Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hoe stel ik mIRC in om op het chat kanaal te komen?

Hier volgen een aantal stappen om dit voor elkaar te krijgen:

heb je geen nog geen mirc dan kun je die

hier downloaden

Start mIRC op

Ga naar file --> options --> connect

Vul daar je naam, e-mail en nickname in.

Als je daar mee klaar bent, click dan op 'edit'

Vul daar het volgende in:

Bij description: Geo

Bij IRC server: irc.xs4all.nl of andere .nl servers

Bij Port: 6660 t/m 6669 (standaard is het 6667, moet je zelf even kijken welke het snelst is)

Klik dan op ok.

Ga dan naar Connect --> options in het linker menu

vink hier 'connect on startup' en 'reconnect on disconnection' aan.

Ga dan in het linker menu naar IRC --> perform

en vink 'On connect, perform these commands' aan en vul daaronder het volgende in:

join #geocaching

Klik daarna op OK

Sluit nu mIRC af.

Eh voila, mIRC is ingesteld. Als je mIRC nu opstart dan kom je automatisch op het Geocacher chatkanaal.

Geplaatst (bewerkt)

Ik heb problemen met inloggen op jullie chat!

Je moet bij deze server 'Ident Server' aanzetten. Dat doe je hier: Mirc: File --> options --> connect --> Identd

Verder mag je naam niet langer zijn dan 9 karakters, en mag geen { *naam} of [ *naam]. Enigste wat nog toegestaan is _ *naam_

-------------------------------------------------------------------------------

Hoe doe ik een actie in de chat, dus dat je *naam ... in het blauw ziet? top

Dit doe je met het commando '/me'. Dus een voorbeeld is: /me typt iets leuks

Dan komt er te staan als je naam Piet is: * Piet typt iets leuks

Hoe verander ik mijn naam in de chat?

Dit kan je doen door middel van het commando '/nick'

dan type je dus: /nick naam

Hoe maak ik kleurtjes in de chat? En vet gedrukt / onderstreept / geselecteerd etc.? top

Met ctrl+k en dan een cijfer, of je krijgt een popup menu waarmee je kan kiezen.

Verder met ctrl + b (vet) /u (onderstreept) /r (zwarte achtergrond, witte letters). Kortom met de ctrl + toets combi. Speel er eens mee...

Ik zie mensen altijd 'away' gaan in de chat. Hoe werkt dat?

Dit kan met het commando '/away' Voorbeeld: /away ik ben weg.

Verder gebruiken veel mensen scripts om dit soort dingen makkelijker te maken. -------------------------------------------------------------------------------

Ik heb gezien dat mensen in de chat allerlei scriptjes gebruiken, wat zijn dat en waar kan ik ze vinden? top

Scriptjes zijn er om bepaalde handelingen te vergemakkelijken en vaak ook voor lollige toevoegingen, logs, en protectie tegen spammers.

Pas echter op als je zo'n script gebruikt dat je niet zelf gaat spammen, of de regels overtreed. Scripts willen namelijk nog wel eens overbodige text pasten op ongewenste moment (zoals herhalende 'away' berichten), of ongewenst mensen 'kicken' als je daar de rechten toe hebt. Zorg dus als je een script gaat gebruiken, dat je ook weet hoe het werkt.

Enkele scripts zijn bijvoorbeeld: Peace and Protection en pIRC

Wat is kicken / bannen?

Als iemand iets ongewenst doet in de chat, zoals spammen of ruzie zoeken, of onbehoorlijk gedrag, dan wordt deze 'gekickt' als waarschuwing. Deze persoon kan dan gewoon weer terug komen.

Echter als iemand bovenstaand gedrag volhoudt, of echt ernstige overtredingen begaat, als discriminatie of mass spamming, dan kan er een 'ban' volgen. Dit houdt in dat diegene niet meer terug kan komen in het kanaal.

Wat betekent het + teken dat ik voor sommige namen zie? top

Dit betekent dat deze persoon 'voiced' is.

De functie 'voiced' zelf geeft de betreffende persoon in een moderated kanaal de tekst te kunnen lezen die er getypt wordt. Een normale gebruiker kan dat niet. Reageren in dat kanaal kan deze persoon dan nog niet. Daarvoor moet je operator zijn in dat moderated kanaal.

Wat zijn operators En hoe wordt ik er een?

