Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ja ik leg um nu hor onder de voorrruit, maar als ik de bocht door ga dan....

Ook mindere ontvangst en dan heb ik nog geen getinte, verwarmde/ whatvEver voorrruit.

Zelf experimenteer ik met een plastik-auto-koffieBeker. Daar zit een handvat aan , en een dop met drinkgat, Handvat met tieWraps aan de gootRail van de station, onderkant beker naar voren gericht daardoor kan de wind +regen niet in de beker, zolang i blijft zitten, snoer door drinkgat naart buiten door het raam (mag geen gat in dak boren van de lease).

Ook speel ik met de gedachte om een polyesterPlaat te maken met een bolling (voor de geko) erin en deze op het dak, Klopt ut dat een gps ontvanger OP een stalen ondergrond beter ontvangt?

Al met al een gedoe, mogelijk koop ik toch een gps mouse.

De caches ,dat zijn steeds volkomen onbekende plaatsen, ik weet niet hoe je daar komt zonder nav sys, Neem b.v. "de Het Oog (wil ook wat). " cache de parkeerplaats had ik nooit gevonden zonder r66+geko.

Geplaatst
dan vliegt hij in het rond? Je zou aan zo'n klein rubberen noppenmatje kunnen denken. Is op maat te knippen en kost paar cent bij zaken als Blokker..

Of anders een Geko-autostandaard of universele GSMhouder met zuignap.

Ook mindere ontvangst en dan heb ik nog geen getinte, verwarmde/ whatvEver voorrruit.

Dan zou ik eens een andere GPSr proberen. Voor de voorruit moet het ontvangst goed zijn als je geen ruiten hebt met de whatevermaterialen die je zelf noemt.

Je kunt het ontvangst testen door ergens op een open plek te gaan staan met je auto en dan voor de voorruit kijken hoeveel sattelieten de Geko ontvangt. Als je de Geko de kans hebt gegeven om deze gegevens te verzamelen, kun je, op dezelfde plek en bij stilstand, de Geko op het dak van de auto neerleggen. Wederom geef je de Geko de tijd om de gegevens te verzamelen en als er dan meer dan 1 a 2 sattelieten verschil hebt, dan weet je dat er iets in je auto zit dat signalen tegenhoud. Dat betekent een betere GPSr kopen en/of een externe antenne. Deze test is eigenlijk bedoeld om te zien of een externe antenne voor jou van belang is. Is er maar 1 a 2 sattelieten verschil, helpt geen enkele antenne.

Als er weinig of geen verschil zit in het ontvangst, en het ontvangst is en blijft slecht, zou ik hetzelfde eens op een andere positie of tijdstip proberen.

Op de Geko wil geen externe antenne dus moet je een GPSr kopen die wel deze mogelijkheid heeft, of een reradiatingantenne. Of je GPSr eens laten nakijken of een andere GPS eens proberen.

Een reradiatingantenne is ongeveer zo groot als een luciferdoosje aan de ene kant, dat op het dak moet en aan de andere kant van de kabel zit een staafje van 10 a 20 cm. Deze hang je in de buurt van je GPS en klaar ben je, als je tenminste de antenne wel kunt voeden vanaf je accu. De antenne versterkt het signaal niet, maar geeft door wat het ontvangt. De stroomaansluiting is nodig omdat het staafje het ontvangen signaal van buiten de auto, weer uitzendt in de auto. Zendvermogen overbrugt een afstand van 20 a 30 cm.

Zelf experimenteer ik met een plastik-auto-koffieBeker. Daar zit een handvat aan , en een dop met drinkgat, Handvat met tieWraps aan de gootRail van de station, onderkant beker naar voren gericht daardoor kan de wind +regen niet in de beker, zolang i blijft zitten, snoer door drinkgat naart buiten door het raam (mag geen gat in dak boren van de lease).
Nou, als ik eerlijk mag zijn, snap er geen hol van en zie een Willy Wortelachtige oplossing voor me.

Ook speel ik met de gedachte om een polyesterPlaat te maken met een bolling  erin en deze op het dak, (voor de geko)

Waarom zou je al die, in mijn ogen, rare capriolen uithalen terwijl er gegarandeerd een "normale" oplossing is?

Klopt ut dat een gps ontvanger OP een stalen ondergrond beter ontvangt?

Nee, klopt niet. De Geko is met bijna alle andere standalone GPS ontvangers een handheld. Ik mag er toch van uit gaan dat ook Garmin met handheld niets anders bedoeld heeft dan dat het apparaat gemaakt is om er mee in je handen rond te sjouwen.

