Spring naar bijdragen
  • 0

ideale scaninstellingen

Vraag

Geplaatst

Ik ga deze zomer fietsen in Ierland (niet de eerste keer, maar wel eerste keer met GPS) en heb de topografische kaarten (1/50.000) gekocht voor de streek waar we heen gaan. Natuurlijk wil ik mijn routes voorbereiden op de computer en uploaden naar de GPS. Ik heb dan ook OZI-explorer geïnstalleerd en een licentie aangekocht.

Nu zou ik graag weten wat de beste manier is om deze kaarten in te scannen (op een A4 scanner) en samen te voegen. Welke instellingen (dpi, aantal kleuren, bestandsformaat, ...) gebruiken jullie en hoe gaan jullie te werk om de scans opnieuw samen te voegen? (panaview, mapmerge, ...) En hoe gaan jullie te werk met het positioneren van de calibration-points (vooral in de rand, in het midden, willekeurig, ...)? Of hebben jullie ervaring met het laten inscannen door een professionele scanservice (en wat is de kostprijs daarvan)?

Ik neem aan dat de leprechauns een bepaalde vaste workflow volgen en dat die redelijk geoptimaliseerd is. Hoe gaan zij te werk bij het omzetten naar digitale formaten? (Voor de duidelijkheid ik ben niet op zoek naar illegale dingen :beerchug:, ik ben alleen op zoek naar de ideale manier van digitaliseren.)

Ik heb al een beetje rondgekeken op dit en andere fora, maar echt concrete of recente informatie vind ik niet (bijvoorbeeld eerst samenvoegen met een grafisch programma of aparte maps aanmaken en samenvoegen met mapmerge).

Bedankt,

Lars

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

De dwergen gebruiken niets anders dan bestaande kaarten op basis van de zogenaamde top25 kaart. HIER is een plaatje daarvan te vinden. (mod:dit is een overzichtskaart en geen illegale kaart.)

De kaarten die je daarvoor kunt kopen (in de goede reisboekhandel en/of hiking-winkel) zijn ingedeeld op basis van dit systeem. Voor Amsterdam zul je bijvoorbeeld kaart 25E en 25G moeten aanschaffen.

Met jou kaarten van Ierland zul je eenzelfde systeem moeten toepassen bij het inscannen, en dan lijkt me het indelen in A4-formaat-blokken me het handigst.

• 0
Geplaatst

Wat betreft aantal dots /inch : je moet proberen dat een pixel 5x5 meter groot wordt.

Mogelijk is 1 km afstand 2 cm op de kaart. Maar ja, Engels, die werken soms in yards , feet en miles etc.

Als kaarten ook geschaduwde hoogte aangeven dan heb je veel kleuren (256). Maar zijn er alleen hoogtelijnen dan kom je vaak goed uit met 4 drukkleuren plus 2 mengingen dus 16 kleuren.

Experimenteer wat het beste gaat: scannen met weinig kleuren of scannen met veel kleuren en dan zien of er een goede methode is om het aantal kleuren te reduceren met je beeldbewerker. Dit laatste heeft de voorkeur want dan kan je een vast kleurenpalet aan alle scans toekennen.

Papieren kaarten hebben vaak in de hoeken en aan de randen nummers staan. Ozi kent het OGB-grid (British grid). En ook de projectie en kaartdatum moeten erop gedrukt staan.

Plakken: Panavue gaat goed.

• 0
Geplaatst

Hallo Lars,

Het inscannen van kaarten gaat als volgt:

Gebruik topografische kaarten 1:50.000 of 1:25.000.

De meeste kaarten zijn 40x50 cm.

Scan de kaarten in zes delen, een ruime overlap dus, in 300 dpi.

Maak in Photoshop een nieuw document van 44x54cm, ook 300 dpi.

Activeer in Photoshop het Grid en stel deze in op vakjes van 2cm (zoals het 1:50.000 kaartblad.

