Spring naar bijdragen

Coordinaten naar internet zenden


ScoutingErica

Aanbevolen berichten

Voor een spel-idee zit ik na te denken over een mogelijkheid om een GPS (gekoppeld aan een mobiele telefoon) informatie (een coordinaat) te laten zenden naar bijvoorbeeld een website. Dus dat de GPS en de GSM aan elkaar gekoppeld zijn en dat er automatisch (bijvoorbeeld iedere minuut) een positie wordt verzonden naar een website.

 

I-mode lijkt me daar een goed systeem voor, je betaalt tenslotte alleen voor de datastroom en die lijkt mij met het zenden van 15 tekens per minuut toch wel mee te vallen (1 Kb per uur volgens mijn berekening).

 

Iemand suggesties hoe dit zou moeten ?

 

Stephan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Er is een GPS geheten de 'Rino' die via een (hier niet) vrije radiofrequentie zijn positie naar andere Rino's zend. Kan je games mee maken.

In de toekomst zullen mobieltjes een GPS aan boord krijgen. Druk je dan op de rode help-knop dan weten de hulp- en reddingsdiensten gelijk waar je bent.

Ook in de toekomst zullen kinderen een halsband om kunnen krijgen met een GPS-ontvanger en een positie-verzender erin. Dan kunnen ze niet meer zoek raken, is het idee erachter. Nog dit jaar zullen er dergelijke halsbanden voor honden te koop zijn. Ook biologen zullen blij zijn met dergelijke apparaten want het volgen van wilde beesten in onbegaanbaar terrein met behulp van radio-positiebepaling is lastig, complex, foutengevoelig etc.

Op dit moment zijn er landmeters die gebruik maken van GSM. Ze hebben ergens op een bekende plek (bekend in dit geval: precieze coordinaten) een luxe GPS ontvanger met computer eraan staan waaraan weer een mobieltje hangt. Wordt die opgebeld dan gaat die gegevens via GSM spuwen.

In het veld loopt iemand met een GPS en als die op een plek gaat meten dan belt die volautomatisch zijn ''station' en kunnen correcties direct meegerekend worden. Resultaat: tot op 2,5 cm precies in 15 tellen over een afstand van 15 km.

Ook zijn er GPS stations die ter download hun data op het internet zetten (FTP meestal) maar dat is meestal voor achteraf bekijken.

 

En nu even naar de concrete vraag.

De GPS kan via zijn RS-232 poort op regelmatige tijden teksten spuiten met de huidige positie (NMEA is een keyword in deze). Een mobieltje moet dat binnen zien te krijgen en  verzenden.

Of i-mode apparaten dat kunnen, weet ik niet. Was Geoman daar niet mee bezig?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of i-mode apparaten dat kunnen, weet ik niet. Was Geoman daar niet mee bezig?

Een GPS gooit er inderdaad een RS232 riedel uit volgens NMEA protocol. NMEA matched echter op geen enkele manier met imode.

Toestellen met een ingebouwd RS232 modem, bijv de Nokia 6210 bezitten wel een comm poort echter het toestel herkent geen NMEA data.

 

Om dit probleem op te lossen zijn er interfaces in de handel. Deze interfaces kunnen de telefoon aannemen en automatisch een positie doorgeven. Deze toepassing wordt o.a. toegepast als middel om -dure- gestolen auto's terug te vinden. Ook kunnen deze interfaces, bijv om de 5 minuten, een positie genereren.

 

Professioneel wordt dit veel toegepast in combinatie met het Traxys netwerk. Zie Traxys voor uitleg. Denk hierbij aan Taxi bedrijven, Politie, Koeriersdiensten e.a.

 

Waar ik wel mee bezig ben is het verzenden van GPS informatie via het landelijke amateur packetradio netwerk. Het protocol heeft de naam APRS, wat staat voor Automatic Packet Reporting System. Concreet en kort. Ik zend vanuit mijn auto een APRS signaal uit wat wordt ontvangen door een basisstation. Dit basisstation zet deze informatie op het internet.

Voorbeeld ->  mobiel APRS station

 

Het leuke is dat ik in staat ben een movingcache te maken die direct - real time dus! - op het internet te spotten is. Alle hardware heb ik liggen alleen de tijd ontbreekt er momenteel  iets mee te doen.

Iets voor de komende maanden.

In het voorbeeld zie je PD0DFQ staan. Dit is een door de overheid uitgeven roepnaam. Elke zendamateur heeft zo'n unieke roepnaam.

