Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Vaak zal men een cache moeten camoufleren omdat hij anders te veel in het oog loopt van toevallige passanten. Het lijkt wiedes dat na het vinden van de cache deze door de cacher weer gecamoufleerd wordt achter gelaten.

De werkelijkheid is anders: zoekend naar een cache trof ik er laatst eentje open en bloot aan. Men was duidelijk vergeten om de cache terug te leggen in zijn gecamoufleerde hol.

Van 1 van mijn caches lees ik geregeld dat die makkelijk te vinden was. Hij zit in een holle boom onder wat troep en houtsnipsels die men er weer overheen moet terugleggen. Kennelijk wordt terugplaatsing in de holle boom an-sich al voldoende gevonden - wat het niet is omdat de cache zodoende al 2 keer verdwenen is.

Ook een andere cache die onder mos ligt wordt volgens de logs geregeld onbedekt gevonden. Gelukkig ligt die niet op een in het oog lopende plek.

Dan heb ik verdekt opgehangen tupperware doosjes. Die zitten aan een touwtje. Eentje hangt met een lusje om een haakje. Het lukt iedereen om die cache te pakken. Iets anders is: er zitten touwtjes om het doosje heen die men los moet maken. Eerst heb ik daartoe de schootsteek benut die makkelijk is los te krijgen. Meer info over touw knopen is Technieken - Knopen . Maar helaas: zo goed als nooit wordt deze knoop teruggelegd met als gevolg: alle volgende bezoekers moeten worstelen met onbegrijpelijke onlosmaakbare knopen en touwtjes.

Mijn conclusie: knopen in touw gaat niet. Mijn oplossing: ik gebruik voortaan klitteband. Ik hoop dat de cachers dit spul herkennen voor wat het is...

Geworstel met touw heb ik ook bij een andere cache. Die hangt ook aan een touwtje en moet daarvan los gemaakt worden.

Iedereen heeft wel kleding met knopen en bijpassende knoopsgaten. De werking en het gebruik daarvan lijken mij zeer simpel. Hoe krijg je een ronde knoop door een spleet?

Maak nu van de knoop een kort staafje hout en ipv. het knoopsgat neem je een touwlus. De zogenaamde houtje-touwtje verbinding. Het lijkt mij heel simpel maar altijd als ik onderhoud pleeg moet ik waanzinnige knopen los maken en de verbinding weer naar de oorspronkelijke toestand terug brengen. Soms is zelfs het houtje verdwenen. Gemiddeld genomen houdt de houtje-touwtje verbinding het zo'n handjevol bezoeken uit en dan lees ik weer 'we hadden moeite om de cache los te knopen...' en dan denk ik: het is weer zover.

Hebben andere cache-plaatsers ook dergelijke ervaringen of zaken die hier op lijken?

En weet iemand iets simpelers dan een houtje-touwtje? Ja, klitteband denk ik met opschrift: dit is klitteband. Iemand een beter idee?

Geplaatst

Het Cairnteam heeft soortgelijke ervaringen als prof. Lupardi. Ook wij treffen onze caches vaak, te vaak, slecht afgedekt aan. Daar hebben we ook geregeld over geschreven in dit forum.

Onze meest gebruikte verstopmethode is een kuiltje graven, zo diep dat de ammobox een centimeter onder het maaiveld zit. Dan de box in de kuil, deze afdekken met humus, en daarbovenop onopvallend een of meer grote takken geplaatst.

Als cachers de box uit de kuil halen, valt er altijd humus in de kuil. De meeste cachers plaatsen de box dan bovenop de humus en leggen vervolgens de afdektak min of meer over de boven de grond uitstekende box neer. De box zie je dan van verre al staan.

Terwijl het zo simpel is. Niet eerst het afdekmateriaal in de kuil en dan de box erop, maar precies andersom. De caches op de Hoge Veluwe bijvoorbeeld moeten we om de paar weken opnieuw verstoppen. Bij het Moddermonster in het Wekeromsezand was dat ook het geval. Geen wonder dan ook dat die laatste box op een gegeven moment werd ontdekt door de boswachter, met inbeslagname tot gevolg.

Een bevestigingsprobleem hadden we ook bij het op vrijwillige basis vernieuwen en herplaatsen van De Beuk Erin. Omdat de nieuwe box zo groot is, en na het najaar vermoedelijk nogal opvallend, hebben we hem maar vastgeketend met een fietsslot. Zul je natuurlijk net zien dat juist die box strals met grof geweld wordt gejat. Overigens zal deze cache het najaar niet halen op deze plaats, want we krijgen geen enkele medewerking bij het dearchiveren en we hebben ook geen zin om aan het sjorren te blijven. Zodra we in de buurt zijn halen we de box weer weg, als hij er nog hangt tenminste.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...