Spring naar bijdragen
  • 0

Kaarten voor oziexplorer 2 - On-the-fly generatie uit gem database

Vraag

Geplaatst

FF een nieuwe topic om de discussie mbt kaarten voor oziexplorer een iets andere kant op te sturen.

Ik heb de afgelopen dagen wat gespeeld met GEM (zie topic gepost door Ralph) Dit is inderdaad een heel leuk progje!! :D

Wat zo interessant is aan dit progje is het feit dat het de MapQuest kaartjes opslaat voor off-line gebruik. Door genoeg te scrollen leg je zo dus deelkaartjes vast welke je kan gebruiken voor een grotere kaart.

Deze kaart zou in OziExplorer gebruikt kunnen worden. Dit maken van de grotere kaart zou volgens mij relatief eenvoudig gedaan kunnen worden dmv een script dat de deelkaartjes bewerkt en aan elkaar plakt en de bijbehorende calibratie file genereert.

Deze methode heeft de volgende voordelen mbt tot de kabouter  :P  oplossing:

- Kaarten kunnen gegenereert worden voor elke locatie ter wereld (vakantie adres etc.)

- Er kunnen verschillende zoom-levels gebruikt worden

- De gegenereerde kaarten zijn (wellicht) beter geschikt voor PC-scherm gebruik dan stafkaarten, door het kleurgebruik en minder informatie.

- Een aardigheidje is natuurlijk het feit dat mapquest ook satelliet kaartjes genereert dat op dezelfde manier in OziExplorer opgenomen kan worden.

Een aantal nadelen:

- De MapQuest kaartjes bevatten storende informatie zoals het logo en de copyright notice. Door de plaatjes te "knippen" is deze informatie wel weg te werken (de kaartjes overlappen), echter in het midden van de kaart is een rode ster te zien, die niet op deze manier weg te werken is. Vaak valt deze ster in een egaal vlak, en is daardoor onzichtbaar weg te werken (wellicht met pixelzap). Valt deze op wegen/tekst dan is het wat lastiger.

- De MapQuest kaartjes bevatten minder detail (zie ook bij voordelen  :happy: ).

Het krijgen van de deelkaartjes is goed op te splitsen onder de verschillende belangstellenden.

Nog interessanter is natuurlijk ECW / OZF2 kaarten die op eenzelfde manier (dmv een script) te maken is.

Ik ben van plan 2 scripts te maken:

-Een script voor het knip en plak werk. De gebruiker kan de longitude/latitude coordinaten van de linker onderhoek en de rechter bovenhoek opgeven waarna de kaart gegenereert wordt (op een opgegeven zoomlevel)

-Een script dat aangeeft of binnen bepaalde coordinaatgrenzen alle kaartjes bijelkaar gescrolled zijn, en zo niet welke kaartjes er missen.

Ik ben van plan hiervoor Perl te gebruiken. Ik ben daarom opzoek naar een script/utility/code om te kunnen knippen en plakken in gifjes. Iemand suggesties?

Als er mensen zijn die zin/tijd hebben om bij te dragen in de werkzaamheden hoor ik het graag. Ideeen en opmerkingen zijn zeer welkom.

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

In de andere draad is verteld dat de kaartsnippers 1:50.000 bij diane te vinden zijn en die van 1:25.000 bij classic net.

Diane uitlepelen is geen probleem gebleken voor diverse mensen. Die andere: daarvoor is een slim scriptje nodig om 'gebruikertje' te spelen en de binnenkomende pictures te adminstreren.

Het plakken kan met Arithmetic Imager maar dan moet je wel met een scriptje de filenamen goed zetten en de grootte is max 65.535 x 65.535 pixels van het eindbeeld.

Mensen die de KabouterBond kennen weten dat op de disks ook restanten te vinden zijn van Mathlab scripts .

Daarmee zijn die kabouterkaarten ook volautomatisch samengeplakt en voorzien van beschrifting en klometer lijnen. Op de manier van de papieren topo-kaarten want je moet toch wat kiezen...