Ik denk niet dat we allemaal een ijzeren plaat in de kop hebben om een Handheld GPS aan een betere signaal te helpen.

Een ijzeren ondergrond is meestal bedoeld voor antennes om "aarde" te krijgen.

De zendamateurs op dit forum kunnen je dat precies uitleggen.

Al met al een gedoe, mogelijk koop ik toch een gps mouse.

Als het probleem niet ligt aan je Geko en het probleem ligt niet aan de Whatevergedoe in je voorruit, dan helpt een GPS"mouse" helemaal niet. Meestal hebben de GPSmuizen een iets slechtere tot echt wel slechtere ontvangst dan een goede standalone. Of je moet weer gaan voor een GPSmuis die een antenneaansluiting heeft. Zo'n externe antenne is qua grootte gelijk aan een reradiating, of nog kleiner, en deze hoeft niet extern gevoed te worden en wordt aangesloten op de muis of GPSontvanger die wel een externe aansluiting heeft.

Als een GPSr, die niet kapot is, geen signaal in de auto heeft, waar je het ding ook neerlegt, dan zal een GPSmuisje aan een touwtje nog minder ontvangst hebben.

En... de meeste GPSr, zoals de Geko zijn redelijk waterdicht en schokvrij, maar, er is nog geen enkele GPSmuis dat waterdicht of schokvrij is, laat staan spatwaterdicht. Een GPSr is gebouwd om buiten te zijn in de openlucht met alle weersomstandigheden. Een GPSmuis is gebouwd om binnen een auto te blijven.

De caches ,dat zijn steeds volkomen onbekende plaatsen, ik weet niet hoe je daar komt zonder nav sys, Neem b.v. "de Het Oog (wil ook wat).  " cache de parkeerplaats had ik nooit gevonden zonder r66+geko.

Tja, enkele geocachers gebruiken een laptop, een aantal anderen een pocketPC met TomTom en de meeste gebruiken alleen de GPSr om al rijdend vanuit de auto het pijltje zo te volgen dat ze bij de parkeerplaats uitkomen.

Je moet namelijk nooit blindelings het pijltje volgen. Dat ding kan wel zeggen dat je er 300 meter vanaf zit terwijl al lopend of rijdend het misschien 5 kilometer wordt. Een rechte lijn dwars door huizen en hekken is wat anders dan het pad of de weg blijven volgen.

Suc6,

Kruimel

Geplaatst

Stukje dubbel plak-klittenband doet wonderen. Ik gebruik het zelf voor m'n PDA met TT.

Plakt prima, en je GPS gaat nooit meer aan de wandel. Als je het wollige gedeelte aan je GPS plakt, dan heb je er ook geen last van als je hem met de hand vasthoudt.

En het kost bijna niks. Mocht je je LeaseAuto ooit weer inleveren, dan is het een kweste van plakkertje verwijderen en wat water en zeep op je dashboard.

Ben zelf op zoek naar zo'n raam-zuignap, maar daar zit een hoop verschil in de verschillende soorten, en ze zijn doorgaans vreselijk duur.

De caches ,dat zijn steeds volkomen onbekende plaatsen, ik weet niet hoe je daar komt zonder nav sys, Neem b.v. "de Het Oog (wil ook wat).  " cache de parkeerplaats had ik nooit gevonden zonder r66+geko.

Dat rondzoeken is toch een beetje de de charme van Geo-Caching? :thumbup:

En vantevoren kijk ik altijd even op de routeplanners op internet waar ik behoor te parkeren.

Geplaatst (bewerkt)

Dat rondzoeken is toch een beetje de de charme van Geo-Caching? :thumbup:

En vantevoren kijk ik altijd even op de routeplanners op internet waar ik behoor te parkeren.

Ik ben nog niet helemaal machtig hoe ik 1 zin kan quoten en replayen dus maar even zo (sorry hoor , de hele history staat erin)

#### Edit by Moderator: Dubbele quotes weggehaald. Wilde je het zo? ####

Dat rondzoeken met de auto naar de parkeerplaats , ik had voor die cache 1 uur gereden (mepel zwolle) en was er nog niet, toen kreeg ik ut wel een beetje warm en dacht ik kan mijn tijd beter in het bos doorbrengen, Als ik de cachHunt beter voorbereid had dan.... maar dat is een beetje het probleem, het gaat nogal adhoccerig,

Maar nu met r66 kom ik iig via een normale weg erg dichtbij.

