Spring naar bijdragen

Vraag

Geplaatst

De meeste papieren kaarten zijn groter dan A4 en dus moet je de scans in de computer aaneen gaan plakken. Als je voor wat overlap zorgt dan is Panavue bruikbaar. Maar het blijft lastig handwerk. Ook op de Ozi webpage kan je tips vinden om hoe je het beste kan scannen e.d. Scanning Maps

Maar wat te doen als je een stel naadloos aansluitende piep-goed gecalibreerde kaarten aaneen wil plakken om zo een grotere ook weer goed gecalibreerde kaart te krijgen? Dat is niet iedereen zijn pakkie an. En met behulp van Ozi moet dat toch simpel te doen zijn?

De oplossing lijkt te zijn: haal de nieuwste probeer-versie van Ozi op (ja u bent dan proefkonijn!)

versie >= 3.95.3g4

Kijk dan in de 'news' afdeling van Ozi waar je vermeld vind dat er een map-merger is. Met wat doorklikken kom je dan b.v. op Map Merge for OziExplorer terecht.

Volgens de beschrijving kan je dan:

-create a new map from a collection of maps by merging them together into a mosaic.

-select the projection and scale (meters per pixel) of the destination map

-select maps to use to create the map

-select a region to use to create the map

Er is wel iets raars vermeld waarvan ik de noodzaak en gevolgen niet overzie:

The map images created are in our own proprietary format and can only be used with OziExplorer.

Als iemand wil experimenteren en er over berichten: graag!

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst
Maar wat te doen als je een stel naadloos aansluitende piep-goed gecalibreerde kaarten aaneen wil plakken om zo een grotere ook weer goed gecalibreerde kaart te krijgen? Dat is niet iedereen zijn pakkie an. En met behulp van Ozi moet dat toch simpel te doen zijn?

Maar waarom zou je die kaarten aan elkaar willen plakken? De enige reden zou volgens mij kunnen zijn als je een wandeltocht hebt die precies op de grenzen van twee kaarten valt.

Als ik OziExplorerCE gebruikt zoekt die altijd de juiste kaart op bij positie waar ik me op dat moment bevind. Tot nu toe heb ik dus nooit de behoefte gehad om kaarten aan elkaar te laten plakken.

En kaarten calibreren laat ik liever aan de kaboutertjes over :thumbup:

André

• 0
Geplaatst

Vrienden van me wonen precies 50 meter van een kaarthoek van een topo25 kaart af. Met een beetje rondlopen of fietsen ga je al gauw over 4 kaarten heen. Voor hun is het een oplossing om 4 kaarten aaneengesloten te hebben als 1 kaart in Ozi. Of gewoon een self-made topo-kaart te hebben met hun huis in het centrum.

• 0
Geplaatst

Programma maakt wel iets aan, maar ... bij het inlezen in de nieuwste testversie krijg ik een foutmelding, en het lukt dus niet.

Zowel een ozfx3-bestand als een map-bestand worden aangemaakt.

• 0
Geplaatst
Vrienden van me wonen precies 50 meter van een kaarthoek van een topo25 kaart af. Met een beetje rondlopen of fietsen ga je al gauw over 4 kaarten heen. Voor hun is het een oplossing om 4 kaarten aaneengesloten te hebben als 1 kaart in Ozi. Of gewoon een self-made topo-kaart te hebben met hun huis in het centrum.

Daar had ik nog niet zo aan gedacht. Ook al zoekt OziCE automatisch de goede kaart erbij, de route kan je dan toch niet in één oogopslag op een kaart zien.

André

• 0
Geplaatst

Ik gebruik hier voor gartip die kan het wel meer kaarten laden dit kan je zelf aan geven.

De kaarten zijn net zo groot als de officieelle stafkaarten.

En je kan één oogopslag zien waar je ben geweest

En als je ze aan elkaar plak de kaarten is het laden van een kaart ook zo lang.

Dit vind ik jammer van ozie dat hij geen aantal kaarten in laad

Co

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...