Spring naar bijdragen

invoeren coordinaten op de etrex euro

Aanbevolen berichten

Geplaatst

wie kan me vertellen hoe ik een 8 cijfer coordinaat kan invoeren op mijn etrex euro ik het is me al gelukt om hem intestellen op utm/wgs 84 nou heb ik een coordinaat geprikt op mijn stafkaart en wil deze invoeren maar hoe doe ik dit??

vb 31u FT 9910 6775

wie kan me helpen bvd :cry:

Geplaatst
wie kan me vertellen hoe ik een 8 cijfer coordinaat kan invoeren op mijn etrex euro ik het is me al gelukt om hem intestellen op utm/wgs 84 nou heb ik een coordinaat geprikt op mijn stafkaart en wil deze invoeren maar hoe doe ik dit??

Je maakt eerst een willekeurig waypoint aan, door de Enter-toets (knop linksonder) een paar seconden ingedrukt te houden. Je komt dan in het "Markeer waypoint"-schermpje en drukt nog een keer op dezelfde Enter-knop. Je hebt nu je huidige positie in een waypoint vastgelegd, die je vervolgens gaat wijzigen.

Hoe?

Je bladert met de blader-toets (rechtsboven) naar het Instellingen menu. Markeer nu met de op-neer toetsen (de bovenste 2 toetsen links) het waypoint-menu en druk op de Enter-toets. Druk nu in het waypoint-menu nog een keer op de Enter-toets en gebruik de op-neer toetsen om het zojuist aangemaakte waypoint te selecteren (selecteren met de de Enter-toets).

Nu kom je in het "Herzie Waypoint"-schermpje; de optie "Ga naar" is geselecteerd. Ga nu met de neer-toets naar de coördinaten (onder in het scherm) en druk op de Enter-toets.

Je komt nu in het "Wijzig positie"-scherm en hier kun je de coördinaten van het zojuist door jou aangemaakte waypoint wijzigen in de coördinaten die je op de kaart hebt bepaald.

Bevestig je wijziging door met de Enter-toets op OK te drukken. Je komt nu terug in het "Herzie waypoint"-scherm. Blader naar "Ga naar" en druk op OK om het zojuist ingebrachte waypoint te activeren.

Geplaatst

ja zover was ik gekomen alleen nu heb ik dus 8 cijfers maar je kunt 14 cijfers invullen waar moet ik mijn 8 gevonden cijfers invullen op welke posities het geen wat ik nu krijg is

31 u 0590869

UTM 5698365

maar ik heb maar een 8 cijfer coordinaat geprikt waar moet ik mijn 8 cijfers invullen

Geplaatst (bewerkt)
ja zover was ik gekomen alleen nu heb ik dus 8 cijfers maar je kunt 14 cijfers invullen waar moet ik mijn 8 gevonden cijfers invullen op welke posities het geen wat ik nu krijg is

31 u 0590869

UTM 5698365

maar ik heb maar een 8 cijfer coordinaat geprikt waar moet ik mijn 8 cijfers invullen

Een positie wordt altijd weergegeven in een lengte- én een breedte-graad. Je moet dus altijd minimaal 2 waarden ingeven om een positie in het veld aan te geven! Kijk bv. hier.

Nog maar eens op de kaart kijken! :cry:

bewerkt door Peetee
Geplaatst

ja nu snap ik hem wij gebruiken bij defensie het eerste nummer van de breedte niet en de eerste 2 nummers van de lengte maar k denk dat ik hem nu wel snap

Geplaatst (bewerkt)
ja nu snap ik hem wij gebruiken bij defensie het eerste nummer van de breedte niet en de eerste 2 nummers van de lengte maar k denk dat ik hem nu wel snap

Ik zal je eerlijk vertellen: ik begin er aan te twijfelen of ík het zelf nog wel snap ... :blush:

Hier vind je namelijk een stukje over een notatiewijze die bij jouw verhaal in de buurt komt.

Je leest hier bv. dit:

In Nederland worden ook wel UTM-coordinaten gebruikt. Op de topografische kaarten staan ze als kleine blauwe cijfers afgedrukt, maar zonder raster, wat het aflezen bemoeilijkt. Het UTM-systeem kan wereldwijd worden toegepast, in tegenstelling tot de Amersfoortcoordinaten. De meestgebruikte notatie voor de UTM-coordinaten is MRGS, Military Grid Reference System, een code die bestaat uit cijfers en letters. 31UFT2152 geeft bijvoorbeeld een punt weer op één kilometer nauwkeurig, 31UFT211523 is op 100 meter nauwkeurig. Hoe MGRS-codes van de kaart worden afgelezen, staat duidelijk uitgelegd op elke topografische kaart met dit raster. Wie coordinaten in de computer bewaard, doet er goed aan het MGRS-systeem te gebruiken. Alle GIS-software (zoals MapInfo en ArcView) kan zulke coordinaten lezen en omrekenen. In Nederland is het soms gebruikelijk om de eerste drie tekens van de MGRS-code achterwege te laten. Deze drie tekens zijn 31U wanneer de eerste letter een E, F of G is, en 32U wanneer de eerste letter een K of L is.