@Kruimel,

Ik merk een behoorlijk verschil tussen onder het raam en in de hand door het openraam buiten (met 80+ in de wind/regen) vandaar mijn WW pogingen voor een permanente buitenOpstelling.

Bedankt voor je genuanceerde antwoorden

(helaas nemen je oneliners een beetje af)

bewerkt door Kruimeldief
Geplaatst

Bij een zoektocht naar wat anders kwam ik deze tegen: Bluetooth Cables for Garmin Models

Voor de " Garmin II,II+, III, 12XL, 45, 48, 72, 76 and others", en de " Garmin

Geko, Emap, Etrex".

Zo kun je je laptop wel neerleggen waar je wil. Of je PDA, of je MobilePhone, etcetcetc.

Voor wat betreft je Binnen-slechter-dan-buiten-ontvangst begint het standaard glascaotingprobleem bij mij op te spelen.

Met een GPS-muis zou je dan hetzelfde probleem hebben, al kun je die misschien met een magneetje op je dak "plakken".

Geplaatst (bewerkt)
Ik ben nog niet helemaal machtig hoe ik 1 zin kan quoten en replayen dus maar even zo (sorry hoor , de hele history staat erin)

Ben zo vrij geweest je bericht te editen ;)

@Kruimel,

Ik merk een behoorlijk verschil tussen onder het raam en in de hand door het openraam buiten (met 80+ in de wind/regen) vandaar mijn WW pogingen voor een permanente buitenOpstelling.

Probeer de door mij eerder genoemde test maar eens uit. Je moet er bij stil staan namelijk. Het gaat er dan niet om welke kant je op moet, alleen maar hoeveel sattelieten je hebt. Bij stilstand dus.

Bedankt voor je genuanceerde antwoorden

(helaas nemen je oneliners een beetje af)

1. Alsof ik anders altijd ongenuanceerd antwoord geef ;)

2. Zal er weer even de tijd voor nemen.

Bij een zoektocht naar wat anders kwam ik deze tegen: Bluetooth Cables for Garmin Models

Voor de " Garmin II,II+, III, 12XL, 45, 48, 72, 76 and others", en de " Garmin

Geko, Emap, Etrex".

Zo kun je je laptop wel neerleggen waar je wil. Of je PDA, of je MobilePhone, etcetcetc.

Een goedkoperen en beter werkende oplossing is de kabel te verlengen.

Voor wat betreft je Binnen-slechter-dan-buiten-ontvangst begint het standaard glascaotingprobleem bij mij op te spelen.

Met een GPS-muis zou je dan hetzelfde probleem hebben, al kun je die misschien met een magneetje op je dak "plakken".

Zeer slechte advies ;) Een GPSmuis moet in de auto blijven het ding is niet eens spatwaterdicht laat staan waterdicht. Een externe antenne is echt de enige oplossing en nog goedkoper ook. Een externe antenne heb je al voor plm 25 euro. Daar heb je nog geen halve GPSmuis voor.

Een reradiating antenne is duurder maar zal nog goedkoper zijn dan een redelijke GPS muis. En een reradiating antenne is voor GPSontvangers die geen antenneaansluiting hebben. Nadeel is dat deze gevoed moet worden vanuit de sigarettenaanstekeraansluiting ;)

Of bedoelde je met GPSmuis een externe antenne?

Externe antenne, geeft signalen door aan GPS: rotsvast, waterdicht en met magneet:

antenne.jpg

GPSmuis, GPS zonder aflezing, bedoeld voor laptops, PDA's enz

Leadtekmuis.jpg

Kruimeldief :thumbup:Achtervolgd door mijn verleden, ren ik in het heden de toekomst tegemoet.

bewerkt door Kruimeldief
Geplaatst

qua GPSmuis dacht ik aan deze

http://home.zonnet.nl/gpsnavigatie/gps-muis.htm

Het kastje schijnt niet waterdicht te zijn maar met een beetje 2ComponentenLijm dacht ik een heel ein te kunnen komen, Ik deed het toch maar niet want: hoe monteer ik um op ut dak(stormVast). Ik moet um zelf in elkaar zetten. Ik ga liever cachen (ev met m'n hand buiten het raam :thumbup: )

Geplaatst

uiteraard, I stand corrected. :ph34r:

Muis is ook zo'n domme naam. Alsof het ding kan klikken (misschien kan ie wel piepen?)

En de BT-oplossing is inderdaad niet goedkoop. Maar kan wel handig zijn. En het is natuurlijk vooral nog duur omdat ze niet veel voorkomen. Dat zal gerust wel zakken in de aankomende tijd. ;)

Geplaatst

uiteraard, I stand corrected. ;)

Muis is ook zo'n domme naam. Alsof het ding kan klikken (misschien kan ie wel piepen?)

