Spring naar bijdragen

Etrex euro - Uploaden en downloaden?

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Misschien weer zo'n beginners vraag....

Mijn belangstelling voor aanschaf gaat uit naar een etrex euro maar ik hoorde dat het up en downloaden van waypoints en tracks nog niet gaat met deze versie (en met andere etrex modellen wel). Wie weet hier meer van?   :alien:

Geplaatst

Geen probleem. Iedere zichzelf respecterende handheld GPS fabrikant voorziet zijn producten van een interface voor zowel data in als uit. Zo ook de eTrex Euro. Enige is dat je bij een eTrex € de passende interfacekabel moet aanschaffen langs deze of gene weg.

Succes

Brood

Gast 90-1015262279
Geplaatst

Don't worry, met een eTrex Euro kun je probleemloos waypoints, tracks en routes up- en downloaden naar je PC. De verschillen naar de 'hogere' modellen zitten in een databaseje met plaatsnamen, een basemap van europa,

extra geheugen om gedetailleerdere kaarten te uploaden in de eTrex, elektronisch kompas, een barometer/hoogtemeter.

De grootste verschillen op een rijtje:

De Camo is gewoon een gecamoufleerde Euro: de zogenaamde vis/jaag calculator zit sinds een software update een jaar geleden ook standaard bij de Euro. Niet dat je er wat aan hebt, maar toch ;-)

De Summit heeft een kompas en barometer/hoogtemeter.

De Legend biedt de mogelijkheid kaarten te uploaden (8MB): vanaf dit model zijn de schermpjes beter (288 x 160 in plaats van 128 x 64 pixels)

De Venture heeft een plaatsnamen / point of interest database (1MB),

De Vista heeft alles: kompas en barometer/hoogtemeter van de Summit, kaarten uploaden met 24MB geheugen.

Allemaal kunnen ze 500 waypoints, tracks en routes opslaan, de Euro en Camo slechts 1 route, de anderen 20. Ook het aantal tracklog punten wisselt (1536 tot 3000).

Suc6!

Zenz

Geplaatst

Daar zijn verschillende freeware pakketjes voor, bv. EasyGps. Hier te downloaden! Ik heb zelf de Etrex Euro, en prima ervaringen met EasyGps !!

Edited By Peetee on sept. 10 2002 at 18:48

Geplaatst

Even een vraagje, als dan het de amerikaanse tegenhanger van de eTrex Euro (dus het gele basismodel...) voor 109 usd te koop is, wat is dan het verschil met de europese versie en doe je dan een goede koop of niet?

En een venture voor 149 usd? Zit in de Venture nu al wel of niet een world database met interessante plekken? Of moet je hier nog veel cdroms voor kopen voordat je hier wat aan hebt in Europa?

Geplaatst

En hoe zit het trouwens met de WAAS bij de Venture? Ik las ergens dat deze niet gebruikt kan worden in Europa, maar betekent dit ook dat een Venture die in Amerika gekocht is waardeloos is in Europa?

Wie kan hier enige duidelijkheid over verschaffen???

Geplaatst

WAAS dient uitsluitend om de nauwkeurigheid te verbeteren, en is dus niet noodzakelijk voor de positiebepaling. Het WAAS-signaal wordt uitgezonden door een geostationaire satelliet, zulks in tegenstelling tot de normale GPS-satellieten, die wel bewegen t.o.v. de aarde. Dat is een logische keuze, want de verzonden gegevens zijn gebiedsgebonden. Europa ligt buiten het bereik van het WAAS-systeem.

Wel is er een Europees systeem in oprichting, en ik heb begrepen dat het compatibel is met WAAS, zodat de voor WAAS geschikte ontvangers t.z.t. ook in Europa met verbeterde nauwkeurigheid kunnen werken. Weet iemand zeker of dit werkelijk zo is?

Edited By lex on sept. 16 2002 at 23:41

Geplaatst
Even een vraagje, als dan het de amerikaanse tegenhanger van de eTrex Euro (dus het gele basismodel...) voor 109 usd te koop is, wat is dan het verschil met de europese versie en doe je dan een goede koop of niet? 

:alien: Ik heb de us versie van de etrex (geel) En die is zo goed als het zelfde, alleen in het engels. en er zit geen jaag/vis calculator op (maar wat moet je daar mee).

ook Het nederlandse RD systeem zit er in.

In het euro model zitten diverse talen ook nederlands.

Groeten PAULUS ;)

Geplaatst
De Camo is gewoon een gecamoufleerde Euro: de zogenaamde vis/jaag calculator zit sinds een software update een jaar geleden ook standaard bij de Euro. Niet dat je er wat aan hebt, maar toch ;-)

De vis/jaag calculator is misschien niet zo handig, maar maanstanden en tijden van zonsopkomst en -ondergang die hierdoor ook beschikbaar zijn, kunnen wel hun nut hebben. Ik heb nl. geen night vision kijker voor het cachen... ;)

Geplaatst
In het euro model zitten diverse talen ook nederlands.

En dat is wel zo handig. Niet iedereen spreekt engels...

Trouwens, met het kopen van een GPS (of ieder ander apparaat) in de VS loop je de kans dat je geen aanspraak kunt maken op garantie. Die is nl. vaak uitgesloten. Koop je hem in NL dan heb je volgens de europese wet 2 jaar garantie. Wel zo prettig (ik las ergens een berichtje over loslatende rubberen stootranden).

Geplaatst

OK, het moge duidelijk zijn dat de gele eTrex er in twee versies is: standaard (ook wel US of International genoemd) en daarnaast de Euro. Enige verschil zit 'm in de taal instelling. Maar hou bij het ophalen van s/w updates in de gaten dat je wel de juiste versie download. Zo niet, geen probleem want dan lukt de update niet maar het is zo jammer van de tijd. Overigens zijn zo nu en dan in Europa ook wel standaard eTrexen te koop. Vaak in speciale aanbiedingen en vandaar dat bij garantieclaims voor gele eTrexen om de factuur wordt gevraagd.

WAAS. De europese variant heet EGNOS. De 'simpele'eTrexen (Euro, Camo, Summit) beschikken hier niet over. De Venture/Legend/Vista wel. Zet je in een zo'n model WAAS aan en heeft je eTrex vrij zicht op het westzuidwesten dan zul je satelliet 33 zien verschijnen. Dit is het nummer voor het EGNOS signaal. Dezelfde satelliet kan zich ook melden als nr. 35 maar dan is het het WAAS signaal. Bij s/v 33 doorgaans wel een hol signaal balkje maar daar blijft het bij omdat het uitgezonden signaal niet 'begrepen' wordt door je GPS. Het signaal is nu nog in een testfase. Het WAAS signaal van 35 werkte wel hier maar was contra-productief, of te wel je plaatsbepaling verslechterde omdat de correcties op de US waren afgestemd.

Groet

Brood  ;)

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...