Het is een manier van noteren waar ik zelf niet bekend mee ben. Wellicht is jouw kaartmateriaal zo opgebouwd.

Of de Etrex dat aankan, en zo ja, hoe... Dat weet ik niet. Het lijkt in ieder geval niet erg nauwkeurig (op 100 meter nauwkeurig), maar dat is misschien voor jouw toepassing ook niet nodig.

Misschien dat iemand anders hieromtrent deskundig is? Prof ??? :cry:

bewerkt door Peetee
Geplaatst

zal proberen het uit te leggen als je dus een staf-kaart hebt staan er cijfers langs de rasters horizontaal en verticaal. horizontaal beginnen de cijfers op onze kaarten van nederland altijd met 57 en verticaal altijd met 06 daarom worden deze dus weggelaten.

het coordinaat wat ik dus het geprikt op mijn kaart is 31u FT 9910 6775

31U is logisch FT is het stuk waar mijn coordinaat in ligt ( dit word niet gebruikt met de GPS) dus word mijn coordinaat vertaalt naar de GPS naar

06(9910)0

57(6775)0

en dit zal dus op 10 m nauwkeurig zijn omdat ik bij elk van de getallen als laatste een 0 heb ingevuld.

misschien dat je het nu een beetje begrijpt jij geeft me de tips ik leg het jou uit hoe het nu zit :cry:

Geplaatst
het coordinaat wat ik dus het geprikt op mijn kaart is 31u FT 9910 6775

31U is logisch FT is het stuk waar mijn coordinaat in ligt ( dit word niet gebruikt met de GPS) dus word mijn coordinaat vertaalt naar de GPS naar

06(9910)0

57(6775)0

Maar hoe kom je dan aan die waarden: 06 en 57? Staan die op de kaart? Of hebben die iets met de letters FT te maken?

Geplaatst

die staan ook op de kaart voor de horizontale en verticale lijnen maar die worden door defensie niet gebruikt omdat die nummers altijd hetzelde zijn. Een kaarviekant word dus aangegeven met vb. 31U FT 5750 0691 waarbij wij dan dus de 57 en 06 weglaten maar het werkt wel. Heb er even een Stafkaart van de omgeving bij gepakt coordinaatje op mijn manier geprikt hier in de buurt en ingevoerd. Daarna naar toe gelopen en het klopt.

Dus bedankt voor je tip en als je zelf eens een staf kaart het moet je maar eens naar de nummers bij de rasters kijken.

Geplaatst
Dus bedankt voor je tip en als je zelf eens een stafkaart het moet je maar eens naar de nummers bij de rasters kijken.

Zal ik doen. Bedankt!

Geplaatst

en de FT geeft dan aan in welk 100.000m vierkant het ligt want bij de kaarten in UTM/WGS 84 is dit ook nog eens aangegeven. maar daar doe je dus niks mee met je gps

Geplaatst (bewerkt)
en de FT geeft dan aan in welk 100.000m vierkant het ligt want bij de kaarten in UTM/WGS 84 is dit ook nog eens aangegeven. maar daar doe je dus niks mee met je gps

Juist, het begint me duidelijk te worden. Maar, voor je hem dus in je gps kunt gebruiken zul je zelf de notatiewijze even moeten omzetten?

bewerkt door Peetee
Geplaatst

ja dat klopt als ik dus een coordinaat opgegeven krijg. bv

31U FT 9910 6775 vertaal ik dus voor mijn GPS

31U 06(9910)0

utm 57(6775)0

en dit is dan op de 10 m nauwkeurig

Geplaatst

Tja, militaire logica is wat anders dan ik gewend ben. Zo hebben hun tanks nog steeds volgens alle handboeken coaxiale mitrailleurs wat mij erg lastig lijkt als je met het kanon wilt gaan schieten.

Maar ik dwaal af.

Het MGRS is een uitbreiding op het UTM dat alle posities in meters geeft. Militairen willen vaak een beperkte nauwkeurigheid (gooi die bom op xxxx (posititie tot op 100 meter nauwkeurig want nauwkeuriger kunnen ze hun bommen toch niet werpen...) aan posities meegeven. En verder willen ze dat de vijand het lastig vind om hun coördinaten te gebruiken. Vandaar dat je op militaire kaarten een heel stuk papier benodigt om aan te geven hoe je de coödinaten van deze kaart moet aflezen. Met letters erbij.