Het is ook een domme naam. Enige reden die ik kan vinden is dat het ding op een computermuis lijkt. Maar ja, dan kun je ieder vierkant, ovaal of rond bakje van zo'n 16 a 20 cm2 met een touwtje eraan wel iets met muis noemen ;)

Juist omdat een Externe GPS antenne veel op een GPSmuis lijkt kom je al snel tot die verwarring. Hoe moet je zoiets nu in een keer omschrijven, dat het in een woord duidelijk is? Dan moet de nadruk liggen op het woordje ANTENNE.

Een GPSmuis is een GPSontvanger en die heeft een ingebouwde antenne. Een GPSmuis is een GPSontvanger zonder uitleesvenster. Het uitlezen van wat de GPSmuis ontvangt kan op een PC, Laptop, PPC of smartphone. Er zijn GPS (ontvangende) muizen die een aansluiting hebben voor een externe antenne...

Een externe GPS antenne geeft alleen het ontvangen signaal als antenne door aan een GPSontvanger. Zonder een GPSontvanger eraan heb je dus niets.

Ik lijk het er wel in willen stampen :P

En de BT-oplossing is inderdaad niet goedkoop. Maar kan wel handig zijn. En het is natuurlijk vooral nog duur omdat ze niet veel voorkomen. Dat zal gerust wel zakken in de aankomende tijd. ;)

Het is ook niet echt DE oplossing. Je knoopt er namelijk nog weer een apparaat tussen. Eigenlijk twee apparaten, die ook weer gevoed moeten worden met stroon.

Aan de GPSmuis (ontvanger zonder uitleesvenster dus...) zal een BT zendertje moeten worden gekoppeld, Dat zal dus moeten aan het eind van de kabel die eraan zit. Aan het aansluitpunt waar normaliter de steker van de kabel van de muis ingeduwd moet worden zal de BT ontvanger aangesloten moeten worden. Dat werkt ook niet vanzelf, dus er moet weer een driver geïnstalleerd worden op het apparaat dat zal gaan ontvangen, met de kans op een conflict met andere drivers in hetzelfde apparaat... Kun je het nog volgen?

Wat de prijs betreft, BT apparatuur wordt momenteel wel iets goedkoper, alhoewel ik wel het idee heb dat de kwaliteit van het apparatuur ook navenant afneemt.

Een BT GPS ontvanger is dan weer een oplossing. Alhoewel deze niet goedkoop is. Een beetje aardig apparaat is verkrijgbaar vanaf 225 euro. Er is misschien wel een goedkopere merk of model te vinden maar, zal niet veel schelen.

Ik zou dan weer gaan voor de Emtac III BT GPS. Dan zit je al op bijna 300 euro, maar dat ding is goed en heeft als voordeel dat het op wisselbare batterijen werkt en de batterijen zo'n 20 uur meegaan.

De Emtac I en de Emtac II hadden nog een accu. De een met een capaciteit van 4 uur en de ander een capaciteit van ongeveer 14 uur, afhankelijk van de omstandigheden.

Ik zelf heb nu 3 jaar de Emtac I in de auto zitten. Het staat normaal altijd, omdat deze accu maar 4 uur meegaat heb ik het ding dus via een omvormer rechtstreeks op de accu aangesloten.

Dat ding kostte 3 jaar geleden 259 euro. Zijn grote broer is dus alleen maar duurder geworden.

Maar goed, als je een BT GPSontvanger wilt aansluiten dan moet "de andere kant" wel BT kunnen ontvangen. Vele PPC's en smartphones hebben dat standaard.

Een laptop zal al snel een BT USBstick moeten hebben. Het kan aan mij liggen en aan de configuratie van mijn PC, maar ik heb al diverse USB BT sticks geprobeerd en krijg het niet echt naar tevredenheid werkend. Vandaag doet alles het perfect en morgen helemaal niet en dan is er niets anders gebeurd dan dat de PC eens een keer uit is geweest.

Dat was weer een heel verhaal, langzamerhand afwijkend van de topic en toch het gevolg of volgend op de topic.

Kruimel :ph34r:Ik ben ook wel eigenwijs, maar ik heb tenminste gelijk.

Geplaatst

Het BT-"Kabeltje" waarvan ik de link postte was voor Garmin GPS-en.

Dus alleen maar interessant als je al een GPS hebt.

Alle functies heb ik nog niet kunnen bekijken, maar je zou bijv. draadloos je GPS met een laptop kunnen verbinden, of met een PDA met BT.