 

73 PE1CAJ  :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Imode mag dan wel een "always on" verbinding hebben, maar data versturen op de manier zoals bedoeld is er helaas niet bij. Of je moet die coordinaten er natuurlijk iedere minuut handmatig in willen kloppen. Er zijn bij mijn weten nog geen datakabels verkrijgbaar. Wel zijn er wat experimenten in die richting maar nog niks dat bruikbaar is voor dit doel. Volgens mij kan de Benefon Esc. dat allemaal wel. Lees HIER over de mogelijkheden. Je kunt hem in Nederland gewoon kopen voor circa € 900  :)  Kijk HIER maar.

 

Eric

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmm, is dus allemaal nog niet zo simpel als ik stiekem gehoopt had.

NMEA-protocol heb ik toevallig vanavond mee kennis gemaakt, in een poging om MS Mappoint te koppelen aan een Etrex Vista. Werkt leuk. Toch geinig om op een laptop plotseling een kleurenkaart te zien te krijgen met daarop je huidige locatie ;-)

 

Het idee achter dit is inderdaad een soort tracking-device. Lijkt me leuk om in combinatie met Scouting een spel te verzinnen waarbij je op deze manier de GPS kunt gebruiken. Ik weet dat dit soort installaties bestaan, maar volgens mij werken die met sateliet-telefoon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mijn weten is er een soort plug-in voor OziExplorer. Deze  in het veld op een laptop draaiende software is via GSM verbonden met internet. Via het internet wordt een verbinding gemaakt met een pc ergens elders met oziexplorer. Als kaarten en coordinaten goed zijn ingesteld dan kun je de positie zien op de kaart op de pc elders.

 

Je zou dan op gezette tijden gedurende een korte tijd je positie kenbaar kunnen maken met als nadeel dat je een mobiele internetverbinding tot stand moet kunnen brengen.

 

Dit kwam ik in ieder geval een paar maanden terug tegen in de Yahoo group OziExplorer. Een link heb ik helaas niet voorhanden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dat was het: een companion program for Ozi Explorer.

Dat deed een lichtje bij mij branden en inderdaad op mijn harddisk staat in Ozi folder een folder NetGPS met alle nodige spullen erin.

Maar waar die vandaan komt: ik kan geen link op de Ozi pages vinden. En ook de handleiding (pdf) zegt niets over herkomst...

maar als iemand het ophaal adres weet te vinden, gaarne even melden. Desnoods kan ik de files wel mailen (ongeveer een gezipte megabyte).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zag op de site van Elopta een portofoon (vergunningvrij) met ingebouwde GPS. Als ik het goed begrijp kan je daarmee je coordinaten naar een zelfde portofoon (binnen een paar km) oversturen. Wel een dure oplossing voor een spel ... Anders is er misschien wel een zendamateur te vinden die je met een portofoon en APRS kan helpen?

 

Als je je coordinaten via de telefoon wil versturen zou ik eerder aan GPRS denken dan aan i-mode. Ik denk dat er dan nog wel een slim kastje of een programma op een PDA oid tussenmoet om de verbinding op te zetten en de verschillen in transmissiesnelheid op te vangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dat was het: een companion program for Ozi Explorer.

Dat deed een lichtje bij mij branden en inderdaad op mijn harddisk staat in Ozi folder een folder NetGPS met alle nodige spullen erin.

Maar waar die vandaan komt: ik kan geen link op de Ozi pages vinden. En ook de handleiding (pdf) zegt niets over herkomst...

maar als iemand het ophaal adres weet te vinden, gaarne even melden. Desnoods kan ik de files wel mailen (ongeveer een gezipte megabyte).

WinGPSPro van Stentec doet dit ook is eigenlijk voor maretiem gebruik maar je kan zelf kaarten inscannen en ijken. Je kan twee laptops bij elkaar laten inbellen en positie gegevens uit laten wisselen. Een imode toestel moet dit dus in realtime kunnen. Denk er dan wel aan dat je de hoeveelheid uitgewisselde data in de hand houd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een imode toestel moet dit dus in realtime kunnen. Denk er dan wel aan dat je de hoeveelheid uitgewisselde data in de hand houd

Alleen zul je dan je GPS, laptop of ander apparaat eerst op je Imode moeten aansluiten om die data te kunen verzenden. En daar zit 'm nou net het probleem. Dat kan (nog) niet. Of je moet bedoelen dat je de data op je Imode wilt ontvangen. Dat kan wel natuurlijk. Moet je alleen regelen dat de data eerst op een voor Imode toegankelijke site terechtkomt.

Ook zou je een computer SMS berichtjes kunnen laten genereren. Dan kan iedereen met een mobiele telefoon er iets mee.

 

Eric

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...