Al deze functies kunnen gebruikt worden om spammers te 'kicken' en 'bannen'. En tevens andere mogelijkheden van het kanaal te gebruiken.

Momenteel zijn er genoeg operators in ons kanaal, maar als er behoefte ontstaat aan een nieuwe dan komen mensen in aanmerking die veel in het kanaal aanwezig zijn, en ook regelmatig wat van zich laten horen, want alleen aanwezig zijn is natuurlijk niet genoeg.

Wat is flooden?

Flooden is datgene in IRC wat spam is bij mail. Grote aantallen ongewenste teksten die in korte tijd in het kanaal geplakt worden. Als je dus een grote lap tekst probeert te plakken in het kanaal, kan het zijn dat je gedisconnect wordt met de melding 'excess flood'. Dit is gedaan om de gebruikers te beschermen van ongewenste en irritante lange berichten.

Hoe kom ik op een ander kanaal op de server?

Dit doe je met het commando '/join #kanaal'

Op dit moment zijn op de volgende kanalen veel mensen te vinden:

#Geocaching : Uiteraard de thuisbasis van ons de geocachers

#Autisme : voortgevloeid uit dit forum

#Holland : een chat box vol met hollanders

Ik zie wel een mensen wegvallen met een 'ping time-out' of een 'read-error' wat betekent dat?

Dit komt waarschijnlijk omdat de betreffende persoon zijn verbinding slecht is of deze verbroken is. De chat server doet elke zoveel tijd een 'ping command' naar de gebruikers om te kijken of deze er nog zijn. Als ze dus een hele trage verbinding hebben, of de verbinding is weg, dan krijgt dit command geen antwoord, of niet snel genoeg, dan wordt de naam van de gebruiker van de server afgegooid zodat deze naam weer vrij is. En dit gebeurt dan dus met een dergelijke melding.

Aangezien IRCnet met meerdere servers werkt zul je zien dat na een auto-connect de desbetreffende user weer terugkomt op een andere server, mocht 1 van de servers tijdelijk wegvallen.

Een aantal van de servers die momenteel als irc server connected zijn :

irc.xs4all.nl.nl

irc.uunet.nl

irc.snt.utwente.nl

ircd.sci.kun.nl

irc.tw.freebsd.org

Wat zijn bots en wat heb ik er aan?

Bots zijn kleine programmaatjes die zijn ingelogd als normale gebruiker, echter ze zijn wel te herkennen aan het feit dat ze je automatich welkom heten op het channel en gedag zeggen als je het verlaat. Vaak worden deze botjes gebruikt voor statistieken en grapjes en voor controle over het kanaal.

.

De bots die momenteel aanwezig zijn in #Geocaching zijn Capone,TheoGeo en Garmin

*edit de 9 karakters*

bewerkt door MegaHeks
Geplaatst (bewerkt)

Voor alle mensen die nog niet zoveel internet ervaring hebben, kan het soms behoorlijk lastig zijn om alle afkortingen te begrijpen die op forums, chats enzovoort worden gebruikt.

Afkorting <> Betekenis

AFAIK <> As far as i know

AFK <> away from keyboard

ASAP <> as soon as possible

ASL <> Age/Sex/Location

B4 <> before

B4N <> Bye for now

BAK <> Back at the keyboard

BBIAM <> Be back in a minute

BBL <> Be back later

BBS <> Be back soon

BG <> Big grin

BRB <> Be right back

BTW <> By the way

CUL <> See you later

DIKY <> Do i know you

EG <> Evil grin

EOT <> End of thread

F2F <> Face to face

ff <> even (effe)

FWIW <> For what it's worth

HAND <> Have a nice day

idd <> Inderdaad

iig <> In ieder geval

IMHO <> In my humble opinion

imo <> In my opinion

IOW <> In other words

IRL <> In real life

LMAO <> Laughing my ass off

LOL <> Laughing Out Loud

LTNS <> Long time no see

ROTFL <> rolling on the floor, laughing

ROTFLMAO <> Rolling On The Floor Laughing My Ass Off

RSN <> Real soon now

RTFM <> read the *&^%$#@!ing manual

RTM <> Read the manual

STW <> Search the web

TAFN <> That's all for now

TGIF <> Thank god it's friday

THX <> Thanks

VBG <> Very big grin

VEG <> Very Evil Grin

ws <> waarschijnlijk

WTF <> What The *&^%$#@!