Edited By Prof. Y. Lupardi on aug. 08 2002 at 21:45

• 0
Geplaatst

Het plakken van MapQuest is niet zo eenvoudig als het op het eerste gezicht lijkt :D . Blijkbaar worden de straatnamen dynamisch bij de routes gegenereerd. De positie van deze namen is per kaartje verschillend. Knippen en plakken zal dus niet zo'n fraai eindresultaat opleveren.

Ik kan de voorgestelde methode misschien wel gebruiken bij de kaartjes van Diane.

M.b.t. Classic net, heeft er iemand een scriptje om kaarten hiervan te downloaden ("gebruikertje faken")?

• 0
Geplaatst

Mmmm, zoals ik al eerder melde in het forum, er zijn zeker

zeer goede resultaten te bereiken met GEM en een goed

tekenpakket (Corel!Draw of Photoshop). Ik heb een kaart

gemaakt van de achterhoek op straatniveau met waypoints.

3.9Gb groot. Liefhebbers voor deze kaart kunnen mailen naar t.tjaNOSPAMlkens@chello.nl. (NOSPAM weglaten).

• 0
Geplaatst

Ik heb ook het een en ander geprobeerd. De resultaten vallen mij ook mee. Ik heb een perl scriptje geschreven dat m.b.v. het (freeware) programma "imagemagic" automatisch kaartjes genereerd. Ik geef de linker onderhoek/rechter bovenhoek coordinaten op en voila :cool: .

De volgende stap is het automatisch genereren van de Ozi calibratie files (wat geen probleem is omdat alle coordinaten bekend zijn).

De kaarten zijn zeer zeker bruikbaar. Dankzij het beperkte kleurgebruik zijn de kaartjes klein (kaart van eindhoven en omgeving kost een paar honderd kB) en zijn goed te lezen op laptops, PDAs etc.

De mate van detail echter niet tippen aan de kennis van de kabouters  :D.

Dit GEM/perl projectje wordt daarom zeker vervolgd.

• 0
Geplaatst
M.b.t. Classic net, heeft er iemand een scriptje om kaarten hiervan te downloaden ("gebruikertje faken")?

Ben benieuwd wie dit voor elkaar heeft, want ik ben voor de regio Rotterdam met behulp van ouderwets handwerk aan de slag geweest en heb nu een hoop kaartsnippers, maar nog steeds te weinig :D

• 0
Geplaatst
Ik heb op 

http://www.bomenindex.nl/ds/kaarten/kaartxXx.php

een interactieve kaartenmaker met de Dianekaartjes.

Het lijkt er helaas wel op dat er iets met de server is waar de kaarten gestald zijn. Ik heb van de eigenaar bvan de server nog geen reactie.

Indrukwekend wat je gedaan hebt ik heb even een kaartje laten genereren van Lelystad haven en omgeving geweldig als je zoiets zou hebben voor de 1:25000 kaarten en een manier om de kaarten te saven zodat ik ze in Ozie kan gebruiken.

:D

• 0
Geplaatst

de kaartsnippers van Diane zijn opgeborgen op logische wijze in 547 folders en het totaal aan files is 57.091 Maar dit is 1:50.000

Voor 1:25.000 worden dat er dus 4 keer zoveel.

Een papieren topo-kaart geeft vaak 10x12 km2 oppervlak weer. Ze moeten kwa grootte hanteerbaar blijven.

Als je de zaak hebt gesplitst in delen van 1/4 vierkante kilometer, dus gaan er 16 kaartsnippers in een vakje, dan heb je per kaart 16x10x12=1920 files aaneen te plakken.

Waar blijven die script-kiddies :-) met hun goede padvinderdaden?

• 0
Geplaatst
Waar blijven die script-kiddies :-) met hun goede padvinderdaden?

Ik heb ooit een soort van poging gewaagd, maar liep vast op de codering van de kaartfragmenten (wat er in de html staat na "getmap.asp?"). Als iemand mij kan influisteren wat deze betekent (of hoe ik deze kan afleiden uit een RD-coördinaat) wil ik wel een poging wagen (of een voorstel doen voor een ontwerpje).

