Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Hallo,

Het leek me wel interessant om de BENELUX in onze Garmin GPSMap60C te laden. We hebben gedaan wat er staat omschreven.

De kaarten komen allemaal netjes in de GPS van de BENELUX maar de autoroutering werkt absoluut niet.

Als ik aangeef dat ik van A naar B wil trekt de GPS een rechte lijn tussen deze 2 punten en laat het driehoekje een beetje onlogisch "overspringen" van de ene naar de andere weg.

Doe ik iets fout of is dit de autorouting m.b.v. de metroguide kaarten.

Volgens ons zijn de metroguide kaarten iets minder mooi uitgezet maar dat moet, lijkt ons, toch geen probleem geven voor autorouting.

Of ik doe iets verkeerd of de autorouting in Metroguide is gewoon stukken minder nauwkeurig. Kan iemand ons helpen??

Team Nathalie&Walter :crybaby:

**edit**

Ik denk dat ik het probleem weet... waarschijnlijk gebruik ik een te oude versie van Metroguide. Ik gebruik Metroguide 3.03. Het zal wel alleen met Metroguide 6 kunnen.

Kan iemand mijn vermoeden bevestigen?? ;)

bewerkt door TeamNathalie&Walter
Geplaatst (bewerkt)

Speciaal voor bruine beer:

paar draadjes hiervoor staat een mooie opsomming van de kaartnummers en namen van MetroGuide 6.

Ik was bezig om zoiets te maken voor City Select. Via img2gps krijg ik een mooie lijst, als ik daar echter een tekstbestand van laat maken is de mapnaam daarin niet opgenomen en daar gaat het me juist om. Kopieren en plakken werkt niet.

Dus de vraag: hoe is jullie lijst gemaakt (niet handmatig mag ik aannemen) c.q. is er ook zo'n lijst beschikbaar voor de laatste CS ?

bewerkt door keesm
Geplaatst

Heeft iemand eea al eens met city select geprobeerd? Wat zou daar nu de meerwaarde zijn? Het vinden van adressen bijvoorbeeld? Dan is een listing natuurlijk welkom!

Bij MG kent die alleen maar de straten van de laatst geladen kaart (Boxtel in de batchfile). Als je weet waar je naartoe gaat moet je die *.img dus het laatste laten :beerchug:

Wat ik me trouwens afvraag: zit er routeinformatie in de topo kaarten (bijvoorbeeld België of Duitsland)?

Ik heb alleen nog maar MG 6 geprobeerd (Bruine Beren: bedankt voor de tip!) maar zou misschien nog wel meer interesse in die topokaarten hebben...

Geplaatst (bewerkt)

Het is ons inmiddels ook gelukt om heel Nederland in de GpsMap60c te laden :thumbup:

Ik heb dit gedaan met Img2Gps. Mocht iemand hier het Nederland.txt bestandje van willen hebben stuur me maar een mailtje.

Verder heb ik ook geprobeerd de City Select V7 kaarten op deze manier up te loaden. Het uploaden lukte wel echter Gps gaf aan de kaarten niet te kunnen inladen. Helaas :beerchug:

Wat wel een nadeel is om met Img2gps kaarten naar de Gps te laden dat het niet zo eenvoudig is om bv kaarten van Zuid-Nederland, gedeelte Belgie en Luxemburg in te laden... M.a.w. normaal kon je zichtbaar aanvinken welke kaarten je wilde inladen. Nu moet je naar de kaartnamen kijken.

Iemand hier een oplossing voor?? :D

Geplaatst

paar draadjes hiervoor staat een mooie opsomming van de kaartnummers en namen van MetroGuide 6.

Ik was bezig om zoiets te maken voor City Select. Via img2gps krijg ik een mooie lijst, als ik daar echter een tekstbestand van laat maken is de mapnaam daarin niet opgenomen en daar gaat het me juist om. Kopieren en plakken werkt niet.

Dus de vraag: hoe is jullie lijst gemaakt (niet handmatig mag ik aannemen) c.q. is er ook zo'n lijst beschikbaar voor de laatste CS ?

De lijst met kaartnamen en bestandsnamen staat in het .tdb bestand.

Dit .tdb bestand kan je met een programma als Mapdecode inlezen.

Het inlezen doe je met behulp van de menuoptie "Project"

Geplaatst
Heeft iemand eea al eens met city select geprobeerd? Wat zou daar nu de meerwaarde zijn? Het vinden van adressen bijvoorbeeld? Dan is een listing natuurlijk welkom!

Bij MG kent die alleen maar de straten van de laatst geladen kaart (Boxtel in de batchfile). Als je weet waar je naartoe gaat moet je die *.img dus het laatste laten :beerchug:

Wat ik me trouwens afvraag: zit er routeinformatie in de topo kaarten (bijvoorbeeld België of Duitsland)?

Ik heb alleen nog maar MG 6 geprobeerd (Bruine Beren: bedankt voor de tip!) maar zou misschien nog wel meer interesse in die topokaarten hebben...

Zoals TeamNathalie&Walter al aangeven, ontgaat mij het nut van CS op deze manier in je GPS laden.