Hiervoor hoef je dus geen nieuwe GPS aan te schaffen, en je huidige GPS kan op je dashboard (of op je Hoedenplank als je een moderne auto hebt met extra sigarettenaanstekeraansluiting (3xwoordwaarde).

Het voordeel daarvan is weer dat je je laptop/PDA/GSM overal in je auto kan gebruiken.

Handig voor je bijrijders of medecachers achterin. :ph34r:

Ach, het is nieuw, en kan een oplossing voor het probleem van de TS zijn.

Maar zo zijn er al vele oplossingen. Een GPS-muis of externe antenne onder het GPS-"gaatje" van z'n voorruit zou ook wonderen doen.

Nog leuker zou een externe antenne-aansluiting op de Etrex-edities zijn.

Ik denk dat ze dat niet gedaan hebben om de waterdichtheid te garanderen.

Geplaatst
Het BT-"Kabeltje" waarvan ik de link postte was voor Garmin GPS-en.

Dus alleen maar interessant als je al een GPS hebt.

Dat had ik wel begrepen. Alleen ging het in dit draadje eerst over, ach dan moet er maar een GPSmuis bijkomen, weer even later kom jij met ach, is een BT oplossing niets.... Snap je? Eerst had men een Geko in een koffiebekertje uit het raam hangen en ineens heeft men een kast vol apparatuur wat er allemaal aangeknoopt moet worden.

Een GPS-muis of externe antenne onder het GPS-"gaatje" van z'n voorruit zou ook wonderen doen.

Kijk zo bedoelde ik dat. Je gaat nu ook al verder met een GPSmuis en dat is vast geen Garmin :ph34r:

Nog leuker zou een externe antenne-aansluiting op de Etrex-edities zijn.

Ik denk dat ze dat niet gedaan hebben om de waterdichtheid te garanderen.

Dat zou kunnen. Het kan ook een prijs/prestatie verhouding hebben. De Vista en de 76S zijn gelijk, met die verschil, de 76S heeft een antenne aansluiting, de 76S heeft een betere antenne, de 76S heeft geluidssignalen, de 76S heeft een groter scherm, de 76S was 200 euro duurder......

Begrijp je?

Waarom zou de complete Etrex serie nu de goedkopere en volgens velen een mindere antenne ingebouwd hebben gekregen dan bijvoorbeeld de 76 serie? Dat was voor mij, met de grotere scherm, de reden geen Vista te kopen maar een 76S.

Kruimel

Geplaatst (bewerkt)
Dat zou kunnen. Het kan ook een prijs/prestatie verhouding hebben. De Vista en de 76S zijn gelijk, met die verschil, de 76S heeft een antenne aansluiting, de 76S heeft een betere antenne, de 76S heeft geluidssignalen, de 76S heeft een groter scherm, de 76S was 200 euro duurder......

Begrijp je?

Yep.

Waarom zou de complete Etrex serie nu de goedkopere en volgens velen een mindere antenne ingebouwd hebben gekregen dan bijvoorbeeld de 76 serie? Dat was voor mij, met de grotere scherm, de reden geen Vista te kopen maar een 76S.

Tja, waarom, dat laat ik in het midden. Maar als ik naar de antenne in m'n Legend kijk, dan ziet die er net zo uit als de antenne van m'n pretec-CF-kaart. Ook andere GPS-antenne's die identiek zijn hebben wel ergens een externe-antenne-aansluiting. Ik heb het vermoeden dat er op de printplaat wel een aansluiting zit, maar dan zonder socket, en dat dat stukje een vrij standaard antenne is. Heb me al rot gezocht naar plaatjes van opengeschroefde Etrex-en, maar behalve niet meer bestaande links kon ik niks vinden.

Totdat ik een andere GPS ga aanschaffen, zal ik hem zelf niet uit elkaar halen. :cry:

Overigens heb ik regelmatig een nauwkeurigheid van 3 meter op m'n Legend, dus over de antenne ben ik best tevreden. Ik heb destijds ook naar de 76S gekeken, maar kon zo'n mooie deal krijgen voor een legend (96 Euro incl. verzendkosten), dat ik niet langer hoefde na te denken. :blush:

weer ff on-topic 9want we dwalen af):

Ikzelf leg m'n Etrex gewoon op het dashboard. Glijden doet ie niet, en met een kabeltje aan een laptop en nRoute kom ik ook overal waar ik wil wezen.

Geen behoefte aan een GPS-muis of een Externe antenne dus.

bewerkt door dmace
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...