Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik heb een probleempje met mn GPS12. Ik heb gemerkt dat ik de laatste tijd een standaard afwijking heb van zo'n 30 meter. Soms erg lastig, heb ik ook weer mogen ondervinden op het GME2005. Zeker als je in een bos naar een klein kistje moet zoeken is 30 meter erg veel.

Weet iemand of het mogelijk is om een GPS te kalibreren? Ben mn handleiding kwijt :thumbup: , dus opzoeken is wat lastig. Misschien weet de Prof iets? Als ik me niet vergis heeft hij ook een GPS12. Of iemand anders, mag natuurlijk ook.

ReizenReizen

Geplaatst
Ik heb een probleempje met mn GPS12. Ik heb gemerkt dat ik de laatste tijd een standaard afwijking heb van zo'n 30 meter. Soms erg lastig, heb ik ook weer mogen ondervinden op het GME2005. Zeker als je in een bos naar een klein kistje moet zoeken is 30 meter erg veel.

Weet iemand of het mogelijk is om een GPS te kalibreren? Ben mn handleiding kwijt  :blush: , dus opzoeken is wat lastig. Misschien weet de Prof iets? Als ik me niet vergis heeft hij ook een GPS12. Of iemand anders, mag natuurlijk ook.

Tja, Kalibreren van een GPS weet ik niet. Maar als het op een handleiding van de GPS 12 van Garmin gaat, is dat een kwestie van Google vragen en dan kom je binnen een seconde op http://www.garmin.com/products/manual.jsp?...ct=010-00146-00, waar je o.a. een handleiding kunt downloaden.

Manuals

GPS 12:

GPS 12, 12XL, 48, 80 Addendum Rev. A, 01/01 Download (39 KB)

Owner's Manual Rev. B, 01/99 Download (1.31 MB) buy

Geplaatst

Theoretisch en practisch gezien kan je zeggen dat GPSr's zelfcalibrerend zijn.

Menselijke interventie in deze geeft alleen maar ellende.

Maar ja, je observeert een afwijking van systematisch 30 meter. Dat is teveel.

Is het volgende experiment mogelijk:

download uit de GPS12 de track en/of waypoints waar dit is waargenomen.

De GPS12 onthoud en exporteert alles in WGS84 (en kan niet anders).

Haal het Ozi binnen en kijk even of Ozi ook WGS84 als import mapdatum aanneemt. Dat is n.l. wel instelbaar. Pas op!

Leg er een topo kaart onder die goed geijkt is. Observeer je nu ook die afwijking voordurend, b.v. track loopt 30 meter naast voetpad etc?

Indien nee, dan is er iets mis met wat je op het GPS12-scherm afleest. Ik zou zeggen: kijk na of je mapdatum goed staat.

Mogelijk heb je oude software in de GPS12 zitten. Update dan.

Probeer een totale reset.

http://www.xs4all.nl/~atarist/geo/gps_secret.htm

en daarna zal je wel de RD-parameters opnieuw moeten zetten

http://www.xs4all.nl/~atarist/geo/gps_rd.htm

Ik ben benieuwd.

Geplaatst

Wat ik tot nu toe heb gedaan.

Om de afwijking te bepalen ben ik op een paar rotondes gaan staan en daar een

WP aangemaakt. Vervolgens heb ik met Mapquest en Map24 deze punten in een kaartje gezet. Een duidelijke afwijking was het resultaat.

Vervolgens heb ik de GPS geupdate. Van versie 4.53 naar 4.60.

Wederom een rotondetest (leuk woord voor de begrippenlijst ;) ). Wederom een afwijking.

Toen ben ik wat oude WP's gaan bekijken. Wat me toen opviel was dat er bij de coordinaten die ik had ingevoerd een afstand was opgeteld. Bijvoorbeeld de parkeerplaats van "Op elk doosje past een dekseltje" was eerst N52 01.828 E005 44.430 en dat staat nu in mijn GPS als N52 01.841 E005 44.457. Dus +13 en +27.

Wat als ik deze waardes nu van de rotondecoordinaten aftrek? Een mooi plaatje met het sterretje precies op de rotonde.

Klik hier voor de resultaten in beeld.

Mijn GPS telt dus bij de juiste waarde een bepaalde afstand op. Dit vind ik raar, maar misschien denken andere mensen hier anders over. Heeft iemand hier een verklaring voor? Hoe kan dit en hoe is dit te verhelpen? Staan mijn instellingen wellicht verkeerd?

Ik kan voortaan wel elke keer handmatig de coordinaten veranderen, maar dat is niet echt handig. :no:

Geplaatst (bewerkt)
Toen ben ik wat oude WP's gaan bekijken.  Wat me toen opviel was dat er bij de coordinaten die ik had ingevoerd een afstand was opgeteld.

.........

Dus +13 en +27.

Wat als ik deze waardes nu van de rotondecoordinaten aftrek? Een mooi plaatje met het sterretje precies op de rotonde.

.........

Ik kan voortaan wel elke keer handmatig de coordinaten veranderen, maar dat is niet echt handig.  :no:

Afwijking lijkt iig regelmatig, maar ben benieuwd of die afwijking ook bij twee ver van elkaar gelegen WP's hetzelfde is.

Otto.

[Geëditte toevoeging: Boa, had je laatste berichtje nog niet gelezen, vandaar mijn mosterd na de kaartdatum.]

bewerkt door oot

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...