnen volstaan door te kiezen voor de goedkopere 3 poots oplossing.

 

Succes met zoeken naar de oplossing.

 

Groetjes Jan-Willem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Scotty

 

Gek idee misschien, maar is het dan niet veel simpeler om een sigarettenaansteker op de motorfiets te monteren?

 

 

Heb ik ook aan gedacht, maar het is een 'naked-bike', dit maakt het moeilijk om de sigarettenaansteker mooi weg te werken. Daarom wou ik een omvormer inbouwen in het batterijvak en slechts een klein stekkertje naar buiten brengen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een PPC trekt toch geen 2 ampere?

Dan blijf je batterijen voeren. :D

Ik denk dat een 7805 spanningsregelaar al voldoet.

Koelblokje eraan en klaar is Scotty.

Ga maar eens googelen op 7805 en je komt te kust en te keur schema's tegen.

 

Suc6 of eigenlijk Suc5.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...