Met een legale versie van CS kan je gewoon MapSource gebruiken.

- Er wordt dan een volledige database in de GPS geladen zodat je niet alleen van de laatste kaart op adres kan zoeken.

- Route informatie wordt ook gewoon overgedragen naar de GPS.

- En de kaarten worden ontsleutelt zodat de GPS ze ook kan laden.

- En met MapSource kan je op een overzichtelijk kaartje klikken en zo een lijst samenstellen dan de kaarten die in de GPS geladen moeten worden.

Geplaatst (bewerkt)
Zoals TeamNathalie&Walter al aangeven, ontgaat mij het nut van CS op deze manier in je GPS laden.

Op zich heb je gelijk. Ik heb gewoon legale/originele versie van CS v7.

Ik ga op vakantie in France. Weet een paar plekken waar we naar toe gaan, maar wij zwerven nogal met de vouwwagen. In Fr. besluiten we of we naar het zuidwesten gaan of bijv. naar het z-oosten. Fietsen gaan altijd mee en worden gebruikt samen met de GPSmap60C. Heel Fr gaat niet in 60c. Laptop heb ik niet en ben niet van plan te kopen.

Ik wilde uitproberen om heel Fr op CD (of usb-stick) te zetten inclusief de usb-drivers en img2gps en natuurlijk de unlockcode. Kun je via een PC aldaar (bijv. internetcafe) toch van dat gebied de detailkaarten op je gps zetten en later weer van een ander gebied, vandaar. Dan is het handig als je een koppeling kan maken met de bestandsnamen en de daadwerkelijk mapnamen (Fr eruit filteren, vastleggen van welk gebied de bijbehorende kaart is). Al gaat het met Mapsource natuurlijk allemaal wat simpeler !

Ga gelijk even je tip gebruiken om de mapnamen vanuit de .tdb met Mapdekode te halen. Bedankt B) (zie ook http://forum.geocaching.nl/index.php?showtopic=4001)

Groet,

Kees

bewerkt door keesm
Geplaatst (bewerkt)

Ik snap je probleem Keesm.

Je wilt op vakantie maar weet nog niet of je op die plek blijft.

CS is dan wel leuk alleen er kan zo ontzettend weing data worden geladen dat het eigenlijk niet interessant is deze kaarten in te laden.

Van MG daar en tegen zijn VEEL meer kaarten in te laden.

Wat debruineberen ook al schreven is misschien het volgende voor jullie een oplossing, het was voor mij in ieder geval erg bruikbaar...

Open MG en selecteer het gedeelte waar je heen gaat op vakantie. Selecteer in MG aan de linker kant het vakje MAPS en ziehier welke kaart je voor dat gebied moet inladen (even opschrijven dus...).

Het is wat omslachtig maar zo heb ik ook een volledige routekaart van Nederland naar Luxemburg ingeladen zonder ook maar 1 keer geen duidelijke route aanwijzigingen te hebben gehad!!

Sla uiteindelijk de ingeladen kaarten nog even op in IMG2GPS en voila, kan je deze een volgende keer weer gebruiken.

Hopenlijk heb je er wat aan.

Gr. Team Nathalie&Walter B)

Geplaatst (bewerkt)

Op vakantie je laptop mee! Ozi mee, Metroguide mee. Je cachevakantie kan niet meer stuk! Alvast een aantal batchfiles maken met de juiste kaartjes!

Enig nadeel: onderweg laden van je GPS (kaarten) en/of laptop (stroom) is lastig, pauzeren dan maar! Laptop kort opstarten en nieuwe kaarten via USB laden. Heb je net genoeg tijd gehad voor een pauze...

Kun je trouwens ook Nroute proberen, met je laptop op je dashboard :offtopic: .

Heeft iemand al een routering met MG 7 geprobeerd? Het is natuurlijk de vraag of een upgrade de moeite waard is als je de feature van de routering kwijt raakt :angry: .....

bewerkt door koedeboe
Geplaatst
Op zich heb je gelijk. Ik heb gewoon legale/originele versie van CS v7.

Ik ga op vakantie in France. Weet een paar plekken waar we naar toe gaan, maar wij zwerven nogal met de vouwwagen. In Fr. besluiten we of we naar het zuidwesten gaan of bijv. naar het z-oosten. Fietsen gaan altijd mee en worden gebruikt samen met de GPSmap60C. Heel Fr gaat niet in 60c. Laptop heb ik niet en ben niet van plan te kopen.

Ik wilde uitproberen om heel Fr op CD (of usb-stick) te zetten inclusief de usb-drivers en img2gps en natuurlijk de unlockcode. Kun je via een PC aldaar (bijv. internetcafe) toch van dat gebied de detailkaarten op je gps zetten en later weer van een ander gebied, vandaar. Dan is het handig als je een koppeling kan maken met de bestandsnamen en de daadwerkelijk mapnamen (Fr eruit filteren, vastleggen van welk gebied de bijbehorende kaart is). Al gaat het met Mapsource natuurlijk allemaal wat simpeler !

