Spring naar bijdragen
  • 0

verschil in positie ozi / garmin GPS

Vraag

Geplaatst

Laatst heb ik tijdens mijn wandeling mijn PDA (OziExplorer) gekoppeld aan mijn garmin GPS 60cs. Ik merkte dat de weergave van de posities in OZI en garmin niet geheel overeenkwamen. Toen ik de verbinding tussen mijn PDA en GPS verbrak, gaf mijn garmin-GPS weer naar zijn correcte positie aan. Kan iemand mij vertellen wat hier aan de hand is?

ps. ik maak gebruik van de verbindingskabel die via gomadic.com is aangeschaft (mochten mensen twijfelen over de kwaliteit van het kabeltje, in mijn ogen licht het daar niet aan.)

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst (bewerkt)
Laatst heb ik tijdens mijn wandeling mijn PDA (OziExplorer) gekoppeld aan mijn garmin GPS 60cs. Ik merkte dat de weergave van de posities in OZI en garmin niet geheel overeenkwamen. Toen ik de verbinding tussen mijn PDA en GPS verbrak, gaf mijn garmin-GPS weer naar zijn correcte positie aan. Kan iemand mij vertellen wat hier aan de hand is?

Jij bedoelt dat de koordinaten, de getallen, van de gps niet exact hetzelfde waren als wat Ozi Ce op de PDA liet zien?

of

ligt het aan de calibratie van de digitale kaart

bewerkt door JandeBeHanger
  • 0
Geplaatst

Jij bedoelt dat de koordinaten, de getallen, van de gps niet exact hetzelfde waren als wat Ozi Ce op de PDA liet zien?

of

Of is in OziExplorerCe de kaartdatum wel correct ingesteld? Klik maar eens op de balk waar de coordinaten staan je zult zien dat je die kunt wijzigen.

Groeten Haak.

• 0
Geplaatst

of

Nee het ligt niet aan de calibratie, omdat bij het verbreken van de verbinding zie ik dat mijn GPS een andere positie aangeeft (welke in mijn ogen wel de correcte positie is). Ik denk zelf aan de volgende mogelijke oorzaken (al vind ik het zelf wel ver gezocht):

- interferentie tussen PDA en GPS (kans acht ik klein).

- communicatie tussen PDA en GPS verloopt niet geheel vlekkeloos en daarmee wordt het voor de GPS niet goed mogelijk om de exacte positie uit te rekenen (????).

• 0
Geplaatst

Nee ik kan niet vertellen wat er aan de hand is. De GPS ontvanger berekent een positie, geeft die weer op zijn scherm op de wijze die jij wenst en transporteert de positie naar de PDA. Die op zijn beurt deze data gaat interpreteren op zijn manier.

Hoe het dus kan dat verbonden met de PDA de GPS verkeerd weergeeft en na verbreking van de connectie wel juist weergeeft is mij een raadsel.

De PDA levert namelijk geen posities aan de GPS. Dat is echt 1-richtingsverkeer: posities de PDA in.

• 0
Gast Waterman67
Geplaatst
Nee ik kan niet vertellen wat er aan de hand is.  De GPS ontvanger berekent een positie, geeft die weer op zijn scherm op de wijze die jij wenst en transporteert de positie naar de PDA. Die op zijn beurt deze data gaat interpreteren op zijn manier.

Hoe het dus kan dat verbonden met de PDA de GPS verkeerd  weergeeft en na verbreking van de connectie wel juist weergeeft is mij een raadsel.

De PDA levert namelijk geen posities aan de GPS. Dat is echt 1-richtingsverkeer: posities de PDA in.

Nu ben ik helemaal nieuw in dit stukje techniek maar toch nog even wat ik hiervan weet.

Synchronisatie tussen een laptop en garman gps map 60c ging ook niet van harte.

Voor koppelen 6 satelieten aan ontvangst na koppelen miste ik er gelijk drie. USB stekker eruit en voila wel weer ontvangst. Synchronisatie loopt dus niet geheel goed en is zeker geen 1 richtverkeer. :lol1:

• 0
Geplaatst
Synchronisatie loopt dus niet geheel goed en is zeker geen 1 richtverkeer. :lol1:

Helaas voor je conclusie, maar je zit wel fout.

Synchronisatie (2richtingverkeer) tussen een laptop en een GPSontvanger zal alleen een synchronisatie kunnen zijn tussen de waypoints die opgeslagen zijn in het geheugen van de GPS en Waypoints die in een programma op de laptop zijn ingevoerd of zijn opgeslagen :P

Het zal nooit en te nimmer een synchronisatie zijn tussen wel en niet ontvangen satellietsignalen.

Wat het ontvangst betreft zal het altijd een eenrichtingverkeer zijn.

De GPsr ontvangt signalen van satellieten en geeft dit door aan software op de Laptop, of PC, of PDA en nooit en te nimmer andersom of 2 richtingverkeer.

Een GPSr zal niet meer of minder satellieten aangeven als er een ander apparaat dan een antenne wordt aangekoppeld en er geen interferentie aanwezig is.

• 0
Geplaatst
Nu ben ik helemaal nieuw in dit stukje techniek maar toch nog even wat ik hiervan weet.

Synchronisatie tussen een laptop en garman gps map 60c ging ook niet van harte.

Voor koppelen 6 satelieten aan ontvangst na koppelen miste ik er gelijk drie. USB stekker eruit en voila wel weer ontvangst. Synchronisatie loopt dus niet geheel goed en is zeker geen 1 richtverkeer. :lol1:

Hetgeen dus zou inhouden dat de laptop een stoorsignaal produceert dat via de kabel de GPS ontvanger bereikt en daar de ontvangst beïnvloed in ongunstige zin.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...