Er is een logica in de lettergeving en wel : (even wakker blijven)

UTM zone number and zone character are used to identify an area 6 degrees in east-west extent and 8 degrees in north-south extent. UTM zone number and designator are followed by 100 km square easting and northing identifiers. The system uses a set of alphabetic characters for the 100 km grid squares. Starting at the 180 degree meridian the characters A to Z (omitting I and O) are used for 18 degrees before starting over. From the equator north the characters A to V (omitting I and O) are used for 100 km squares, repeating every 2,000 km. Northing designators normally begin with 'A' at the equator for odd numbered UTM easting zones.

For even numbered easting zones the northing designators are offset by five characters, starting at the equator with 'F'. South of the equator, the characters continue the pattern set north of the equator. Complicating the system, ellipsoid junctions (spheroid junctions in the terminology of MGRS) require a shift of 10 characters in the northing 100 km grid square designators. Different geodetic datums using different reference ellipsoids use different starting row offset numbers to accomplish this.

If 10 numeric characters are used, a precision of 1 meter is assumed. 2 characters imply a precision of 10 km. From 2 to 10 numeric characters the precision changes from 10 km, 1 km, 100 m 10 m, to 1 m.

MGRS 100,000-meter square identification

* The 100,000-meter columns, including partial columns along zone, datum, and ellipsoid junctions, are lettered alphabetically, A through Z (with I and O omitted), north and south of the Equator, starting at the 180° meridian and proceeding easterly for 18°. The alphabetical sequence repeats at 18° intervals.

* To prevent ambiguity of identifications along ellipsoid junctions changes in the order of the row letters are necessary. The row alphabet (second letter) is shifted ten letters. This decreased the maximum distance in which the 100,000-meter square identification is repeated.

* The 100,000-meter row lettering is based on a 20-letter alphabetical sequence (A through V with I and O omitted). This alphabetical sequence is read from south to north, and repeated at 2,000,000-meter intervals from the Equator.

* The row letters in each odd numbered 6° grid zone are read in an A through V sequence from south to north.

* In each even-numbered 6° grid zone, the some lettering sequence is advanced five letters to F, continued sequentially through V and followed by A through V.

* The advancement or staggering of row letters for the even-numbered zones lengthens the distance between 100,000-meter squares of the same identification.

* Deviations from the preceding rules were mode in the past. These deviations were an attempt to provide unique grid references within a complicated and disparate world-wide mapping system.

* Determination of 100,000-meter grid square identification is further complicated by the use of different ellipsoids.

* 18S (Locating a point within the Grid Zone Designation)

* 18SUU (Locating a point within a 100,000-meter square)

* 18SUU80 (Locating a point within a 10,000-meter square)

* 18SUU8401(Locating a point within a 1,000-meter square)

* 18SUU836014(Locating a point within a 100-meter square)

To satisfy special needs, a reference can be given to a 10-meter square and a 1-meter square as:

* 18SUU83630143 (Locating a point within a 10-meter square)

* 18SUU8362601432(Locating a point within a 1-meter square)

+++++

Duidelijk?

http://www.fmnh.helsinki.fi/english/botany...ones_europe.jpg

geeft de zone nummers van UTM in europa.

Dan moet je letters vinden:

http://www.fmnh.helsinki.fi/english/botany/afe/map/mgrs.gif

En dan je positie gaan aangeven in getallen die je moet samenvoegen voor de duidelijkheid..

Laat ik een voorbeeld geven van de militaire 1:50.000 stafkaarten.

07Oost Groningen UTM/MGRS

De kaart bevat een uitleg van het MGRS raster op de kaart.

1. Noteer de zone-aanduiding van het MGRS vierkantennet en dat is 32U volgens diagram bij de kaart.

2. een volgend diagram geeft dat er een scheiding loopt op 59 00 waarboven het LE is en eronder LD

dat levert op voor de kerktoren in Slochteren: 32ULD

3. Neem dan de Grote cijfers (2) van de eerste vertikale netlijn links van het punt dat is 52 (die kleien 3 ervoor laat je weg). dan schat je de afstand tot die lijn in tienden van de vierkantszijde (100 m dus) is 9

4. doe hetzelfde voor de horizontale lijn onder het punt wat 97 geeft (laat 58 weg) en doe een schatting van zeg 7.

dan kom je op een aanduiding van 32ULD529977

Ben ik blij dat Ozi het MGRS raster kent. Die geeft als kerk-positie van Slochteren 32ULD 52931 97716

je ziet dat er getalletjes bij zijn gekomen.

De bedoelde MGRS positie is dus op 10 meter nauwkeurig gegeven.

Vul ik in UTM 31U 699100 5767750 dan kom ik ergens in Arnhem terecht.

In MGRS is dat 31UFT 99100 67750

Klopt dat?

En tja, ik heb niet zo'n GPSr als jij dus wat je daarin moet inkloppen weet ik niet.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...