Een andere mogelijkheid zou zijn om met een RD-coördinaat een HTML-pagina te laten genereren en deze leeg te lepelen.

Wie heeft suggesties?

• 0
Geplaatst

Voor de mee-lezers die niet zo thuis zijn in dit onderwerp even een wat bredere uitleg. Zit je op

http://classic.locatienet.nl/

en je gaat via postcode naar de 1:25.000 kaarten dan kan je met behulp van knoppen gaan scrollen.

Het is simpel na te gaan wat er dan wordt opgezonden aan informatie.

Dan komt er een nieuwe webpage terug - met natuurlijk - nieuwe kaartbeelden. Elk kaartje dat je ziet bestaat uit 3x3 aaneengeschoven kaartsnippers.

De namen die de plaatjes hebben om opgehaald te worden zijn cryptisch:

src="getmap.asp?filetype=.gif&map=rpV1HHJiK%2DZQU4zXxTXmURKXU1WZUcdfTJ6TtXoA002p1"

Achter deze soort naamvorming heb ik weinig greep gekregen. Het houdt verband met de posities, een tijdelijk gebruikersnummer en meer ongein.

Zodoende kan je de database erachter niet zomaar benaderen met filenamen want die worden 'naar behoefte en na aanvraag' aangemaakt.

Dus fop de boel met een eigen page die hetzelfde doet als de echte: kaartjes opvragen door een postitie door te geven.

Je moet de terugkomende page dus onderscheppen zodat die niet in de browser terecht komt, die opdrachten om  de 9 files op te halen eruit sleutelen, een nieuwe page maken met die aanvragen, de aanvraag doen en de terugkomende plaatjes opbergen en administreren. Je kan weten wat de coordinaten zijn.

Er zijn dus wel een paar scriptjes nodig. In  Perl zou het moeten kunnen maar misschien zijn er geschiktere talen want Perl is heel geschikt voor het ontrafelen van teksten maar minder voor het omgaan met poorten.

• 0
Geplaatst
In  Perl zou het moeten kunnen maar misschien zijn er geschiktere talen want Perl is heel geschikt voor het ontrafelen van teksten maar minder voor het omgaan met poorten.

Ik zat een beetje aan PHP te denken, waarmee je de source van een HTML-pagina op kunt vragen en dan de tabel met kaartfragmenten uitfiltert. Als je een kaartfragment opzoekt op basis van de RD-coördinaten (The Esch ligt bijvoorbeeld in de buurt van RD 096000-435000) heeft de linker onderhoek van het middelste fragment exact de coordinaten uit de URL. Met een simpel loopje kun je dan de boel leeglepelen.

Mijn kennis van PHP is niet erg groot (understatement), dus enige hulp van een PHP-kabouter is gewenst.

• 0
Geplaatst

Ik wil geen nieuwe draad beginnen met het onderwerp

"namefiles voor Ozi"

zodoende meld ik het even hier.

Ik kreeg van een welgezinde kabouter een lijst toegestuurd van vele plaatsnamen  en plaatselijke namen (wijken, buurtschappen) met posities erbij in Ozi Explorer Name-file format.

Geconstrueerd uit een openbare publieke database, copyright vrij is mij verzekerd.

Als er belangstelling voor is kan ik het ergens ter download zetten of aanbieden.

Edited By Prof. Y. Lupardi on sept. 25 2002 at 21:59

• 0
Geplaatst

Is hier niet een mooie kabouter CD van te maken? De fragmenten van Diane heb ik al eens leeggelepeld van internet en op een CDtje staan. Alleen een script-kaboutertje nodig voor een proggie dat op verzoek de gewenste ozikaart in elkaar knutselt. Ik meende mij uit eerdere draatjes te herinneren, Dick kan dat vast beamen aan de hand van zijn scriptje, dat de filenamen en directorynamen iets met de RD coordinaten van doen hebben.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...