Het enige wat je nu nog moet doen is het grid van het kaartblad precies laten aansluiten op het grid in het Photoshop document.

Je zult merken dat het ingescande grid niet helemaal overeenkomt.

Doe het volgende: verschuif het ingescande deel zodanig dat één van de hoeken precies op het Photoshop grid ligt.

Ga nu naar Tranform>Distord en versleep één voor één de andere hoekpunten net zolang tot de gridlijnen perfect over elkaar liggen.

Dit vereist enige oefening.

In de praktijk blijkt het handig om de ingescande delen terug te "snijden"tot een geringe overlap.

Herhaal dit voor de andere vijf delen.

Eventule kleurverschillen corrigeer je met de Levels.

Als alles goed gaat heb je nu een 100 % digitale kopie van je kaartblad.

Zet op de vier hoeken nog even een paar paskruisen dat is handig bij het calibreren.

Ook handig: zet in marge het nummer van het aangrenzende kaartblad.

Sla het bestand op voor eventuele latere correcties.

Verander de modus in 256 kleuren het bestand wordt nu ongeveer 30 MB.

Plaats dit bestand in OziExplorer.

Open OziExplorer en ga naar kaartblad openen en calibreren.

Bij kaartdatum vul je in : Rijksdriehoekmeting en bij kaartprojectie Transverse Mercator.

Klik op punt 1 en laat de cursor samenvallen met het paskruis.

Neem de op de kaart vermelde coordinaten over.

Vervolgens hetzelfde voor de andere drie hoekpunten. Opslaan. Klaar.

Ikzelf gebruik de kaarten om tracs in te tekenen. Kijk, aangekomen bij de rand van een kaartblad naar het nummer van het aangrenzende kaartblad en open die.

Het laatste stukje van je track staat nu in de marge van het nieuwe kaartblad, je kunt dus eenvoudig verder tekenen.

Als je de track opslaat geld dit automatisch over alle gebruikte kaartbladen.

Sla de track op en/of verstuur deze naar je GPS.

Daar verschijnt de track als een stippellijn. Door in en uit te zoomen kun je die in de praktijk uitstekend volgen. Vooral als je in KaartSetup kiest voor:WegUp. Je huidige positie is dan een vast punt en de kaart draait als het ware onder je door.

Als je verkeerd fietst of loopt zie je onmiddelijk dat je afwijkt van de door jou gemaakte track. Ideaal.

Veel succes, Niek

Ik ga deze zomer fietsen in Ierland (niet de eerste keer, maar wel eerste keer met GPS) en heb de topografische kaarten (1/50.000) gekocht voor de streek waar we heen gaan. Natuurlijk wil ik mijn routes voorbereiden op de computer en uploaden naar de GPS. Ik heb dan ook OZI-explorer geïnstalleerd en een licentie aangekocht.

Nu zou ik graag weten wat de beste manier is om deze kaarten in te scannen (op een A4 scanner) en samen te voegen. Welke instellingen (dpi, aantal kleuren, bestandsformaat, ...) gebruiken jullie en hoe gaan jullie te werk om de scans opnieuw samen te voegen? (panaview, mapmerge, ...) En hoe gaan jullie te werk met het positioneren van de calibration-points (vooral in de rand, in het midden, willekeurig, ...)? Of hebben jullie ervaring met het laten inscannen door een professionele scanservice (en wat is de kostprijs daarvan)?

Ik neem aan dat de leprechauns een bepaalde vaste workflow volgen en dat die redelijk geoptimaliseerd is. Hoe gaan zij te werk bij het omzetten naar digitale formaten? (Voor de duidelijkheid ik ben niet op zoek naar illegale dingen :D, ik ben alleen op zoek naar de ideale manier van digitaliseren.)

Ik heb al een beetje rondgekeken op dit en andere fora, maar echt concrete of recente informatie vind ik niet (bijvoorbeeld eerst samenvoegen met een grafisch programma of aparte maps aanmaken en samenvoegen met mapmerge).

Bedankt,

Lars

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...