Groet,

Kees

We gaan een beetje of topic zo, maar toch even nog een optie.

Als het zo zwart/wit is zuidoost of zuidwest dan zou je met MapSource ook een aantal mapsets kunnen voorbereiden.

In MapSource zit de optie op kaarten op een "Removable Disk" te plaatsen.

Er wordt dan 1 bestand aangemaakt met de naam "gmapsupp.img"

In dit bestand zitten de door jouw geselecteerde kaarten plus de adressen database.

Met behulp van het programma "Sendmap2.0" (nieuwste versie 2.8 Linkje)

Kan je op elke computer zonder Mapsource dit bestand uploaden naar je GPS.

Je moet even testen of dat met CS ook lukt vanwege de beveiliging enzo, maar dat denk ik wel.

Met MG gaat het goed, echter dan raak je wel de mogenlijkheid tot automatisch routeren kwijt, en daar gaat het eigenlijk om in dit draadje.

Op deze manier kan je dus meerdere setsjes voorbereiden voor heel zuid Frankrijk.

Geplaatst
Hallo,

Het leek me wel interessant om de BENELUX in onze Garmin GPSMap60C te laden. We hebben gedaan wat er staat omschreven.

De kaarten komen allemaal netjes in de GPS van de BENELUX maar de autoroutering werkt absoluut niet.

Als ik aangeef dat ik van A naar B wil trekt de GPS een rechte lijn tussen deze 2 punten en laat het driehoekje een beetje onlogisch "overspringen" van de ene naar de andere weg.

Doe ik iets fout of is dit de autorouting m.b.v. de metroguide kaarten.

Volgens ons zijn de metroguide kaarten iets minder mooi uitgezet maar dat moet, lijkt ons, toch geen probleem geven voor autorouting.

Of ik doe iets verkeerd of de autorouting in Metroguide is gewoon stukken minder nauwkeurig. Kan iemand ons helpen??

Team Nathalie&Walter  :crybaby:

**edit**

Ik denk dat ik het probleem weet... waarschijnlijk gebruik ik een te oude versie van Metroguide. Ik gebruik Metroguide 3.03. Het zal wel alleen met Metroguide 6 kunnen.

Kan iemand mijn vermoeden bevestigen??  :dribble:

Rechter muisklik op "de route" onder het tab-blad route. dan "recalculate"en dan naar je GPS sturen

Zie: hier

Geplaatst

Ondertussen heb ik sendmap20 met MG7 geprobeerd... Lukt niet :P , krijg de melding van "foute" img-bestanden/ kan bestand niet openen terug.

Heb ik daar alleen last van of heeft Garmin deze "route" geblokkeerd?

Wordt dus even wachten op de nieuwe versie van sendmap20 :beerchug: .

Geplaatst
In MapSource zit de optie op kaarten op een "Removable Disk" te plaatsen.

Er wordt dan 1 bestand aangemaakt met de naam "gmapsupp.img"

In dit bestand zitten de door jouw geselecteerde kaarten plus de adressen database.

Met behulp van het programma "Sendmap2.0" (nieuwste versie 2.8 Linkje)

Kan je op elke computer zonder Mapsource dit bestand uploaden naar je GPS.

Je moet even testen of dat met CS ook lukt vanwege de beveiliging enzo, maar dat denk ik wel.

Met MG gaat het goed, echter dan raak je wel de mogenlijkheid tot automatisch routeren kwijt, en daar gaat het eigenlijk om in dit draadje.

Op deze manier kan je dus meerdere setsjes voorbereiden voor heel zuid Frankrijk.

We gaan nog even door off-topic: de hierboven methode werkte bij mij niet met CS v7. Nadat sendmap zijn/haar werk had gedaan en geen foutmeldingen gaf, kreeg ik op de gps de melding dat kaarten niet geopend konden worden.

Nu maar op een andere manier via img2gps en alles op de usb-stick (kaarten, drivers en programma) of toch maar op cd en pc zoeken tijdens vakantie.

Geplaatst

Toch nog even voortborduren op het antwoord van de bruine beer: hoe krijg je de mooie lijst, na inlezen via menuoptie Project" geprint of liever nog digitaal om daarna met excel of zo nog iets te doen (sorteren, filteren) :blush: Kan wel een printscreen maken, maar dat is ook weer zoveel werk.

Dus bruine beer: gaarne nog een keer antwoord.

Bedankt

Kees

Geplaatst

Toch nog even voortborduren op het antwoord van de bruine beer: hoe krijg je de mooie lijst, na inlezen via menuoptie Project" geprint of liever nog digitaal om daarna met excel of zo nog iets te doen (sorteren, filteren) :blush: Kan wel een printscreen maken, maar dat is ook weer zoveel werk.

Dus bruine beer: gaarne nog een keer antwoord.

Bedankt

Kees

Na het inlezen van het .tdb bestand kies je voor de menuoptie "Maplist"

En vervolgens voor "Output map list".

In de map waar de .tbd staat zie je nu ook een bestand "*******_TDB_List.txt"

Dit is de lijst die je zoekt.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...