WTG <> Way to go

WU <> Wazzup

W8 <> Wacht

W88 <> Wachten

Je krijgt dan b.v. ff brb <> even wachten be right back

bewerkt door MegaHeks
Geplaatst

Basiscommando's bij IRC

Onthoud hierbij dat, zoals al gezegd, alle commando's beginnen met een '/' en dat het niet uitmaakt of je ze met hoofd- of kleine letters typt.

Het grootste gedeelte van hetgeen hieronder besproken wordt, kun je ook op IRC bekijken door '/help <commando> in te tikken. Ik zal het nodige vergeten omdat het voor mij eitje is. Bij sommige chat proggies kan je de '/' vervangen voor '!'

NICK <nieuwe nick>

Hiermee kun je een nickname veranderen. Door die naam maak je jezelf kenbaar op IRC. Iedereen met wie je praat zal deze naam kunnen zien en hem gebruiken om je aan te spreken. De nickname kan maximaal 9 karakters lang zijn.

QUIT

Hiermee kan je het IRC-programma stoppen. Andere commando's die hetzelfde resultaat hebben zijn /BYE, /SIGNOFF en /EXIT. (Door het tikken van een zin achter een van deze commando's kun je ook nog een afscheidsgroet maken. Bijvoorbeeld: /quit tot morgen!!.

HELP <onderwerp>

Dit commando gebruik je als je meer informatie wil over een bepaald onderwerp of over een bepaald commando.

WHOIS <nick>

Wil je meer informatie over de nickname van een bepaalde gebruiker, dan kun je dit commando gebruiken. Hiermee krijg je onder meer het inlogadres van die nickname zien.

AWAY <away-bericht>

Met behulp van dit commando kun je andere gebruikers duidelijk maken dat je niet bereikbaar bent omdat je wat anders aan het doen bent. Wat dat is, kun je duidelijk maken met het 'away-bericht'.

MSG <nick> <bericht>

Als je aan iemand een privŽbericht wilt sturen, dat door niemand anders mag worden gelezen, dan gebruik je dit commando. Een bericht gestuurd met het /MSG commando wordt namelijk alleen naar de opgegeven nickname gestuurd.

QUERY <nick>

Als je met iemand een privŽgesprek wilt houden, dan kun je dit commando gebruiken zodat je niet de hele tijd /msg nickname hoeft in te tikken. Alles wat niet met een '/' begint, wordt gezien als een bericht aan de opgegeven nickname. Een query wordt be'indigd door /QUERY in te tikken.

JOIN #<kanaal>

Hiermee kun je naar een nieuw kanaal gaan of van kanaal wisselen.

Een voorbeeldje:

/JOIN #geocaching

*** MegaHeks has joined channel #Geocaching

*** Topic: Yes Weekend lekker achter GPS aan

*** Users on #Geocaching @BN-Cache enzzzz

LEAVE #<kanaal>

Gebruik dit commando als je een kanaal weer wilt verlaten.

WHO #<kanaal>

Als je wilt weten wie er allemaal op een kanaal zit, gebruik dan het commando

/WHO *

Geplaatst

@MegaHeks

Een praktische duidelijke en korte handleiding. Hiervoor mijn dank. Heb je dat verhaal ook in pdf formaat? Daar houd ik me voor aanbevolen.

Groetjes,

Henielma

Geplaatst
Verder mag je naam niet langer zijn dan 15 karakters.

Volgens mij zijn dat er maar 8.

Bij meerdere tekens kom je telkens in een lege box terecht.

De maximale lengte van de naam ligt aan het chat-netwerk/de chatserver.

IRCnet ondersteund weldegelijk meer dan 8 karakters, maar geen 15, slechts 9 zijn toegestaan....

Geplaatst (bewerkt)

Klopt zijn er maar 9 je mag geen [ ] { } enz sinds kort meer erbij zetten alleen _ naam_

*Edit* Heb ik aan gepast

bewerkt door MegaHeks
Geplaatst

Ik ben het helemaal met Henielma eens dit is het soort handleiding dat mensen op weg helpt dus MegakroegBOB hardstikke bedankt, bedankt en nog een dank.

Groeten kapitein Paashaak.

• 3 months later...
Geplaatst

Ik las pas een log bij de cache van FireFox van een Afrikaan. En toen kwam ik dit tegen. Lees het eens hardop je luisteraards liggen in een deuk :blush:

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...